اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کشف لاشه میش مبتلا به«طاعون»در پناهگاه حیات وحش«انگوران»

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: در پی کشف لاشه یک رأس میش در پناهگاه حیات وحش انگوران شهرستان ماهنشان، بلافاصله با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان نمونه برداری انجام و پس از بررسی‌های لازم نتیجه مثبت اعلام شد.

کشف لاشه میش مبتلا به«طاعون»در پناهگاه حیات وحش«انگوران»

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در پی کشف لاشه یک رأس میش در پناهگاه حیات وحش انگوران شهرستان ماهنشان، بلافاصله با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان نمونه برداری انجام و پس از بررسی‌های لازم نتیجه مثبت اعلام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان این مطلب که پس از کشف لاشه میش وحشی پایش منطقه با تعداد نیروهای بیشتر در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه علائم و مورد تازه‌ای تاکنون مشاهده نشده است، اظهار داشت: دو مورد از پایش‌های صورت گرفته به صورت مشترک توسط دامپزشکان اداره‌کل دامپزشکی و محیط بانان و کارشناسان محیط زیست در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران صورت گرفته است که مورد مشکوکی مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اینکه با هماهنگی‌های صورت گرفته و طبق اعلام اداره کل دامپزشکی استان واکسیناسیون تمامی دام‌های اهلی منطقه و حاشیه منطقه حفاظت شده انگوران انجام شده است، گفت: در صورت عدم واکسیناسیون دام‌های اهلی احتمال شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(ppr) در حیات وحش وجود دارد و یک تهدید جدی است.

یافتیان ادامه داد: پایش مناطق تحت مدیریت استان و ضد عفونی آبشخورها توسط محیط بانان و کارشناسان محیط زیست استان با جدیت انجام می‌شود و در این راستا از ورود دام‌هایی که واکسینه نشده‌اند، جلوگیری خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده انگوران با وسعت ۱۲۲ هزار هکتار در شهرستان ماهنشان قرار دارد و گونه شاخص این منطقه قوچ و میش نژاد خالص ارمنی است.

وی با اشاره به اینکه طبق آخرین سرشماری صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ تعداد یک هزار و ۱۷۹ رأس قوچ و میش در پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده انگوران زیست می‌کنند، افزود: این منطقه زیستگاه گونه‌های شاخص جانوری دیگر از جمله کل و بز، سیاه گوش، گربه وحشی، کفتار، گراز، گرگ، روباه، انواع پرندگان و... است.

یافتیان با بیان این که با تمام توان تلاش می‌کنیم  تا رخداد تلخ سال ۱۳۹۴ در محیط زیست طبیعی استان تکرار نشود، افزود: در سال ۱۳۹۴ تعداد ۱۲۶ راس کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم بر اثر ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک تلف شد.

پایان پیام/۷۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول