اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس من| جای خالی تاریخ ایرانی در فیلم ‌ ایرانی

سردبیر پویش فارس من گفت: « چرا باید یک ایرانی تاریخ وطن خودش را توسط آثار بیگانه بشناسد؟»

فارس من| جای خالی تاریخ ایرانی در فیلم ‌ ایرانی

خبرگزاری فارس؛فارس من: به تازگی پویشی در سامانه فارس من ثبت شده است و مخاطبان خواستار رسیدگی به وضعیت محصولات تاریخی و ملی در سینما و تلویزیون شده‌اند. امیر تیرانداز سردبیر پویش گفت: «در شرایطی هستیم که تاریخ و اسطوره‌های ایرانی و شیعی توسط دشمنان درحال تحریف است. از مشاهیری مانند ابن سینا گرفته تا آداب و رسوم و فرهنگ و هنر. به عنوان مثال در خصوص رابطه ایران باستان با یهود یکسری تحریف صورت گرفته، درحالی که مثلا طبق نقل‌های تاریخی، جان هزاران ایرانی قربانی توطئه استر و مردخای دو یهودی افراطی شد. یا مثلا چالش تمدنی ایران با تمدن غرب نه فقط مربوط  به دوران کنونی بلکه به جنگ‌ها و نزاع‌های ایران با روم باستان برمی‌گردد. چرا باید یک ایرانی تاریخ وطن خودش را با آثار بیگانه بشناسد؟ تحریف تاریخ یک ملت مساوی است با آسیب دیدن هویت، و این اتفاق می‌تواند منجر به افزایش تنش‌ها و تضادهای اجتماعی، اختلافات و تعارضات بین گروه‌ها و قومیت‌ها، تضعیف وحدت ملی  و در نتیجه کاهش توانمندی در مقابل تهدیدات خارجی شود. فیلم های تاریخی می‌توانند به عنوان یک منبع حیاتی برای حفظ و ثبت تاریخ و فرهنگ ایران عمل کنند. این فیلم‌ها می‌توانند رویدادها، شخصیت ها، زندگی روزمره و عادات و رسوم مردم ایران را در ادوار مختلف تاریخ و حتی از عهد باستان به تصویر بکشند. این بهترین راه برای آموزش و انتقال این اطلاعات به نسل‌های آینده است.»


فیلم «نابغه کوچک: ابن سینا» که در ترکیه ساخته شده

فیلم «نابغه کوچک: ابن سینا» نمونه‌ای از تاریخ دزدی‌ها و تحریف مشاهیر ایرانی است. این فیلم دوران کودکی ابن سینا را روایت می‌کند؛ البته نه ابن سینا، دانشمند و فیلسوف ایرانی، بلکه ابن سینای ترکیه‌ای. این اولین بار نیست که ترکیه قصد تحریف مشاهیر ایرانی را داشته است؛ پیش از این نیز دولت ترکیه مولوی، شاعر و عارف ایرانی را با تولید آثاری مانند فیلم «رومی» یا تاسیس نهادهایی مانند «بنیاد بین‌المللی مولانا» مصادره کرده تا بتواند برای خود هویتی جعلی در عرصه بین‌المللی دست و پا کند.


فیلم ترکی «رومی»؛ روایتی تحریف شده از زندگی مولوی

 

وی ادامه داد: «البته فیلم‌های خوبی در گذشته ساخته شده است که در نوع و زمان خودشان مفید و اثرگذار بودند. به عنوان مثال فیلم سینمایی یتیم‌خانه ایران نشان‌دهنده نفوذ انگلیس در ایران و قحطی بزرگ است که به سبب آن بسیاری از ایرانیان جان خود را از دست دادند. یا سریال گیلدخت که تا همین اواخر نیز از شبکه یک پخش می‌شد اثر خوبی بود. منتهی با توجه به مسائلی که عرض کردم، نیاز جامعه آثار بیشتر و با کیفیت‌تری را می‌طلبد. البته منظورم از تاریخ ایران فقط دوران باستان نیست، بلکه دوران پس از ورود اسلام و نحوه گرایش ایرانیان به تشیع یا تاریخ معاصر ظرفیت‌های زیادی برای تولید فیلم و سریال دارد. به نظرم این مشکل بدون اراده و تصمیم دولت و مسئولان حل نخواهد شد زیرا نیاز به حمایت‌هایی دارد که متوجه ساختار است.»

این پویش در صورتی که بتواند ۱۰۰۰ امضاء دریافت کند، در دستورکار پیگیری فارس من از مراجع ذیربط قرار خواهدگرفت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول