اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

تولید بیش از یک‌میلیون نهال ریشه‌ای و گلدانی در شاهرود

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود از تولید بیش از یک‌میلیون نهال ریشه‌ای و گلدانی در این شهرستان خبر داد.

تولید بیش از یک‌میلیون نهال ریشه‌ای و گلدانی در شاهرود

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، محمدرضا کشاورزیان، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود در حاشیه بازدید از طرح ۱۰ هکتاری جنگل‌کاری طرح صیانت از شمال جنگل ابر شهرستان شاهرود اظهار کرد: تعامل و همکاری همه جانبه جهت پیشرفت بهتر و مؤثرتر از طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری بین دستگاه‌های اجرایی به عمل خواهد آمد.

وی از ایجاد چنین فضاهای سبز و درختکاری‌ها در جهت حفظ و احیای زیست‌بوم منطقه قدردانی کرد و تقدیر ویژه‌ای از مجموعه دهیاری و شورای اسلامی روستای ابر به عمل آورد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود افزود: درخت نعمت الهی برای انسان است؛ چون به سلامت مردم کمک می‌کند و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان قصد دارد در مدت چهار سال ۱۰ میلیون نهال تولید و بکارد و این کار بزرگی است.

کشاورزیان عنوان کرد: در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با دستور رئیس‌جمهور و ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در کشور آغاز شده است که استان سمنان سهم تولید درخت طی بازه چهارساله ۱۰ میلیون درخت باید تولید کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سال جاری بیش از سه میلیون در نهالستان استان سمنان تولید که نهالستان چغولگیر شهرستان شاهرود از سهم سه میلیون نهال بیش از یک‌میلیون نهال ریشه‌ای و گلدانی تولید کرده است و برای هفته منابع طبیعی و آبخیزداری جهت کاشت در بوستان‌های روستایی و فضای مشخص شده روستاها با نهال بومی سازگار منطقه با مشارکت و همکاری مردم بزرگوار کاشت می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود با بیان اینکه طرح توسعه جنگل‌کاری در راستای اهداف سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است، افزود: طرح‌های جنگل‌کاری اقتصادی شهرستان شاهرود با هدف مشارکت جوامع محلی در حفظ و احیای و غنی‌سازی جنگل‌های مخروبه و از گونه‌های مختلف در حال اجرا است.

کشاورزیان عنوان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی آب و هوایی و متناسب بودن منطقه با گونه‌های گیاهی متنوع در مناطق مختلف شهرستان شاهرود کاشت و نهال‌کاری کمافی سابق صورت می‌گیرد.

وی جنگل ابر را این چنین معرفی می‌کند، ایران دارای جنگل‌هایی است که از تنوع زیستی گیاهی و جانوری بسیار غنی برخوردار هستند؛ از جمله جنگل ابر که ذخیره‌گاهی بسیار ارزشمند است؛ جنگل ابر شاهرود قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل‌های هیرکانی است که با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین نقاط کشور محسوب می‌شود و بیشتر وقت‌ها این جنگل پوشیده از ابر است؛ بنابراین به جنگل ابر مشهور شده؛ این جنگل با ۳۵ هزار هکتار وسعت، صد و چهاردهمین اثر طبیعی است که در سال ۱۳۸۹ توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.

وی عنوان کرد: جنگل ابر، بخشی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل‌های هیرکانی است که در اغلب مواقع فضای آن را اقیانوسی از ابر فرا گرفته و از این رو به همین نام مشهور شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود اظهار کرد: ۸۵ نوع گونه گیاهی مانند راش، بلوط، ممرز، افرا، شیردار، توسکا، آزاد داغداغان، گونه‌های کلاه میرحسن، چوبک، اسپرس، دم روباهی، آویشن و شبدر همچنین گونه‌های گیاهی نادر مانند نارون، بارانک، سرخدار جنگل ابر را به موزه‌ای طبیعی تبدیل کرده و در کنار این به عنوان یکی از بانک‌های گیاهان دارویی سرشار در کشور شناسایی شده است.

پایان پیام/۷۴۰۰۷/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول