اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

چرا تابستان «مجلس ختم ناشران» است؟

ناشران قدیمی از تابستان به عنوان «مجلس ختم حوزه نشر» یاد می‌کردند؛ چرا که حجم فروش و تولید در این ماه‌ها افت قابل توجهی پیدا می‌کند. البته دلایلی منجر به این رکود می‌شود که مدیر انتشارات شهید کاظمی به این دلایل می‌پردازد.

چرا تابستان «مجلس ختم ناشران» است؟

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، بازار کتاب از اواسط شهریور جانی دوباره پیدا می‌کند، اما این نشاط فقط تا اردیبشهت سال آینده‌ وجود دارد و بعد از آن نیز به خوابی که شبیه خواب زمستانی است، فرو می‌رود. بخش عمده این رکود به این برمی‌گردد که ما برای تابستان برنامه‌ای نداریم تا بتوانیم از کتاب بهره ببریم و مخاطب را جذب کنیم. حمید خلیلی، مدیر انتشارات شهید کاظمی با ماست تا در این باره صحبت کند.

او با بیان اینکه بازار نشر از خرداد تا اواسط شهریور دچار رکود می‌شود، اظهار داشت: معمولاً مجموعه‌های خصوصی نمی‌توانند عدد درستی از حجم تولیداتشان در این ایام بدهند، اما در این سه ماه که ناشران قدیمی با عنوان ختم نشر (خرداد، تیر و مرداد) از آن یاد می‌کردند، تولیدات و فروش با رکود قابل توجهی مواجه می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: مجموعه‌ها ۲ مدل در این ایام کار می‌کنند. ناشرانی که در این روزها تولیداتشان را آماده می‌کنند و ناشرانی که تن به رکود می‌دهند. اما غالب ناشران از دسته دوم هستند. چرا که گرانی کاغذ و موضوعات دیگر منجر به این شده است که تولیداتشان را در صورت لازم انجام بدهند.

خلیلی در پاسخ به این پرسش که کاغذ ایرانی در دسترس است یا خیر گفت: کاغذ ایرانی را خانه کتاب به راحتی در اختیار ناشران قرار می‌دهد، اما تأخیراتی دارد که خیلی مسأله مهمی نیست. آخرین قیمتی که از هر بند کاغذ ایرانی ۶۰ در ۹۰ به یاد دارم، مبلغی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بود. 

وی در ادامه گفت: البته الان مشکل فقط کاغذ نیست. مسأله خودم به عنوان ناشر، مشکلات مالی است. الآن پخشی‌ها و کتابفروشی‌ها حساب‌های خودشان را هشت ماهه پرداخت می‌کنند، اما پرداختی‌های ناشر برای کاغذ، چاپ و تولید، نقد است. این فاصله چند ماه مهم‌ترین مسأله منِ ناشر است.

خلیلی با اشاره به این که یکی از دلایل رکود بازار کتاب در تابستان می‌تواند تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها باشد، در پایان سخنانش اظهار داشت: الان در فروش صفر، صفر نیستیم، اما فروشمان خیلی کم شده است. البته همه چیز در نیمه دوم سال است؛ به طور مثال طرح‌های وزارت ارشاد، نمایشگاه‌های استانی که برگزار می‌شد، طرح‌های فصلی که در پائیز و زمستان اجرا می‌شد، جشنواره‌هایی چون جلال، کتاب سال جمهوری اسلامی، شعر فجر و ... در نیمه دوم سال برگزار می‌شوند و همین می‌تواند روی رونق نیمه دوم سال مؤثر باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول