اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

ایران در تولید علم در حوزه بازی‌های رایانه‌ای رتبه اول منطقه را دارد

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، جزئیات ششمین دوره جایزه بازی‌های جدی در سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد، گفت: ایران در تولید علم در حوزه بازی‌های رایانه‌ای رتبه اول منطقه و ۱۸ دنیا را دارد.

ایران در تولید علم در حوزه بازی‌های رایانه‌ای رتبه اول منطقه را دارد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، قرار است ششمین دوره جایزه بازی‌های جدی در سال ۱۴۰۲ برگزار شود؛ در این راستا، امروز نشست خبری در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد. 

محمد امین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این نشست با بیان اینکه ضعفی را در حوزه اطلاع‌رسانی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای داریم، گفت: طبق پیمایشی که سال گذشته انجام شد، متوسط سن بازیکن به ۲۳ سال رسیده است و هر سال افزایش پیدا کرده است؛ این عدد در آمریکا ۳۳ سال است.

وی ادامه داد: افزایش سن بازیکن نشان می‌دهد که بازی تلاش می‌کند در خانواده‌ها جای خود را به عنوان رسانه باز می‌کند اما چون نامش بازی است، رسانه جدی تلقی نمی‌شود در حالی که بازیکن‌ها روزانه یک ساعت و نیم بازی می‌کنند. 

حاجی‌هاشمی تصریح کرد: باید اول جایگاه بازی را بین مخاطبان و سیاستگذاران تبیین کنیم و بعد به سیاستگذاری در این حوزه بپردازیم. 

وی با بیان اینکه رویداد علمی بازی‌های جدی سال‌هاست در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود که امسال ششمین دوره آن با رویکرد گردشگری سلامت و آموزش برگزار خواهد شد، اضافه کرد: بازی‌های جدی به بازی‌هایی گفته می‌شود که با رویکرد علمی و فرهنگی و با هدف رفع مشکلات تولید می‌شود.

حاجی‌هاشمی افزود: هر ساله این بازی‌ها به صورت همایش علمی برگزار می‌شد اما امسال دبیرخانه آن را فعال نگه می داریم که به تجاری شدن بازی‌های تولیدی بپردازد. 

وی با اشاره به مطالعه انجام شده با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ادامه داد: بر اساس این مطالعه، جمهوری اسلامی ایران در تولید علم در زمینه بازی‌های رایانه‌ای رتبه اول منطقه و ۱۸ دنیا را دارد؛ در این مطالعه که تا سال ۱۴۰۱ بوده و در ۵ سال اخیر بررسی شده، هوش مصنوعی در بازی‌های رایانه‌ای و بازی‌های کنسولی و موبایلی مورد توجه قرار گرفته است. 

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: در زمینه بازی علاوه در زمینه علمی، در زمینه صنعت بازی‌سازی پیشرفت خوبی داشتیم و بیش از ۵۰ بازی ایرانی داریم که در بازار داخلی بیش از یک میلیون نصب دارند‌؛ این در حالی است که در زمینه ابزار بازی‌سازی از جمله ابزار موتور بازی‌سازی، ابزار توزیع و نشر و ابزارهای تحلیل بازار در تحریم هستیم.

فرزانه شریفی دبیر ششمین دوره جایزه بازی‌های جدی ۱۴۰۲ نیز در این نشست، گفت: ششمین دوره جایزه بازی‌های جدی در قالب و مقیاس بین‌المللی برگزار می‌شود و ۳ بخش جدی و اصلی دارد. در بخش هکاتون  طی سه روز بازی‌ها به رقابت جدی می‌پردازند؛ بعد سمپوزیوم برای بررسی مقالات پیش‌بینی شده است و در آخر جشنواره بازی‌های جدی را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام بخش هکاتون تا ۱۰ شهریور است که طی روزهای ۲۹ تا ۳۱ شهریور برگزار می‌شود، اظهار کرد: آخرین مهلت ثبت‌نام ارسال مقالات ۵ آبان است و اختتامیه آن رویداد نیز ۳۰ آذر و اول دی برگزار می‌شود. 

شریفی درباره جایزه این مسابقه گفت: ۳۰۰ میلیون تومان جایزه برای بخش داخلی و ۲ هزار جایزه یورو برای آثار غیر ایرانیان داریم‌همچنین بالغ بر ۴ میلیارد تومان از سوی  سرمایه‌گذاران رویداد هزینه می‌شود. 

وی با بیان اینکه ۳۰۰ بازی جدی سال گذشته ارائه شد اما همه آنها تجاری نشد، افزود: با توجه به پیمایش انجام شده توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با دانشگاه هنر اسلامی تبریز، خوشه بازی جدی پرکارترین و مورد هدف‌ترین بازی دیجیتال بوده است و دانشگاه تهران پرکارترین دانشگاه بوده که ۳۴ مقاله علمی در حوزه بازی‌های دیجیتال ارائه کرده است و در صدر دانشگاه‌های ایرانی در دنیا قرار دارد. 

شریفی ادامه داد: از سال ۱۳۹۶ تا کنون، ۵ دوره جایزه بازی جدی داشتیم که روند ارسال آثار و مقالات شیب صعودی داشته است و کیفیت معیار بوده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول