اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

مساجد و حسینیه روستاهای مازندران غبارروبی و سیاه‌پوش شدند

ماه محرم که می‌آید مردم روستاهای مازندران بر اساس آیین دیرینه به تب و تاب می‌افتند؛ آیین غبارروبی مساجد، حسینیه‌ها و تکایای روستاهای بخش دودانگه ساری نیز همانند سایر روستا با غبارروبی، عطرافشانی و شست وشوی محوطه توسط اهالی روستاها انجام می‌شود.

مساجد و حسینیه روستاهای مازندران غبارروبی و سیاه‌پوش شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، غبارروبی و شست‌وشوی مساجد و تکایای در آستانه ماه محرم جز رسوم مردم مازندران است.

️ماه محرم که می‌آید مردم روستاهای استان به تب و تاب می‌افتند و  آیین غبارروبی مساجد، حسینیه‌ها و تکایای روستاهای بخش دودانگه ساری همزمان با همه روستاها با غبارروبی، عطرافشانی، شست وشوی محوطه و جمع‌آوری زباله‌ها توسط اهالی روستاها انجام می‌شود.

مردم مازندران از شرق تا غرب این سرزمین، طبق سنت دیرین در ایام دهه نخست محرم هر شب در تکایا و مساجد شهرها و روستاها گرد هم می‌آیند، روضه می‌خوانند و از مظلومیت‏‌هاى اهل‏‌بیت پیامبر یاد مى‌‏کنند.

برگزاری مراسم عاشورای حسینی به‌صورت همزمان در تمامی نقاط این سرزمین پهناور آغاز می‌شود اما تفاوت‌ در اجرای مراسم است‌ اما موضوع مهم این است که همه مردم پیر، جوان، میان‌سال و کودک از زن و مرد عاشقانه در مراسم عزای امام حسین (ع) شرکت می‌کنند.

 شب نخست ماه محرم در مساجد و تکایا بعد از نماز مغرب و عشا به دور هم جمع می‌شوند، نوحه‌خوانی و سینه‌زنی هم جز مراسم این روزها است که اطعام و نذری هم چاشنی این مراسمات است که آن هم به همت خود اهالی برگزار می‌شود.

گردشگری فرهنگی یکی از انواع گردشگری است که آشنایی با تنوع فرهنگی، آداب و رسوم ملی و مذهبی در این بخش قرار دارد و از این ظرفیت می‌توان بهره‌گیری کرد.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول