اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

۱۳ طرح صنعتی بزرگ فارس در انتظار افتتاح

رئیس سازمان صمت استان فارس گفت: 13 طرح در حوزه صنایع معدنی با اعتبار 24 هزار و 950 میلیارد تومان و اشتغالزایی هزار و 692 نفر آماده بهره‌برداری است.

۱۳ طرح صنعتی بزرگ فارس در انتظار افتتاح

 به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز،  حمیدرضا ایزدی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه فارس مستعد ایجاد صنایع مادر است، اظهار داشت: در حال حاضر 13 طرح در حوزه صنایع معدنی با اعتبار 24 هزار و 950 میلیارد تومان و اشتغالزایی هزار و 692 نفر آماده بهره‌برداری است که مراسم افتتاح این طرح‌ها در سفر مقامات ارشد کشوری برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال گذشته یک هزار و 820 جواز تأسیس واحد‌های صنعتی صادر شد و باتوجه به اینکه پیش بینی ما 1200 جواز بود، اما این میزان بیش از پیش بینی مد نظر محقق شد.

به گفته ایزدی در سال 1401، 53 جلسه کمیته تخصصی و 60 جلسه کارگروه تسهیل برگزار شد و مشکلات حدود هزار و 100 بنگاه و واحد اقتصادی بررسی شد. همچنین این کارگروه  سال گذشته حدود هزار و 184 مصوبه داشت و بیش از 90 درصد مصوبات پیگیری و عملی شده است.

رئیس سازمان صمت استان فارس به برگزاری نمایشگاه تولید ایرانی و دانش‌بنیان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه ایجاد ارتباط بین شرکت‌های دانش بنیان و صنایع و آشنایی این دو حوزه با قابلیت‌ها و توانمندی‌های یکدیگر بود. این نمایشگاه از 30 خرداد ماه تا 3تیرماه 1401 با 10 هزار مترمربع با حضور 162 شرکت دانش بنیان در محل نمایشگاه‌های بین المللی برگزار شد و حدود 190 تفاهمنامه بین شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های تولیدی منعقد شد.

ایزدی با بیان اینکه فارس در حوزه پروانه بهره برداری در رتبه پنجم و در حوزه اشتغال صنعتی در رتبه نهم قرار دارد، گفت: مجموع پروانه بهره برداری صنعتی در استان فارس 4 هزار و 294 پروانه است و فارس در این حوزه در کشور در رتبه پنجم قرار دارد. تعداد 103 هزار و 908 نفر در این واحد‌های صنعتی مشغول به کار هستند و استان فارس در این حوزه در رتبه نهم کشوری قرار دارد.

وی ادامه‌ داد: تعداد جواز تأسیس چهار هزار و 303 جواز با پیشرفت فیزیکی مختلف است، همچنین تعداد پروانه‌های بهره برداری معدنی 705 مورد است که بدنبال آن اشتغالزایی 9 هزار و 450 نفر تنها به شکل مستقیم در این معادن فراهم شده است.

رئیس سازمان صمت استان فارس افزود: تعداد جواز تأسیس چهار هزار و 303 جواز با پیشرفت فیزیکی مختلف است، همچنین تعداد پروانه‌های بهره برداری معدنی 705 مورد است که به دنبال آن اشتغالزایی 9 هزار و 450 نفر تنها به شکل مستقیم در این معادن فراهم شده است.

ایزدی در رابطه با ایجاد صنایع آب بر در استان گفت: ما به سمت صنعتی شدن در حرکت هستیم، زیرساخت ها باید حتما پا به پای توسعه صنعتی جلو بیاید، چرا صنعت نباید سه ماه از سال آب و گاز داشته باشد؟ مگر چقدر صنعت کم‌آب‌بر داریم؟ نمی‌شود که صنایع را بخاطر آب بر بودن در استان نیاورد، صنایع معدنی آب بر است. یکی از موارد بسیار مهم در  تکمیل زنجیره ارزش، وجود مواد اولیه است و این موضوع آب بر است، فقط یکی از صنایع ما ۱۵ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد.

وی در خصوص نظارت بر بازار گفت: مواد غذایی از ابتدای تولید تا توزیع و نظارت زیر مجموعه جهاد کشاورزی قرار گرفته است اما در سایر نظارت ها بر عهده صمت است، یکی از گروه کالاهایی که بیشترین نظارت را داریم لوازم یدکی و لوازم خانگی است.

ایزدی با بیان اینکه در این دو گروه تخلف زیاد است ولی برخورد هم زیاد است، گفت: در این گروه های کالایی با مواردی چون تقلبی بودن کالا و ارائه کالا بدون در نظر گرفتن قیمت‌های مصوب روبه رو هستیم، می‌توان گفت در بازار لوازم یدکی و همچنین لوازم خانگی شاهد بیشترین تخلفات هستیم، به دلیل افزایش تخلفات در این بخش، نظارت بر این بازار برای جلوگیری از تقلب، احتکار و گران‌فروشی تشدید شده است.

به گفته رییس سازمان صمت استان فارس، سال گذشته با ۴۵۰ مورد تخلف لوازم یدکی روبرو بودیم.

ایزدی در خصوص تخلفات املاک  خوشبختانه اتحادیه املاک پای کار است و در برخورد با صنوفی که پروانه کسب نداشتند، در حوزه املاک 756 پرونده سال گذشته‌ و امسال 156 پرونده تخلف به تعزیرات معرفی شد.

وی در رابطه با بازرسی‌های انجام شده در سال 1401 گفت: سال گذشته نزدیک به 142 هزار و 119 بازرسی در استان فارس انجام و 13هزار و 557 پرونده تخلف به مبلغ سه هزار و 385 میلیارد و 326 میلیون ریال به اداره کل تعزیرات ارسال شد.

پایان پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول