اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

عربستان پیشرو در خرید غلات روسیه

روسیه اعلام کرد که یک کشور عربی در سال جاری میلادی در واردات غلات روسیه پیشرو بوده است.

عربستان پیشرو در خرید غلات روسیه

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، اتحادیه صادرکنندگان غلات روسیه فاش کرد که یک کشور عربی در سال جاری در واردات غلات روسیه پیشرو شده است.

اتحادیه صادرکنندگان غلات روسیه با انتشار بیانیه ای کوتاه در تلگرام اعلام کرد که عربستان سعودی در نیمه اول ماه اول فصل کشاورزی ۲۰۲۳/۲۰۲۴ در خرید غلات روسیه پیشتاز شده است.

بر اساس اطلاعات این اتحادیه، خرید غلات عربستان ار روسیه به ۴۵۰ هزار تن از جمله ۲۹۰ هزار تن گندم رسیده است.

از سوی دیگر روسیه دوشنبه گذشته از پایان یافتن توافق صورت گرفته با اوکراین بر سر تسهیل صادرات غلات این کشور از بنادر دریای سیاه خبر داد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه (کرملین) دوشنبه گذشته اعلام کرد که توافق دریای سیاه امروز ۱۷ ژوئیه عملاً به پایان رسیده است و به محض آنکه بخشی از توافقات مرتبط با روسیه برآورده شود، مسکو بلافاصله به توافقنامه غلات باز خواهد گشت.

توافق صادرات غلات اوکراین از طریق دریایی سیاه ژوئیه ۲۰۲۲ با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل متحد در استانبول امضا شده بود.

طی سال گذشته بر اساس توافق غلات، نزدیک به ۳۳ میلیون تن غلات از بنادر اوکراین خارج شده است با این هدف که به کشورهای نیازمند در آفریقا، خاورمیانه و آسیا برسد که به دلیل قطع صادرات غلات و محصولات کشاورزی اوکراین با تهدید کمبود و بالارفتن قیمت مواد غذایی روبرو بودند.

کرملین اما معتقد است که کشورهای فقیر سهمی ناکافی از غلات صادر شده از بنادر اوکراین را به دست آوردند و از سوی دیگر خواسته‌های مسکو در ارتباط با توافق بر سر انتقال مواد غذایی و کود روسیه برآورده نشده است.

روسیه  و اوکراین که از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ برابر با پنجم اسفند ۱۴۰۰ درگیر جنگ با یکدیگر هستند، از تامین‌کنندگان عمده گندم، جو، روغن آفتابگردان و سایر محصولات غذایی مقرون به صرفه در جهان به شمار می‌‌روند که کشورهای در حال توسعه به آنها متکی هستند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول