اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

دانشگاه‌ها زیرساخت‌های لازم برای هوشمندسازی آموزش و استفاده از هوش مصنوعی را ندارند

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: برای اجرایی شدن طرح هوشمند‌سازی آموزش عالی نیاز به کامپیوترهایی با قدرت پردازش بسیار بالا داریم و وزارت علوم سعی می‌کند با گرفتن بودجه بیشتر برای دانشگاه‌ها و توجه، مسؤولین دانشگاه‌ها را برای هرچه سریع‌تر اجرایی شدن این طرح همراهی کند.

دانشگاه‌ها زیرساخت‌های لازم برای هوشمندسازی آموزش و استفاده از هوش مصنوعی را ندارند

فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس پیرامون آموزش عالی هوشمند گفت: در دوران کرونا به دلیل اینکه تدریس دروس به صورت مجازی بود زیرساخت‌های محدودی فراهم شد. زیرساخت‌های دوگانه‌ای که هم برای استفاده از فضای مجازی و هم برای هوشمندسازی است. 

دانشجو افزود: هنوز زیرساخت‌های لازم برای هوشمندسازی آموزش و استفاده از هوش مصنوعی به صورت جدی صورت نگرفته و طرح‌هایی در دست اقدام داریم که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. 

رئیس دانشگاه تربیت مدرس به زیرساخت‌هایی که برای آموزش عالی هوشمند نیاز است اشاره کرد و گفت: برای آموزش و کمک به دانشجو برای جذب دانش و فناوری‌ها نیاز به آزمایشگاه‌های مجازی یا استفاده از سیستم‌‌های متاورس داریم یا استفاده از برنامه‌های هوشمندی که می‌توانند با توجه به سوال و جوابی که بین استاد و دانشجو صورت می‌گیرد، استاد بتواند اطلاعات مربوط ناظر بر اینکه دانشجو باید به صورت هوشمند جستجو کند را در اختیار دانشجو قرار دهد. 

وی اضافه کرد: روش‌ دیگر رفت و برگشت بین استاد، دانشجو، کامپیوتر هوشمند و برنامه‌ هوشمند است که باید بین اینها خروجی مناسبی بوجود بیاید و جاده چهارم همان صنعت و جامعه کاربردی است که برای این نوع کارها تمهیداتی وجود دارد و این ابزارها و تجهیرات بسیار گران هستند و توان مالی دانشگاه‌ها برای هرچه سریع‌تر انجام شدن این کارها کافی نیست.  

* نیاز به کامپیوترهایی با قدرت پردازش بسیار بالا داریم

دانشجو یادآور شد: به کامپیوترهایی با قدرت پردازش بسیار بالا نیاز داریم و امکان دارد هرکدام از این کامپیوترها نزدیک به ۳۰-۲۰ میلیارد تومان ارزش داشته باشند یا نیاز داریم به ایجاد آزمایشگاه‌هایی که بخشی از آن به صورت فیزیکی است و نیم دیگرش با استفاده از برنامه و تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که این نیاز به پول و زیرساخت‌هایی دارد که دانشگاه‌ها از لحاظ بودجه در مضیقه هستند و لذا در حال حاضر انجام چنین کاری با سرعت خیلی آرام در حرکت است. 

وی به نقش وزارت علوم در اجرایی شدن این طرح  هوشمندسازی آموزش عالی اشاره کرد و گفت: وزارت علوم سعی می‌کند با گرفتن بودجه بیشتر برای دانشگاه‌ها و توجه بیشتر مسؤولین و فراهم کردن قوانین و مقرراتی که دانشگاه‌ها بتوانند از طریق گرفتن وام‌هایی که بازپرداختش توسط دولت انجام شود نه توسط خود دانشگاه یا ایجاد امکاناتی در زمینه‌های علمی و رفع محدودیت‌های آمد و شد علمی و رفع محدودیت‌های خرید تجهیزات ناظر از خارج به داخل و ارائه سرویس‌های علمی از داخل به خارج از کشور امکانات لازم را فراهم کند. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول