اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

«آبیک» تولیدکننده ۳۵ درصد گندم استان قزوین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت: ۳۵ درصد گندم استان قزوین در شهرستان آبیک تولید می شود.

«آبیک» تولیدکننده ۳۵ درصد گندم استان قزوین

محسن خیرخواه در گفت و گو با خبرنگار فارس در آبیک با اشاره به اینکه گندم شهرستان آبیک از نظر کیفیت برند استان قزوین و تامین کننده ۳۵ درصد گندم این استان است، اظهار کرد: میزان سطح زیر کشت گندم آبی در ۱۵ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و سطح کشت گندم دیم بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ هکتار است که سهمیه خرید امسال گندم شهرستان آبیک ۴۵ هزار تن بود اما به ۵۰ هزار تن رسید و ۵ هزار تن بیشتر از سهم ابلاغی بوده است.

وی افزود: پیش بینی می شود کشاورزان ۲۰۰۰ تن گندم مصرفی خود را برای بذر و آرد نگهداری می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک ادامه داد: به دلیل برنامه ریزی نامناسب و تاخیر در اختصاص آب در اواخر اسفند ماه به کشاورزان، بسیاری از مزارع دچار تنش آبی شدند و به آنها خسارت وارد شد.

خیرخواه با اشاره به کشت کلزا در ۹۰۳ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان آبیک اضافه کرد: بیش از ۱۸۰۰ تن دانه روغنی کلزا برداشت و تحویل مراکز خرید دولتی شده که حدود ۴۵ درصد کلزا استان قزوین در این شهرستان تولید می شود.

وی با اشاره به کشت زیره در شهرستان آبیک و مقرون به صرفه بودن آن برای کشاورزان تصریح کرد: کشت گیاهان روغنی جدید و کم آب بر همچون سورگرم علوفه ای، کاملینا و گلرنگ از سال گذشته در شهرستان آغاز شده که محصولات بسیار مقاومی هستند و حتی بذر یارانه ای سورگوم بین کشاورزان و دامداران توزیع شده است.

این مسوول در خصوص عدم کیفیت نان در برخی از نانوایی های شهرستان آبیک با توجه به تولید مرغوب ترین گندم در شهرستان توضیح داد: گندم شهرستان آبیک ممکن است به هر جایی ارسال شود و تصمیم گیری برای استفاده این گندم در خود شهرستان بر عهده مسوولان استانی و کشوری است. از سویی نحوه فرآوری خمیر برای پخت بسیار مهم است تا نان با کیفیت بهتری به دست مردم برسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک با اشاره به اعتراض کشاورزان زیاران مبنی بر اختصاص آب از کانال آب کشاورزی به یک شرکت کشت و صنعت واقع در جاده زیاران، تصریح کرد: با بررسی میدانی مشخص شد که در این شرکت، کشت پایدار به مفهوم یونجه صورت نمی‌گیرد و شامل بخشی چغندر قند و ذرت که تازه کشت شده و مقداری باغ می‌شود.

خیرخواه افزود: از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین، آب به شرکت کشت و صنعت تحویل داده شده بود که به محض باز شدن شبکه، ذخیره سازی آب در این شرکت آغاز و سبب اعتراض کشاورزان زیاران شده بود.

وی ادامه داد: با برگزاری جلسه ای در رور یکشنبه بیست و پنجم تیر ماه در فرمانداری شهرستان آبیک که معاون سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم حضور داشت، مقرر شد برای اینکه در حق کسی تبعیض و اجحاف نشود و عدالت برقرار باشد آب این شرکت قطع شود که معاون سازمان جهاد کشاورزی استان در این جلسه به مدیر توزیع شبکه آبیاری دشت قزوین اعلام کرد فورا آب تحویلی به این شرکت کشت و صنعت قطع شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول