اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

۶۰ بیمار اختلالات شنوایی در چهارمحال و بختیاری شناسایی شدند

معاون بهداشت علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه با غربالگری و شناسایی زودهنگام می‌توان کم‌شنوایی را کنترل کرد، گفت: ۶۰ بیمار اختلالات شنوایی در چهارمحال و بختیاری شناسایی شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

۶۰ بیمار اختلالات شنوایی در چهارمحال و بختیاری شناسایی شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، سعید محمودیان ظهر امروز در کارگاه آموزشی تبیین استانداردها، فرایندها و ثبت خدمات مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و کودکان در سطوح مختلف نظام ارجاع، گفت: از سال ۱۳۹۳ برنامه سلامت گوش و شنوایی در وزارت بهداشت کشور مورد توجه قرار گرفت و در سال ۱۴۰۰ این برنامه به‌طور رسمی در نظام مراقبت‌های سلامت ادغام شد.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت و درمان علوم پزشکی با اشاره به اینکه هدف از اجرای این طرح شناسایی زودهنگام و مراقبت‌های بعدی سلامت گوش و شنوایی در کودکان و نوزادان است، افزود: بیماری گوش و شنوایی نه‌ تنها در ایران بلکه در کل دنیا نیز روند افزایشی دارد، طی مطالعه صورت گرفته در وزارت بهداشت و درمان، بار درمان ۶.۷ درصد است.

محمودیان در ادامه اضافه کرد: امروزه ما شاهد انواع کم‌شنوایی در گروه‌های سنی مختلف هستیم، از هر یک‌هزار تولد ۳.۷ درصد آن‌ها کم‌شنوا هستند و سالانه ۳ تا ۵ هزار نوزاد به جمع کم‌شنوایان اضافه می‌شود، این رقم در دوره مدرسه ۳ تا ۵ درصد و در دوره پیش‌دبستانی ۱.۵ درصد است.

وی با اشاره به اینکه کم‌شنوایی عواقب جدی اعم از عقب‌ماندگی تحصیلی، رشد زبانی و شناختی دارد، بیان کرد: کم‌شنوایی علاوه‌بر اینکه ارتباط افراد را کاهش می‌دهد، عوامل شناختی بیش از ۷ برابر شانس ابتلا به آلزایمر را در افراد افزایش می‌دهد.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت و درمان علوم پزشکی با تاکید بر اینکه شناسایی زودهنگام و مراقبت‌‌های اولیه سلامت بسیار حائز اهمیت است، بیان داشت: با این کار ما می‌توانیم بیش از ۶۰ درصد کودکان کم‌شنوا را در نظام سلامت شناسایی کنیم.

محمودیان ادامه داد: علل کم‌شنوایی عوامل مختلفی اعم از عفونت‌های دوران نوزادی، تصادفات، ضربه به سر، سر و صدای زیاد و عدم توجه به بهداشت صوتی است، یکی از معضلات جدی کشورها از جمله کشور ما استفاده نادرست از صدا‌هاست.

وی با اشاره به اینکه افزایش استفاده از فضای مجازی بعد از کرونا در بین نوجوانان و جوانان باعث بروز کم‌شنوایی شده است، یادآور شد: استفاده از هندزفری و هدفون‌هایی که اکثرا غیراستاندارد هستند به تدریج پیر گوشی در بین افراد را به وجود می‌آورد.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت و درمان علوم پزشکی در پایان خاطرنشان کرد: ۹۶ درصد مردم کشور ما در رابطه با سلامت گوش و شنوایی آگاهی لازم را ندارند که در نتیجه آن استفاده نادرست از اصوات را که به گوش آسیب می‌رساند در پی دارد.

علی احمدی نیز در برگزاری کارگاه آموزشی تبیین استانداردها، فرایندها و ثبت خدمات مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و کودکان در سطوح مختلف نظام ارجاع، گفت: هدف از برگزاری این برنامه مراقبت و سلامت گوش و شنوایی است، این کارگاه استاندار‌دها، مراقبت‌ها و فرایند‌ها را آموزش می‌دهد و سبب ارتقای نظام سلامت می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با یادآوری اینکه این طرح در سال گذشته ادغام شده است، افزود: در ارتباط با وضعیت استان با توجه به غربالگری‌هایی که صورت گرفته است حدود ۱۵ هزار نفر در ۲ مرحله غربالگری شدند، با غربالگری و شناسایی زودهنگام می‌توان کم‌‌شنوایی را کنترل کرد.

احمدی در ادامه خاطرنشان کرد: در پایان این غربالگری‌ها ۶۰ بیمار اختلالات ناشنوایی در استان شناسایی شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول