اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

به‌کارگیری نیروهای متعهد و متخصص در شبکه نظارت بر انتخابات خراسان جنوبی

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی گفت: ثمره شبکه نظارت بر انتخابات در استان با به‌کارگیری نیروهای متخصص و متعهد بوده که تاکنون حتی یک صندوق رأی در استان باطل نشده است.

به‌کارگیری نیروهای متعهد و متخصص در شبکه نظارت بر انتخابات خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت‌الاسلام مهدی یعقوبی، رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی امروز در نشست خبری ضمن گرامیداشت ۲۶ تیرماه؛ سالروز تاسیس نهاد مقدس شورای نگهبان با اشاره به فرمایش امام(ره) در مورد جایگاه شورای نگهبان مبنی بر اینکه شورای نگهبان حافظ احکام اسلام و مورد تایید اینجانب بوده و وظیفه آن بسیار مقدس و مهم است، اظهارداشت: همچنین مقام معظم رهبری  به طور مؤکد در فرمایشات خود بیان داشته‌اند شورای نگهبان چشم بینای نظام برای انتخابات است.

وی با بیان این که شورای نگهبان، یک نهاد عقلایی و منطقی است، تصریح کرد: در مقدمه قانون اساسی این جمله آمده که قانون اساسی مبیّن نهادهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی براساس اصول اسلامی است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی افزود: این ضوابط و اصول اسلامی که قوانین مختلف کشور بر مبنای آن تصویب و نهادهای گوناگون بر اساس آن تأسیس می شود مرجعی صالح، عادل و بی‌طرف را لازم دارد تا بر آن نظارت داشته باشد.

یعقوبی به تاریخچه شکل‌گیری شورای نگهبان در کشور اشاره داشت و یادآور شد: اصل شکل‌گیری این نهاد به دوران مشروطه بر می‌گردد هر چند در آن دوران با توجه به استبدادی که وجود داشت این نهاد کارکرد لازم را نداشته است.

وی افزود: در کشورهای مختلف که قانون اساسی داشته و یا اعتقاد به ایدئولوژی خاصی دارند، در سازمان حکومتی شان نهادی پیش بینی شده که پاسبان قانون اساسی و ایدئولوژی خاص آنها باشد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از وظایف شورای نگهبان نظارت بر امر انتخابات است، اضافه کرد: به طور طبیعی انتخابات امری ذاتاً چالش برانگیز است چون ورود به عرصه قدرت بوده و رقابت را به دنبال دارد، بنابراین قطعاً نهادی مستقل که از صلاحیت نظارت بر انتخابات برخوردار بوده لازم می باشد تا بر آن نظارت کند.

یعقوبی با اشاره به این که در بسیاری از کشورها شرایط ورود به نامزدی در انتخابات بسیار مشکل است، تصریح کرد: اصل وجود شورای نگهبان امری پذیرفته شده و لازم است.

وی شورای نگهبان را ضامن سلامت انتخابات عنوان کرد و یادآور شد: تیرماه سال ۵۹ شورای عالی قضایی وقت ۱۲ حقوق دان را به مجلس معرفی کردند و نمایندگان مردم ۲۶ تیر به ۶ نفر از آنان رأی داده و از همان تاریخ شورای نگهبان تأسیس شد و آغاز به کار کرد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی افزود: شورای نگهبان از یک طرف نهادی دینی و شرعی بوده چراکه فقیهی عادل شش نفر از فقهای عضو آن را تعیین کرده و حکم مسئولیت داده و از طرف دیگر این نهاد، نهادی مردمی بوده چون نمایندگان مردم شش نفر عضو حقوقدان آن را انتخاب می کنند.

یعقوبی در باب اهمیت شورای نگهبان گفت: بیش از ۲۰ اصل قانون اساسی به وظایف شورای نگهبان پرداخته و سه وظیفه شاخص شورا بررسی مصوبات مجلس از حیث انطباق با شرع و قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی و نظارت بر امر انتخابات است.

وی ادامه داد: شورای نگهبان با وجود جایگاه ویژه اعضای خود هیچ مصوبه ای را در صحن شورا به بحث نمی گذارد مگر اینکه قبل از آن پژوهشکده شورا آنرا بررسی و گزارش آن پیوست جلسه شورا باشد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی تصریح کرد: اعضای پژوهشکده شورا شامل حقوق دانان مختلف با سلیقه های متفاوت هستند.

یعقوبی گفت: بنابراین مصوبات مجلس هنگام ورود به صحن شورا برای بررسی، پیوست های متعددی به همراه دارد.
 
وی با اشاره به این که در عرصه نظام اداری کشور بحث شفافیت از موضوعات مهمی بوده که به آن تاکید شده است، اضافه کرد: شورای نگهبان با اینکه الزامی در این کار نداشته اما پشقدم در عرصه شفافیت می‌باشد و تمام مصوبات و نظرات شورا به صورت برخط در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی به جایگاه خاص شورا در نظام تقینی کشور اشاره کرد و یادآور شد: در پاسبانی از قانون اساسی این شورا به طور مستمر به اعضای خود عمل بر مدار قانون و عدم دخالت سلیقه های شخصی را مورد تاکید دارد.

یعقوبی بیان داشت: شورای نگهبان به طور قطع به گونه ای عمل می کند که هم مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی را داشته باشیم و هم انتخابات به صورت پرشور برگزار شود ولی از قانون کوتاه نمی آییم و قانونی عمل می کنیم.

پایان پیام/۶۹۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول