به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در نشست مدیران مسئول و کارشناسان نشریات دانشجویی دانشگاهها گفت: نگاشتن، اساساً مرحله ای از بلوغ فکری است و بر همین اساس بسیاری از متفکران از دیرباز تا کنون از برتری نوشتار بر گفتار سخن گفته اند. عمده و یا شاید تمام این ارجحیت نیز به سنگینی تعقل و تدبر در نوشتار در قیاس گفتار بازمیگردد.
وی افزود: آنچه فضل نوشتار بر گفتار تلقی می شود، تأمل، تدبر و تعقل پیشینی است. با این ملاک دانشجویانی که قالب رسانهای مختلف، ازجمله نشریات فعالیت میکنند، افرادی هستند که عموما تأمل، تدبر، تعقل و سنجیدگی بیشتری در آثار آنها میبینید. آنها بیشتر اهل نظر و تدبر و مطالعه و کتاب و کتابخوانی هستند.
کلانتری تصریح کرد: اگرچه بنا به اقتضائات محیطی و سنی گهگاهی از آنها رفتارهایی هم سرمیزند که ممکن است از طریق عدل و انصاف فاصله داشته باشد. به همین علت است که در عین اینکه در آموزههای دینی و اخلاقی ما بر کم گویی تاکید شده است، اما کتابت تشویق شده است.
گفته شده، علم را با کتابت به بند بکشید.
* نشریات و رسانهها میتوانند فضای گفتمانی دانشجویی را شکل دهند
وی با تاکید بر تاثیر نشریات دانشجویی در فضای جامعه بیان کرد: به علاوه، دانشجویان رسانهای و نشریهای بیشترین تاثیر را در فضای عمومی دانشگاه دارند که بالتبع این فرصت، مسؤولیت اجتماعی آنها را بیشتر میکند. نشریات و رسانه های می توانند هیجانات را جهت داده و مدیریت کنید و اینکه آنها را بصورت غیرمعقولی تهییج کرده و تکثیر کنید. نشریات و رسانهها میتوانند فضای گفتمانی دانشجویی را شکل دهند.
کلانتری افزود: نشریات از فضای دانشگاه تصویرسازی میکنند و تجسم فرهنگ دانشگاهی هستند. چنین ظرفیتهایی مسؤولیت اجتماعی نشریات و رسانه های اجتماعی را نیز بسیار بزرگ و مهم میکند که من در این فرصت فقط دو مسئولیت اجتماعی مهم را بر میشمرم.
* تقویت امید اجتماعی در میان دانشجویان
وی ادامه داد: اولین مسؤولیت اجتماعی نشریات و رسانههای دانشجویی تقویت امید اجتماعی در میان دانشجویان است. این بدان معنا نیست که امید واهی و غیرواقعی بدهید. بلکه بدین معناست که قسمت پر لیوان، ظرفیتها و استعدادها و کارها را هم ببینید و در شرایطی که دشمنان این مرز و بوم از هیچگونه سیاهنمایی دریغ نمیکنند آنها را نشان دهید.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: دومین مسؤولیت اجتماعی تقویت عقلانیت در فعالیتهای دانشجویی است. جامعه آرمانی و فاضله، جامعهای است که در آن هیجانات تحت کنترل عقلانیت قرار گرفته است. بر همین اساس، گفتوگو و قانون مداری خط مشی اصلی نشریات دانشجویی است. این عقلانیت به ما میآموزد که حتی اگر به تحول باور دارید، مسیر آن گفت و گو و قانون است و نه خشونت و فحاشی.
کلانتری تصریح کرد: لذا باید آداب گفتوگو و نقد را نهادینه کنیم. لذا فقط حرف درست مهم نیست، درست حرف زدن هم مهم است و بنظر حقیر نکته دوم اگر برتر از نکته اول نباشد، کمتر از آن نیست.
وی با تاکید بر شناخت بسترهای رسانهای گفت: فضای رسانهای جدید را باید شناخت و متناسب با فعالیت های رسانهای و نشریات را سامان داد.
کلانتری بیان کرد: گمنامی در فضای مجازی آفتی برای فضای مجازی و کل فضای عمومی کشور شده است. افرادی به نام دانشجو تولیدات رسانهای دارند که عموماً دانشجو نیستند اما به شدت فضای دانشگاه را مخدوش میکنند و اتفاقا دانشجویان نشریات نیز از این وضعیت گله دارند.
* نشریات و رسانههای دانشجویی خط مقدم جنگ رسانهای در محیط دانشگاه هستند
وی در پایان اذعان کرد: باید فضای فراخ فعالیتهای رسانه ای را حفظ و تقویت کرد. اگر چنین کنیم، امکان فعالیتهای ساختارشکن و غیرقانونی کاهش مییابد. نشریات و رسانههای دانشجویی خط مقدم جنگ رسانهای در محیط دانشگاه هستند.
پایان پیام/