اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

نحوه عملکرد آنتی اسکالانت و نکات مهم قبل از خرید

آنتی اسکالانت از مهم‌ترین مواد شیمیایی تصفیه آب است که، نقش بسیار موثری در جلوگیری از تشکیل رسوب و محافظت از فیلترهای ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی دارد.

نحوه عملکرد آنتی اسکالانت و نکات مهم قبل از خرید

وجود املاح و رسوبات موجود در آب باعث رسوب این مواد در حین عبور آب از لایه های فیلتر ممبران می‌شود. این روند در مدت زمان کوتاهی می‌تواند باعث خرابی کامل فیلترهای ممبران شود. بنابراین با استفاده از تزریق دوز مناسب آنتی اسکالانت در پیش تصفیه دستگاه می‌توان با هزینه بسیار کم تر نسبت به خرید فیلترهای ممبران جدید برای تعویض، جلوی آسیب و گرفتگی غشای لایه‌های ممبران را گرفت.

آنتی اسکالانت با توجه به ساختار مولکولی که دارد مانع از تشکیل رسوب در سطح غشای فیلتر ممبران می‌شود. در واقع این ساختار باعث چسبیدن ذرات آلاینده و املاح به خود شده و از ته نشینی آن در سطح غشای فیلتر ممبران جلوگیری می‌کند. این عملکرد آنتی اسکالانت باعث افزایش طول عمر فیلتر ممبران و بازدهی سیستم تصفیه آب می‌شود.

بنابراین آنتی اسکالانت از مواد شیمیایی ضروری در دستگاه تصفیه آب صنعتی است که، از زمان نصب و بهره برداری از دستگاه باید با دوز مناسبی که در زمان طراحی دستگاه در نظر گرفته شده است به آب ورودی تزریق شود.

علاوه بر اهمیت و ضرورت استفاده از آنتی اسکالانت، خرید نوع مرغوب و با کیفیت آن و مدلی که متناسب با نوع و مشخصات آب ورودی به سیستم باشد نیز به همان اندازه اهمیت دارد.


نحوه عملکرد آنتی اسکالانت یا ضد رسوب

آنتی اسکالانت با عنوان ضد رسوب فیلتر ممبران نیز شناخته می‌شود. این ویژگی از ساختار مولکولی آنتی اسکالانت ناشی می‌شود. این ساختار مولکولی به گونه ای است که املاح، رسوبات و آلاینده های آب را در ساختار خود جذب می‌کند؛ در نتیجه این عملکرد، املاح و رسوبات در زمان عبور آب از لایه‌های  غشای فیلتر ممبران اجازه ته نشین شدن پیدا نمی‌کند، بلکه با چسبیدن به ساختار مولکولی آنتی اسکالانت همراه آنتی اسکالانت از پساب سیستم خارج می‌شود.

با توجه به انواع رسوبات و املاح آب و هم چنین نوع و غلظت آنها از انواع آنتی اسکالانت اسیدی یا قلیایی استفاده می‌شود. نکته مهم در استفاده از آنتی اسکالانت تزریق دوز مناسب آن به آب ورودی به فیلترهای ممبران است، که توسط طراح سیستم در زمان طراحی در نظر گرفته می‌شود.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع آنتی اسکالانت به سایت آبین مراجعه فرمایید.

انواع آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت بر اساس پارامترهای مختلف شامل گروه عاملی، مقدار PH و شکل ظاهری دارای انواع مختلفی است.

1- انواع آنتی اسکالانت بر اساس گروه عاملی

بر مبنای این پارامتر آنتی اسکالانت در دو نوع پلیمری و فسفاته تولید می‌شود.

آنتی اسکالانت بر پایه فسفونات: کربوکسیلیک اسید و فسفاته از گروه های عاملی این نوع آنتی اسکالانت است. آنتی اسکالانت فسفاته برای جلوگیری از رسوب سولفات و کربنات در ممبران‌های تصفیه آب صنعتی استفاده می‌شود. خاصیت پراکنده سازی آنتی اسکالانت فسفاته بالاست و این یعنی در جلوگیری از انحلال و یا چسبندگی کلوئیدها نقش بسیار مهمی دارد. جلوگیری از تشکیل رسوبات سولفات و کربنات از خاصیت‌های آنتی اسکالانت پایه فسفاته است.

از معایب آنتی اسکالانت فسفاته این است که به راحتی تجزیه نمی‌شود و بعد از دفع می‌تواند سال‌ها در محیط باقی بماند. بنابراین در بسیاری از کشورها استفاده از آن روند رو به کاهشی دارد.

آنتی اسکالانت پایه پلیمری: وزن مولکولی بالا و قدرت بالای جلوگیری از تشکیل رسوب از ویژگی‌های این نوع آنتی اسکالانت است که، برای جلوگیری از رسوبات کربنات و سولفات کاربرد دارد. علاوه بر مزیت‌هایی که آنتی اسکالانت پلیمری در محافظت از فیلترهای ممبران دارد، از نظر زیست محیطی نیز اثرات مخرب کمتری در صورت شیوه دفع درست دارد.

2- انواع آنتی اسکالانت بر اساس میزان PH

بر اساس مقدار PH سه نوع آنتی اسکالانت اسیدی، قلیایی و خنثی را داریم که، کاربرد و عملکرد هر کدام شامل موارد زیر است:

آنتی اسکالانت اسیدی: مقدار PH کمتر از 3 و ترکیبات پلیمری و فسفاته دارای خاصیت اسیدی در این دسته بندی آنتی اسکالانت قرار می گیرند. آنتی اسکالانت اسیدی برای جلوگیری از تشکیل رسوبات کربنات کلسیم کاربرد دارد.
آنتی اسکالانت خنثی: این نوع آنتی اسکالانت با انواع ممبران تصفیه آب صنعتی سازگار است.
آنتی اسکالانت قلیایی: در کاربردهایی که مقدار TDS آب ورودی بالاست از آنتی اسکالانت‌های قلیایی استفاده می‌شود. این نوع آنتی اسکالانت برای جلوگیری از تشکیل رسوبات سولفاته کاربرد دارد.

3- انواع آنتی اسکالانت بر اساس شکل ظاهری

بر مبنای شکل ظاهری، انواع آنتی اسکالانت مایع و پودری تولید می‌شود:

آنتی اسکالانت مایع: پرکاربردترین نوع آنتی اسکالانت بر اساس شکل ظاهری نوع مایع آن است. آنتی اسکالانت‌های مایع بر اساس ساختار و فرمول شیمیایی دارای انواع متفاوتی است. از آنتی اسکالانت مایع می‌توان بسته به نوع و برند و مطابق با دستور العمل شرکت سازنده به صورت خالص و یا رقیق شده استفاده کرد.
آنتی اسکالانت پودری: آنتی اسکالانت‌های پودری نسل جدیدی هستند که بیش ترین کاربرد را در جلوگیری از تشکیل رسوب در ممبران‌های پلی آمید دارند.

نوع مناسب آنتی اسکالانت و مقدار دوز تزریق مناسب آن با توجه به مشخصات آب ورودی به سیستم در زمان طراحی سیستم تعیین می‌شود.

نکات خرید آنتی اسکالانت

انتخاب و خرید آنتی اسکالانت باید با توجه به پارامترهای مختلف عملکردی سیستم انجام شود. خرید آنتی اسکالانت مناسب و مرغوب در افزایش طول عمر و بهره‌وری سیستم نقش بسیار مهمی دارد. بنابراین مهم است که با در نظر گرفتن پارامترهای سیستم بتوان انتخاب درستی را در خرید آنتی اسکالانت داشت. پارامترهای زیر در انتخاب بهترین آنتی اسکالانت می‌تواند به شما کمک کند:

1- مقدار TDS آب و هدایت الکتریکی آن

2- مقدار سختی کل آب

3- مقدار قلیائیت آب

4- مقدار سولفات موجود در آب

5- ظرفیت دستگاه تصفیه آب

6- مقدار ریکاوری در نظر گرفته شده برای سیستم

7- در صورت نیاز و استفاده، نوع و میزان اسید

8- استفاده یا عدم استفاده از فیلترهای سختی گیر در پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی

9- مقدار PH و دمای آب ورودی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول