اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

روایتی از همایش شیرخوارگان حسینی در زنجان

همزمان با نخستین جمعه ماه محرم، مصلا‌ها، مساجد و تکایای مذهبی استان زنجان میزبان شیرخوارگان با سربندهای«یا علی‌اصغر» و «یا حسین(ع)» است، آیینی که امسال به میزبانی نمایشگاه بین‌الملی کاسپین و با حضور مادرانی با چشم‌های اشک آلود بود که به یاد مظلومیت کوچکترین شهید کربلا و هم نوا با رباب(ع) به سوگ نشسته‌اند، بود.

روایتی از همایش شیرخوارگان حسینی در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، یک هزار و ۴۰۰ سال است که از واقعه کربلا و روز عاشورا سپری می‌شود، روزی که امام حسین(ع) تمام یارانش را از دست داد و کسی را نداشت جزء علی اصغر(ع)، روایت‌های مختلفی از شهادت علی اصغر(ع) شده است.

روایت می‌شود، آن روز صدای گریه و ناله بازماندگان امام حسین (ع) از خیمه‌ها به آسمان برخاست، امام به سوی خیمه‌ها رهسپار شد و روبه سوی بازماندگانش کرد و گفت، شما را چه شده است و برای چه گریه می‌کنید؟ گفتند؛ این طفل شیرخواره سه روز است که آب نخورده است.

آن روز امام حسین (ع) طفل شش ماهه خود را بر روی دست گرفت و بلند کرد و گفت؛ این طفل شیرخواره از شدت عطش بر خود می‌نالد، به ‌طرف لشکر رفت که ناگهان تیر سه شعبه زهرآلود «حرمله بن کاهل اسد» بر گلوی علی‌اصغر (ع) نشست، آنگاه کف دست‌هایش را زیر گلوی تیر خورده‌ی شش ماهه خود گرفت و سپس خون شیرخواره‌اش را به آسمان افشاند و رو به بارگاه خدا کرد و گفت: خدایا شاهد باش، این قوم بر ذریه پیغمبرت (ص) رحم نکردند.

به یاد آن روز، همه ساله کودکان با سربندها و تن‌پوش‌های سبز با شش ماهه کربلا همنوایی می‌کنند و صدای گریه‌های مادرانشان در آیین شیرخوارگان حسینی طنین‌انداز می‌شود.

همزمان با نخستین جمعه ماه محرم، مصلا‌ها، مساجد و تکایای مذهبی استان زنجان میزبان کودکان و شیرخوارگان با سربندهای«یا علی‌اصغر» و «یا حسین(ع)» است، آیین شیرخوارگان حسینی زنجان امسال در نمایشگاه بین‌الملی کاسپین برگزار می‌شود و نمایشگاه مملو از مادرانی با چشم‌های اشک آلود بود که به یاد مظلومیت کوچکترین شهید کربلا و هم نوا با رباب(ع) به سوگ نشسته‌اند.

پشت سر چند مادر که فرزندان شیرخواره خود را با تن پوش‌ها سبز به آغوش کشیده‌اند وارد مراسم می‌شوم، مادرانی که طفلان خود را بر روی دست گرفته و نوای یا علی اصغر(ع) سرمی‌دهند.

کنار مادری می‌نشینم و از او دلیل شرکت در این مراسم را می‌پرسم، می‌گوید؛ آمده‌ام تا با حضرت رباب(ع) هم ناله شوم، فرزندم فدای فرزند امام حسینم.

این مادر زنجانی که بعد از ۱۰ سال صاحب فرزند شده می‌گوید؛ فرزندم نذر علی اصغر(ع) است و تمام تلاشم را می‌کنم که طوری تربیت کنم که  در مسیر امامش باشد.

 رو به رویم مادر دیگری را می‌بینم که کودک خردسالش را داخل گهواره‌اش گذاشته و به آرامی تکام می‌دهد، می‌گوید؛ هیچ صحنه‌ای سخت‌تر از این صحنه نیست که فرزندت از تشنگی بی‌تابی کند و نتوانی برایش آب تهیه کنی، خیلی سخت است، امیدوارم فرزندم یار امام زمان باشد.

شیرخواره این مادر زنجانی که به بیماری مبتلا بود و سربند یا علی اصغر(ع) بر پیشانی‌اش بسته بود، می‌گوید؛ امیدوارم حضرت علی اصغر(ع) فرزند مرا و همه کودکانی که در بستر بیماری هستند را مورد شفاعت خود قرار بدهد.

نوای یا علی اصغر(ع) در سالن می‌پیچید و در میان بی‌تابی کودکان گهواره خالی علی اصغر (ع) به صورت نمادین بر روی دوش زنان سیاه پوش در بین جماعت حمل می‌شود.

لحظات پایانی مراسم مادران فرزندان خود را بالای سر می‌گیرند و با قرائت نذر نامه‌ای با امام زمان خود پیمان می‌بندند و زمزمه می‌کنند که فرزندم را نذر یاری قیام تو می‌کنم...

امسال نوزدهمین سال برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی (ع) در استان زنجان بود، و طبق پیش‌بینی‌ها امسال ۲۰ هزار نفر در این همایش شرکت کرده بودند و ۱۵ هزار دست لباس و پیشانی بند برای این مراسم معنوی دوخته شده بود.

شایان ذکر است، همایش شیرخوارگان حسینی امسال در ۴۰۰ نقطه در شهرها و روستاها این استان برگزار شد و شاهد حضور چشمگیر مادران به همراه فرزندان خردسالشان در این همایش بزرگ بودیم.

پایان پیام/۷۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول