به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، سید احمد فاضلزاده رئیس مؤسسه ISC اظهار داشت: در حال حاضر تعداد ۳۷ دانشگاه در سامانه نظام ایدهها و نیازها درخواست خود را در طرح استادمحوری ثبت کردهاند که از این میان تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران با ۱۵۷، دانشگاه صنعتی اصفهان با ۴۴، دانشگاه شیراز با ۳۹، دانشگاه شهید بهشتی با ۳۶ و دانشگاه اصفهان با ۲۳ نفر بیشترین درخواست ثبت پارسا (پایان نامهها و رساله) در درگاه استاد محوری (parsa.nan.ac) در این طرح را داشتهاند. به طور کلی، تاکنون درخواستهای ثبت پارسا توسط ۴۱۳ عضو هیأت علمی برای ۵۶۰ نیاز در سامانه بوده است.
وی گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، برنامه تحول علم و آموزش عالی و بر اساس برنامههای راهبردی، زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر لزوم پاسخگو بودن دانشگاه به نیازها و مسائل جامعه و به منظور اصلاح نظام پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی با محوریت استادان و اعطای حق انتخاب استادان برتر به داوطلبان مستعد متقاضی تحصیل در دورههای دکتری، شیوهنامه پذیرش دانشجویان دورههای دکتری به روش استاد محور تدوین و به مورد اجرا در میآید.
رئیس ISC ادامه داد: در شیوه پذیرش استاد محور، داوطلبان متقاضی دورههای دکتری تخصصی بر اساس امتیازات علمی کسب کرده در مراحل اول و دوم آزمون دکتری تخصصی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود، برای انتخاب استاد راهنمای رساله دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار میشوند.
وی افزود: به همین منظور، تمام اعضای هیأت علمی مشمول این شیوهنامه در هنگام انتخاب رشته داوطلبان دورههای دکتری تخصصی در دفترچه انتخاب رشته کد اختصاصی خواهند داشت تا داوطلبان بتوانند استادان راهنمای مورد علاقه خود را براساس اولویت انتخاب کنند. این شیوهنامه در اجرای اقدام سوم از راهبرد اول مربوط به عامل دوم از چالش دوم برنامه تحول علم و آموزش عالی در سند تحول دولت سیزدهم و بر اساس مصوبهی جلسه ۹۵۵ تاریخ 2 مرداد 1401 شورای گسترش آموزش عالی تدوین شده است.
در ادامه فاضلزاده خاطرنشان کرد: طبق آییننامه پذیرش استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری مبتنی بر رفع نیاز در اجرای سیاستهای حمایت و هدایت استعدادهای درخشان، نخستین گام فرآیند اجرایی، انتخاب موضوع پایان نامه یا رساله (پارسا) پیشنهادی از میان موضوعات ثبت شده در سامانه نظام ایده ها و نیازها و تایید شورای پژوهش و فناوری دانشگاه است. با توجه به اینکه هدف از این آیین نامه حل مسائل کشور است، لازم است موضوع انتخاب شده توسط دبیرخانه نظام ایدهها و نیازها به عنوان مساله حل نشده تایید و ظرفیت تعریف پارسا استادمحور برای آن مساله اعلام شود.
وی افزود: استاد محوری یک طرح نوین برای کاربردی کردن پارساهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رفع مشکلات جامعه است. با توجه به رسالت نظام ایدهها و نیازها در راستای سوق دادن پارساها به سوی نیازهای کشور، در این شیوه استاد پذیرنده طرحی را برای رفع نیازهای پژوهشی و فناوری جامعه از سامانه نظام ایدهها و نیازها انتخاب و با کمک دانشجویان موفق و برتر اقدام به انجام آن میکند.
رئیس ISC گفت: در واقع در طرح استاد محوری، اعضای هیأت علمی دانشگاهها در صورتی که طرح و ایدههایی داشته باشند که نیازها و مشکلات جامعه را رفع کند، میتوانند درخواست ثبت پارسا در راستای نیاز مربوطه را در سامانه ثبت کنند. در صورتی که نیاز مربوطه در سامانه وجود نداشته باشد، امکان تعریف نیاز با شرط های ذکر شده در شیوهنامه اجرایی وجود دارد.
وی ادامه داد: طرح استادمحوری متعلق به دانشگاه خاصی نبوده و همه دانشگاههای کشور از این طرح استفاده میکنند. سهمیه طرح استادمحوری به صورت سهمیه مازاد درنظر گرفته شده است. این طرح به دو صورت بدون آزمون برای دانشجویان استعداد درخشان و با پذیرش از طریق آزمون تعریف شده است. این طرح از آنجا که توسط متخصصین و پژوهشگران کشور انجام می شود؛ قطعاً تاثیر بسزایی در رفع نیازها و رشد جامعه و خودکفایی کشور دارد.
فاضلزاده افزود: به منظور ایجاد انگیزه در اعضای هیات علمی برای تعریف پارساهای کاربردی، در آیین نامههای ارتقا، پایههای تشویقی و پژوهانه امتیازهای ویژه در نظر گرفته شده است. خوشبختانه، دستورالعمل نحوه اعطای پایههای تشویقی اعضای هیات علمی که ۶۰ پایه تشویقی را شامل می شود در سال ۱۴۰۱ به تصویب هیات دولت رسیده است. بر اساس بند یک ماده ۵ این دستور العمل، به راهنمایی چهار سهم کامل رساله دکتری تخصصی (دفاع شده) و یا ۸ سهم کامل پایان نامه نیاز محور کارشناسی ارشد (دفاع شده) بر اساس نیازهای مندرج در سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) و با تایید معاونت پژوهشی و فناوری موسسه یک پایه (حداکثر سه پایه تشویقی) تعلق میگیرد.
پایان پیام/