اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

نامه 4 عضو شورای اسلامی شهر قم به رئیس شورا درباره طرح سوال از شهردار

4 عضو شورای اسلامی شهر قم با تسلیم نامه‌ای به رئیس شورای اسلامی شهر تاکید کردند روند سوال اخیر از شهردار کاملا قانونی بوده و عدم ابلاغ آن از سوی رئیس شورا به شهردار، «ترک فعل» محسوب می‌شود.

نامه 4 عضو شورای اسلامی شهر قم به رئیس شورا درباره طرح سوال از شهردار

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، 4 عضو شورای اسلامی شهر قم با تسلیم نامه‌ای به رئیس شورای اسلامی این شهر تاکید کردند روند سوال اخیر از شهردار کاملا قانونی بوده و عدم ابلاغ آن از سوی رئیس شورا به شهردار «ترک فعل» محسوب شده و باعث ایجاد مسئولیت حقوقی است.

در این نامه که به امضای محمود مسگری، مرتضی استقامت، حسین صابری و معصومه آمره رسیده، خطاب به محسن محرری رئیس شورای اسلامی شهر قم آمده است: «قانون‌مداری و اجرای مرّ قانون در همه امور امری بسیار پسندیده بوده و پرهیز از تفسیر‌های جانبدارانه که مخالف ماهیت و ذات آن قانون می‌باشد به عنوان یک اصل می‌بایست مورد احترام واقع گردد.»

امضاکنندگان نامه مذکور در ادامه درباره موضوع روند اخذ مرخصی اخیر شهردار قم، خطاب به محرری آورده‌اند: «جالب است که در توجیه اقدام جناب شهردار و نقض قانون(تبصره یک ماده 9 آیین نامه حقوق و مزایای شهرداران) در عدم اخذ مرخصی و ارسال درخواست به موقع، متوسل به روند ادوار گذشته و عرف می‌شوید و قانون را اجرا نمی‌نمایید و با مسامحه از کنارش عبور می‌کنید! ولی در خصوص اجرای فرایند نظارتی و عمل به تکلیف ذاتی و قانونی شورا، با استناد به قانون و ارائه تفسیرهای خاص و جانبدارانه، مانع عمل به تکلیف ذاتی شورا که همان نظارت بر شهردار و شهرداری است، می‌گردید.

لازم به تاکید است که ریاست شورا برای شما، حق و تکلیفی ایجاد کرده است و عدم انجام تکالیف از سوی جنابعالی موجبات مسئولیت حقوقی شده و ترک فعل محسوب خواهد شد. در خصوص روند طرح سوال از شهردار محترم ، مجددا تاکید می نماییم که روند کاملا قانونی بوده و اگر جنابعالی به مر قانون احترام بگذارید و به تکلیف خود عمل نمایید، سوال 4 نماینده مردم در شورای شهر را به شهردار ابلاغ خواهید کرد.»

در ادامه این نامه آمده است: «مطابق ماده 83 قانون شوراها مصوب 1375، عملکرد شهردار از عملکرد شهرداری تفکیک شده است: عدم حضور شهردار در محل پست سازمانی خویش، اگر نقض وظایف و تعهداتش نیست؟ اگر غیبت غیرموجه شهردار، ذیل کلمه"عملکرد شهردار"  قرار نمی گیرد و لذا از این بابت شورا نمی‌تواند بر شهردار نظارتی داشته باشد و تذکر و سوالی مطرح نماید بفرمایید، من‌بعد شهردار محترم چندین ماه هم در محل کار خود حاضر نشوند، زیرا به تعبیر شما ارتباطی به شورا ندارد و جزو عملکرد وی محسوب نمی‌شود!

این چه تفسیر اشتباهی است که خلاف ذات و ماهیت قانون شوراها می‌باشد و حضرتعالی ارائه می نمایید! اساسا با عدم حضور شهردار، دیگر عملکردی نمی‌ماند تا بتوان به آن نظارت کرد! قطعا و حتما، زمانی که ماده 83 بین عملکرد شهردار و عملکرد شهرداری تفکیک قائل شده است، حضور به موقع  شهردار در محل کار، ذیل عملکرد ایشان قرار می‌گیرد و باید نسبت به آن پاسخگو باشد!»

همچنین این 4 عضو شورای اسلامی شهر قم در ادامه نامه با استناد به بندهایی از قانون شوراها، مصادیقی از این قانون را خطاب به رئیس شورای اسلامی شهر قم بیان کرده و آورده‌اند:

«مطابق ماده 83 قانون شوراها مصوب 1375، روند طرح سوال از شهردار با صراحت بیان شده است:

1. اعتراض یا ایراد یک یا چند نفر از اعضا شورا شهر (می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد)

-  آقای شهردار در طی 2 سال اخیر چندین بار به خارج از کشور سفر کرده و مرخصی از شورا اخذ ننموده است، و بارها توسط اعضا شورا مورد ایراد و اعتراض واقع شده است.

2.رئیس شورا به صورت روشن به شهردار تذکر می‌دهد. (می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد)

- جنابعالی در جلسه مورخ 1402/4/19 صراحتا اعلام نمودید که در خصوص غیبت‌های آقای شهردار به ایشان تذکر داده‌اید.

3. عدم رعایت مفاد تذکر توسط شهردار

- نقض مکرر قانون توسط شهردار، عدم رعایت قانون مرخصی و سفرهای متعدد خارجی و داخلی ایشان امری غیرقابل کتمان برای همگان است و جنابعالی هم در جلسه مورخ 1402/19/4 اعلام نمودید که شهردار قبول دارد!

4. موضوع به صورت سوال مطرح شده و رئیس شورا سوال را کتبا به شهردار اعلام می نماید. (صرفا باید کتبی باشد)

- حال جنابعالی باید به تکلیف قانونی خویش عمل نمایید و سوال را به صورت کتبی برای شهردار ارسال نمایید، در غیر این صورت و با توجه به فراهم بودن مقدمات طرح سوال، اقدام شما خلاف وظیفه قانونی شما می‌باشد و مشمول ترک فعل خواهد بود.»

پایان پیام/78039

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول