اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

ثبت جهانی فرش دستبافت سنندج و بیجار حاصل توانمندی فرشبافان است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: ثبت جهانی دو برند فرش شهرهای سنندج و بیجار حاصل منحصر بفرد بودن نوع بافت تک پود سنه و منحصر به فرد بدون نوع بافت قالی آهنین بیجار و توانمندی‌های تولیدی و صادراتی فرش دستباف کردستان است.

ثبت جهانی فرش دستبافت سنندج و بیجار حاصل توانمندی فرشبافان است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بختیار خلیقی پیش از ظهر امروز در جشن ثبت جهانی فرش سنندج و بیجار که در دانشگاه کردستان در حال برگزاری است، اظهار کرد: ثبت جهانی فرش دستباف سنندج و بیجار را به مردم هنردوست و هنرمند استان تبریک و امیدواریم روز به روز شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این صنعت باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال مهار تورم و رشد تولید مزین شده است به جرات می‌توان گفت فرش دستبافت تنها کالای ایرانی است که می‌توانیم به آن افتخار و در حوزه تولید به آن ببالیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح کرد: نام کردستان همیشه مترادف با بهترین فرش‌های دستبافت بوده است که با ذوق و سلیقه فرشبافان توانمند و خوش ذوق این استان پدید آمده است.

خلیقی افزود: فرشبافان سنندج و بیجار به واسطه بافت فرش‌های بی‌نظیر امروز شهرت جهانی پیدا کرده‌اند قالی سنندج از جذابیت و گیرایی خاصی برخوردار است، ظرافت در بافت و اصالت در رنگ و کیفت و ظرافت بی‌نظیر آن به چند صده باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه قالیچه‌های کردی در مجموع قشنگ و درشت بافت هستند گفت: قالیچه سنندج از جمله نفیس‌ترین قالیچه‌هایی به شمار می‌رود که بافت یک پود آن این فرش را بسیار مجزا کرده است.

وی عنوان کرد: گل وکیلی، گل محمدی، گل و بلبل و...از نقشه‌های مختلف در فرش دستبافت سنندج هستند و قالی بیجار نیز که به فرش گروس و دو پود شهره به قالی آهنین شهره دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: با وجود سابقه طولانی استان در حوزه فرش دستباف و وجود 90 هزار بافنده سالانه 180 هزار متر مربع فرش در کردستان بافته می‌شود.

خلیقی عنوان کرد: این جامعه عظیم فرش دستباف در قالب اتحادیه، تعاونی‌ها، اتحادیه‌های صنفی، انجمن فرش دستباف و خانه خلاق و خوشه هنر فرش دستباف نقش‌آفرینی می چ‌کنند.

وی به راهکارهای توسعه صادرات فرش دستباف در استان هم گریزی زد و گفت: جلب مشارکت سرمایه‌گذار در راستای مطالعه سلیقه مشتریان و طرح فرش منطبق با سلایق مشتریان و ایجاد تجهیزو توسعه زیرساخت‌های پشتیبان صادرات فرش دستباف پایانه‌های صادراتی فرش دستباف و دعوت از تجار مطرح و موفق فرش دستبافت برای معرفی ظرفیت‌های موجود در هنر و صنعت فرش دستباف ضروری است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: ثبت جهانی دو برند فرش شهرهای سنندج و بیجار حاصل منحصر بفرد بودن نوع بافت تک پود سنه و منحصر به فرد بدون نوع بافت قالی آهنین بیجار و توانمندی‌های تولیدی و صادراتی فرش دستباف کردستان است.

به گفته وی، حمایت مالی اجاره غرفه در نمایشگاه های خارجی فرش دستباف در راستای حضور تولید کنندگان استانی، انجام تبلیغات از طریق رسانه‌ها و مجلات و نشریات مد و دکوراسیون داخلی معتبر، اجرای طرح‌های تحقیاتی و مطالعاتی در حیطه بازاریابی جهانی و صادراتی فرش استان و اعزام هیئت‌های بازاریابی خارج از کشور و برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی تولید کنندگان فرش دستباف با مهارت‌های بازاریابی آشنایی با بازارهای هدف و آشنایی با اصول تولید، و قوانین صادرات در مسیر تحقق اهداف توسعه صادرات فرش استان ضروری است.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول