اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

38 کتیبه از ماجرای قتل ناصرالدین شاه می‌گویند

نمایشگاه و نشست روایت قتل ناصرالدین شاه با همکاری موزه آستان قدس حضرت عبدالعظیم حسنی و کاخ موزه گلستان، برگزار شد.

38 کتیبه از ماجرای قتل ناصرالدین شاه می‌گویند

به گزارش خبرنگار گردشگری خبرگزاری فارس، نمایشگاه کتبیه‌های ناصرالدین امروز در کاخ گلستان برگزار شد. تعدادی از این کتبیه‌ها قبلا در موزه آستان حضرت عبدالعظیم در حال نمایش بود اما با رایزنی کاخ گلستان و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم نمایشگاه کاملی از این کتبیه‌ها به صورت روایت‌محور و همراه با آثار دیگری از ماجرای قتل ناصرالدین شاه در کاخ گلستان رونمایی شد.

در نشست خبری این رونمایی علیرضا اودران، مدیر موزه حرم عبدالعظیم حسنی، به عنوان نماینده تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی در این مراسم گفت: موزه آستان حضرت عبدالعظیم که کنار بقعه مبارک ایشان واقع است. اگر تهران را به دوبخش تقسیم کنیم از خیابان امام خمینی(ره) به سمت شهر ری همین یک موزه را داریم که سالانه ۴۰هزارنفر بازدید کننده دارد.

این نمایشگاه اتفاقی تاریخی است

 وی ادامه داد: به نظر من، اتفاق تاریخی و مهم بعد از انقلاب همین اتفاق و نمایشگاه است. وقتی دکتر امامی، مدیر کاخ گلستان، از موزه آستان بازدید کردند به پیشنهاد ایشان، طرحی آنجا رقم خورد و تولیت موافقت کرد که نمایشگاه امروز برپا بشود.

نماینده تولیت حرم حضرت عبدالعظیم گفت: در این نمایشگاه 38 قطعه آثار فاخر در ماجرای قتل ناصرالدین شاه نمایش داده می‌شود. این کتییه‌ها در مقبره وی نصب بوده و آینه‌کاری و گچ بری و ترکیبات هنری قاجاری نیز داشته است. در شروع طرح توسعه تحولاتی اتفاق افتاد و کتیبه ها به گنجینه آستان رفت. سال ۱۳۷۶ کتبیه‌ها از گنجینه آستان خارج شدند و به صورت قابهای ۵تایی در موزه‌ای موقت نصب شد. ۱۷اثر بیشتر در این‌موزه موقت در معرض نمایش نبود اما امروز در کاخ گلستان از38کتیبه رونمایی می‌شود. همچنین 5شی مربوط به ماجرا نیز در کنار کتیبه‌ها به نمایش درمی‌آیند.

آثار تاریخی باید روایت شوند

در ادامه آفرین امامی مدیر کاخ گلستان صحبت کرد و گفت: برای افتتاحیه نمایشگاه «روایت قتل ناصرالدین شاه» پیگیری‌های زیادی شد. من باید از تولیت آستان حضرت عبدالعظیم تشکر کنم که پیشنهاد بنده را پذیرفتند تا برای اولین بار تمام آثار مربوط به این ماجرا در معرض نمایش قرار بگیرد. 

امامی افزود: نمایشگاه ها و موضوعات از این دست شبیه کتاب هستند. کلمات معنی واحد دارند و اشیای فرهنگی تاریخی نیز به تنهایی معنی واحد دارند  که نهایتا درباره تکنیک، سال ساخت و .‌‌... آنها صحبت می‌شود. اما اگر آثار تاریخی تبدیل به جمله بشوند یعنی کنار هم قرار بگیرند یک روایت را تولید می‌کنند و دیگر معنی واحد ندارند بلکه یک داستان را روایت میکنند.

مدیر کاخ گلستان ادامه داد: در کنار کتیبه‌هایی که امروز نمایش داده می‌شود، آثار دیگری از کاخ گلستان مثل دفترچه خاطرات ناصرالدین شاه، جعبه قرآنی که روی مقبره وی قرار داشته و... نیز به نمایش درمی‌آیند. 

امامی در پایان گفت: توصیه من برای همه موزه های سطح کشور این است که در قالب روایت آثاری از این دست را به نمایش بگذارند. 

قتل ناصرالدین شاه از زاویه علمی روایت می‌شود

سخنران بعدی این نشست، سید احمد محیط صباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) بود. وی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه کتاب «روایت قتل پادشاه» نوشته علیرضا قاسم‌خان نیز در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد، گفت: « حرم حضرت عبدالعظیم بعد از صفویه اهمیت زیادی برای ایرانیان پیدا کرد و مکان این حرم به مظهر و نماد شهرری شد. این حرم در دوران ۴۰۰ساله اخیر به عنوان یک مرکز مهم فرهنگی و مذهبی در زندگی مردم نقش داشته است، به جز از صدسال گذشته به این طرف که هرچیزی را که تهران نخواست به شهرری منتقل کردند، مثل کارخانه سیمان.

محیط طباطبائی ادامه داد: ناصرالدین شاه اولین راه آهن شهری را به خاطر علاقه مردم به شهرری و کثرت رفت و آمد به آنجا دایر کرد.

وی  افزود: خود روایت قتل دیدگاه های متفاوتی دارد. در این نمایشگاه قرار بر این شد که زاویه علمی موضوع را روایت کنیم.  اما باید گفت که ما اینجا فقط روایت یک قتل را نمی‌بینیم، بلکه نگاه، باور مذهبی، سیاسی، محیط اجتماعی و حتی مسیری که منجر به شکل‌گیری انقلاب اسلامی شد، در روایت این موزه قابل کشف و روایت است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول