اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

گرد و خاک رهاورد نبود آب در زاینده‌رود و گاوخونی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: وزارت نیرو باید ضمن اجرای طرح‌های تأمین آب و احیای زاینده‌رود نسبت به تأمین حقابه‌های قانونی کشاورزی و زیست محیطی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی که ۹۸ در صد آن خشک و تبدیل به کانون گرد و خاک شده، اقدام کند.

گرد و خاک رهاورد نبود آب در زاینده‌رود و گاوخونی

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: به علت گرد و غبار ناشی از وزش تندباد و خیزش کانون‌های فرسایش بادی درون و برون استانی در مناطق شرقی و شمالی استان و جنوب سمنان از اواخر روز دوشنبه تا روز جمعه کاهش کیفیت هوا و نیز کاهش میدان دید در مناطق شمال شرق و مرکز استان پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: شدت گرد و غبار در روز سه‌شنبه در شهرستان‌های خوروبیابانک، اردستان، نایین و شهرهای شرق و شمال استان و چهارشنبه در مناطق مرکزی و اصفهان خواهد بود.

شیشه‌فروش با تأکید بر ممنوعیت هر اقدامی که منجر به تشدید گرد و خاک و آلاینده‌ها شود، گفت: فعالیت‌های خاک‌ورزی، خاکبرداری، آتش زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز، فعالیت‌های معدنی و حمل و نقل خاک و گچ ممنوع است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی شده با نظارت محیط زیست و همکاری اداره صمت، بیان کرد: رعایت توصیه‌های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گرد و خاک بخصوص افراد آسیب‌پذیر، استفاده از ماسک استاندارد، عدم ورزش و حضور در فضاهای باز در شرایط گرد و خاک، رعایت اصول ایمنی تردد در محورهای جاده‌ای به لحاظ کاهش شعاع دید و توجه به توصیه‌های پلیس راه در این رابطه توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۷ روز ناسالم در اصفهان ثبت شده است، عنوان کرد: مساحت کانون‌های فرسایش بادی در استان در وضعیت بحرانی به میزان یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار شناسایی شده که ۱۵۰ هزار هکتار آن در اولویت اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، نهال‌کاری، اجرای طرح‌های آبخیزداری و سایر روش‌های کنترلی در ۱۴ کانون مطالعه شده است.

شیشه‌فروش ادامه داد: استان  اصفهان علاوه بر متأثر بودن از کانون‌های فرسایش بادی شناسایی شده داخلی در شمال و شرق در مناطق هم مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان در اثر خشکی رودخانه زاینده‌رود و عدم کشت به دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی نیز
 تحت تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای ایجاد شده است به شکلی که با وزش باد با سرعت ۱۰ و ۱۵ متر بر ثانیه هم مواجه با خیزش گرد و خاک می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: وزارت نیرو باید ضمن اجرای طرح‌های تأمین آب و احیای زاینده‌رود نسبت به تأمین حقابه‌های قانونی کشاورزی و زیست محیطی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی که ۹۸ در صد آن خشک و تبدیل به کانون گرد و خاک شده، اقدام کند.

وی بیان کرد: سازمان‌های حفاظت محیط زیست، سازمان منابع طبیعی و هواشناسی کشور نیز در راستای اجرای برنامه جامع مقابله با گرد و غبار نسبت به ایجاد سیستم‌های پیش‌بینی تأمین اعتبار برای کنترل کانون‌های فرسایش بادی بحرانی، تامین اعتبار برای اجرای طرح‌های بیابان زدایی، نهال‌کاری و آبخیزداری اقدام کنند.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول