اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

کوثری: شورای نگهبان با نظارت خود بر انتخابات از آرای مردم صیانت می‌کند

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: شورای نگهبان دارای جایگاه ویژه‌ای در نظام جمهوری اسلامی است؛ چراکه با نظارت خود بر انتخابات از آرای مردم صیانت می‌کند و در بحث تصویب قوانین با نظارت و کنترل جلوی انحرافات در مصوبات مجلس را می‌گیرد.

کوثری: شورای نگهبان با نظارت خود بر انتخابات از آرای مردم صیانت می‌کند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: شورای نگهبان دارای جایگاه ویژه‌ای در نظام جمهوری اسلامی است؛ چراکه با نظارت خود بر انتخابات از آرای مردم صیانت می‌کند و در بحث تصویب قوانین با نظارت و کنترل جلوی انحرافات در مصوبات مجلس را می‌گیرد.

شورای نگهبان طبق اصل 91 قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی تاسیس شده و کار بررسی مصوبات مجلس از نظر تطابق با شرع و قانون اساسی بر عهده این شورا گذاشته شده است.

بر اساس اصل 93 قانون اساسی؛ مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان اعتبار ندارد، مگر در مورد تأیید اعتبارنامه نمایندگان و انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان. شورای نگهبان از 26 تیرماه سال 1359 کار خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رسما آغاز کرد و تا امروز با گذشت 43 سال از عمر این نهاد انقلابی، بدون تأثیرپذیری از جریانات و جناح‌های مختلف در انتخابات به صیانت از آراء مردم و انجام دیگر وظایف قانونی خود در حوزه انتخابات و بررسی صلاحیت کاندیداها و نیز بررسی مصوبات مجلس پرداخته است.

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به این مطلب گفت: شورای نگهبان با دقت و حساسیت مصوبات مجلس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از نظر مطابقت با شرع و قانون اساسی مورد بررسی قرار داده و در ارتباط با انتخابات با حساسیت و دقت بسیار کار صیانت از آراء مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خوبی انجام داده است.

وی افزود: یکی از تفاوت‌های انقلاب اسلامی با انقلاب مشروطه این است که در انقلاب مشروطه شورای پنج‌نفره فقها برای نظارت بر مصوبات مجلس شکل نگرفت و همین مسئله موجب ایجاد انحراف در بحث انقلاب مشروطه شد، اما در انقلاب اسلامی با تاسیس نهادی همچون شورای نگهبان جلوی هر گونه انحرافات در حوزه قانون‌گذاری و انتخابات گرفته شد و امروز هم پس از گذشت 43 سال از عمر این نهاد انقلابی ما شاهد جلوگیری از هر گونه انحراف در مصوبات و بحث انتخابات هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بسیاری از کشورها نهادی مشابه با شورای نگهبان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای جلوگیری از انحرافات در مصوبات مجلس‌شان دارند و اسامی و عناوین‌شان متفاوت است و این مسئله نشان می‌دهد که جلوگیری از انحرافات و حفظ خطوط تعیین‌شده برای هر حاکمیتی حائز اهمیت است و برای آن ابزارهای لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش‌بینی می‌کند.

کوثری خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در شرایط حساس پای دفاع از حقوق و آرای مردم ایستاده که نمونه آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌تواند در انتخابات سال 88 مشاهده کرد که با وجود همه فشارها، این شورا ذره‌ای از حق مردم و رایی که مردم داده بودند عقب ننشست و به صیانت از آراء مردم پرداخت.

وی افزود: من به اعضای شورای محترم نگهبان خسته‌نباشید و خدا قوت می‌گویم که به خوبی مسئولیتی که بر عهده‌شان گذاشته شده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام داده‌اند و ثابت قدم در مسیر دفاع از حقوق مردم و جمهوریت نظام ایستاده‌اند.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول