اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

گام بلند تاجیکستان و ایران برای گسترش همکاری‌های بهداشتی و پزشکی

در دیدار وزیر بهداشت کشورمان با وزیر تندرستی تاجیکستان بر آمادگی دو کشور جهت گسترش همکاری‌ها در زمینه بهداشت و درمان تأکید شد.

گام بلند تاجیکستان و ایران برای گسترش همکاری‌های بهداشتی و پزشکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «بهرام عین‌اللهی» وزیر بهداشت کشورمان و «جمال‌الدین عبدالله‌زاده» وزیر تندرستی تاجیکستان در چارچوب یک جلسه مشترک با حضور هیأت‌های بهداشتی دو کشور در خصوص روابط دوجانبه در حوزه سلامت بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر بهداشت کشورمان طی سخنانی در این اجلاس مشترک ادغام آموزش در درمان را یکی از نقاط عطف پیشرفت حوزه سلامت دانست که از استانداردهای جهانی بوده و در نظام سلامت جمهوری اسلامی محقق شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی در ایران فقط ۹ دانشگاه علوم پزشکی بود و اکنون تعداد آنها به ۶۷ رسیده است.

در حال حاضر جمهوری اسلامی دارای ۲۷۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی و ۲۲ هزار عضو هیات علمی است که این همه بنابر سخنان وزیر بهداشت کشورمان با ادغام آموزش در درمان مرتبط است.

بنابر سخنان وی، تحریم‌های تحمیلی به جمهوری اسلامی طی سال‌های طولانی نه تنها موجب توقف ایران نشده بلکه روند و سرعت پیشرفت آن را افزایش داده است.

وی در ادامه خطاب به همتای تاجیکی و هیات همراه وی گفت: ما برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت برای تعاملات مشخص با تاجیکستان در حوزه سلامت داریم.

وزیر بهداشت گفت: در اجلاس جی ۵ باید ۵ کشور در کنار یکدیگر و به صورت گروهی برنامه‌های دارویی و درمانی را به پیش ببریم و موانع دیوانسالارانه را در روابط با کشور‌ها به حداقل برسانیم.

وی ضمن صحبت در مورد عرضه داروهایی ایرانی به تاجیکستان گفت: دارو‌های ما از راه غیرمعمول و با چند برابر قیمت به تاجیکستان می‌رسد، در حالی که با حذف بوروکراسی‌ها این دارو‌ها با قیمت واقعی به دست مردم تاجیکستان خواهد رسید.

وزیر تندرستی و حفظ اجتماعی تاجیکستان نیز با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر جمهوری اسلامی در حوزه سلامت، ایران را در زمینه تامین داروی مورد نیاز خود خودکفا خواند و گفت: ما برای تامین نیاز دارویی خود در راستای تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی به همکاری ایران نیاز داریم.

عبدالله زاده با توجه به زبان مشترک مردم تاجیکستان و ایران به تاثیر مثبت تبادل تجربیات با ایران برای تحول حوزه سلامت کشورش اشاره و برگزاری دوره‌های بازآموزی برای متخصصان تاجیک از سوی اساتید ایرانی و صادرات دارو و تجهیزات پزشکی از ایران به تاجیکستان را از جمله نیاز‌های طرف تاجیکی خواند.

وی ادامه داد: هم اکنون داروی مورد نیاز تاجیکستان از ۱۱ شرکت دارویی ایرانی تامین می‌شود و همچنین می‌توان ظرفیت دارو‌های گیاهی و شفابخش تاجیکستان را نیز در اختیار متخصصان داروساز ایرانی قرار داد.

طی این اجلاس اظهار شد که به زودی شعبه‌ای از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تاجیکستان تاسیس می‌شود.

همچنین خاطرنشان شد که در ایران موسسه آموزش بین‌المللی به نام «معتمد» وجود دارد که در صورت نیاز می‌توان برای آموزش مدیران سلامت تاجیکستان از ظرفیت‌های این موسسه استفاده کرد.

در پایان این جلسه نمایشگاهی از دارو‌های با فناوری بالا و زیست فناوری ایرانی برای معرفی به نمایندگان کشور تاجیکستان ارائه شد.

همچنین وزیر بهداشت و سفیر ایران در تاجیکستان به همراه وزیر بهداشت و تندرستی تاجیکستان از مرکز سلول‌های بنیادین این کشور بازدید کردند.

علاوه بر این هیئت ایرانی با همراهی وزیر بهداشت از بیمارستان پزشکی «استقلال» پایتخت تاجیکستان بازدید و با مسئولان آن گفت‌و‌گو کرد.

وزیر بهداشت کشورمان همچنین با «قاره رسول‌زاده» نخست وزیر تاجیکستان دیدار و در خصوص گسترش روابط دو کشور در حوزه سلامت بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول