اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

میز دانشجو| معرفی انواع مقالات در دانشگاه‌ها

مقالات براساس ساختار، مکان چاپ و انتشارشان دسته‌بندی می‌شوند که در این مطلب به معرفی انواع مقالات می‌پردازیم.

میز دانشجو| معرفی انواع مقالات در دانشگاه‌ها

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس _ مقالات براساس ساختار، مکان چاپ و انتشارشان دسته‌بندی می‌شوند که در این مطلب به معرفی انواع مقالات می‌پردازیم؛ مقاله نویسی حالت‌ها، قالب‌ها و فرمت‌های مختلفی دارد. پس از اطلاع از این که مقاله چیست و چگونه باید برای نگارش آن اقدام کرد، باید دانست که انواع مقاله را از چند دیدگاه می‌توان دسته‌بندی کرد. یکی از این دسته‌بندی‌ها می تواند بر اساس محتوای اطلاعات مقاله باشد که از این منظر مقالات به چهار نوع مقالات علمی پژوهشی، ترویجی و تحلیلی، مروری و گردآوری تقسیم کرد.

بعضی از مقالات را فقط می توان در روزنامه ها چاپ کرد، چرا که مطلب حالتی عمومی و غیرتخصصی داشته و از نظر موضوع هم چندان ماهیت علمی نداشته و مطلبی اصطلاحاً مصرفی یا دارای تاریخ مصرف  است و بعد از مدتی دیگر ارزش مطالعه ندارد اما بعضی از مقالات دارای سطح علمی بالایی بوده و حتی نویسنده موفق به چاپ آن ها در مجلات خارجی نیز می‌شود.

اهمیت مشخص شدن نوع مقاله در این است که می توان بر اساس سطح هر یک، آن ها را امتیازبندی کرد، بر این اساس به طور کلی می‌توان گفت مقالات به دسته های زیر تقسیم می‌شوند:

۱-مقالات پژوهشی - تحقیقی
۲- مقالات تحلیلی - ترویجی
۳-مقالات مروری - تالیفی

۴-مقالات گرداوری

* مقالات پژوهشی- تحقیقی

مقالات پژوهشی _ تحقیقی برگرفته از پژوهشی است که به تازگی پایان یافته است و چون متکی بر یافته های تحقیقاتی است، گزارش تحقیق نیز به آن گفته می‌شود. این نشان می‌دهد که ویژگی منحصر به فرد مقاله پژوهشی، داشتن یک ایده یا ابتکار یا نتیجه کاملا جدید و تازه است.
به عبارت دیگر مقاله پژوهشی حاوى ایده یا موضوعى کاملاً نو یافته است، به این معنا که پژوهشگر طى یک کار پژوهشى دقیق، ایده، موضوع، یا روش جدیدى را مطرح می‌کند و به نتایج کاملاً جدیدى دست می‌یابد که پیشتر وجود نداشته است.

* مقالات تحلیلی - ترویجی

 مقالات تحلیلی _ ترویجی این نوع مقاله که به نام مقاله نظری نیز شناخته می‌شود، تحقیقی است که مؤلف با استفاده از منابع پژوهشی  پیشین، نظریه خاصی را در حوزه کار خود مطرح می‌کند. در این نوع مقاله نویسنده ممکن است نظریه های قبلی را گسترش دهد، آنها را با استفاده از شواهد استحکام بخشد، آنهارا به شکل دیگری بیان کند یا آنها را مورد تأمل و تردید قرار دهد.

این مشخص است که در این نوع از مقاله، نویسنده موضوع یا ایده‌هایی را که وجود دارد، از جنبه یا جنبه‌های معمولاً جدید مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و نتایج مشخصى از تجزیه و تحلیل انجام شده، ارائه می‌کند که تازگى دارد.

* مقالات مروری - تالیفی

ویژگی خاص مقالات مروری این است که برخلاف انواع پژوهشی و تحلیلی، حاوی یک ایده و دیدگاه جدید نیستند، بلکه کار آنها پرورش ایده‌ای است که از پیش وجود داشته‌است. در این نوع مقاله، نویسنده با مطالعه متون علمی، مطالبى را درباره یک ایده یا موضوع از منابع مختلف،  گردآورى می‌کند و سپس مقاله را با ساختارى جدید و طرح نتیجه گیرى هاى مشخص و گاه همراه با اعلام نظر، تنظیم و تألیف می‌کند.

بنابراین می‌توان گفت که این مقاله به تحلیل کلان و ارزیابی انتقادی نوشته‌هایی می‌پردازد که قبلاً منتشر شده است. مؤلف مقاله مروری از طریق مقوله بندی، یکپارچه سازی، و ارزشیابی متون منتشر شده پیشین، سیر پیشرفت پژوهش‌های جاری را برای روشن ساختن مسأله‌ای مشخص دنبال می‌کند.

* مقالات گرداوری

این نوع مقاله صرفاً به گردآوری و انعکاس دیدگاه‌های مختلف مندرج در نوشته‌های مرتبط با موضوعی خاص می‌پردازد و در واقع کار تازه‌ای را عرضه نمی‌کند. در این نوع مقاله که معمولاً گزارش بررسى هاى آزمایشگاهى و یا مطالعات آمارى در یک موضوع است، نویسنده ضمن استفاده از روش‌هاى موجود در مطالعه موضوع، نتایج مطالعه خود را گزارش می‌کند. معمولاً نتایج به کمک آمار و ارقام بیان می‌شوند. تفاوت آن با مقاله تحلیلی این است که به ارائه نظریه جدیدی منتهی نمی‌شود و نیز با مقاله مروری این تفاوت را دارد که الزاماً به سنجش و ارزیابی تمامی آثار قبلی نمی‌پردازد. البته باید این را هم اضافه کنیم که چنانچه در این نوع از مقاله از روش هاى معتبر و علمى تحلیل آمارى استفاده شود و نتایج ارائه شده هم تازگى داشته باشد، می‌توان آن را یک مقاله تحلیلی هم به شمار آورد.

میز دانشجو در ادامه به سوال‌های متداول درباره مقالات و انواع مقالات می‌پردازد.

- مقالات علمی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

 مقالات از نظر سطح علمی که به خود اختصاص داده‌اند دارای دسته بندی‌های متفاوتی بوده که می‌توان به مقالات علمی پژوهشی، ترویجی، مروری اشاره کرد.

تفاوت مقالات علمی با یکدیگر در چیست؟

 تفاوت مقالات معمولا به نوع نگارش و مجله ای که نویسنده قصد چاپ مقاله خود در آن را دارد بستگی دارد. در متن مقاله تفاوت انواع مقالات با یکدیگر بررسی شده‌ است.

 اجزای اصلی مقاله چیست و چگونه می‌توان نگارش آن را آغاز کرد؟

 با توجه به توضیحات داخل متن مقاله، مقالات از بخش های چکیده، مقدمه، نتایج تشکیل شده که می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر به مطالعه متن مقاله بپردازید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول