اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

آیه مباهله محور وحدت جهان اسلام است

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم آیه مباهله را محور وحدت جهان اسلام دانست و گفت: مباهله زمانی باید اتفاق بیفتد که نشانه‌ها و واقعیت‌ها را می‌بینند اما حاضر به پذیرش آن نباشند.

آیه مباهله محور وحدت جهان اسلام است

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، آیت‌الله سیدعلی حسینی آملی ظهر امروز در همایش گرامیداشت روز مباهله با بیان اینکه امروز عید بزرگی است، روز اعلام حقانیت اصل قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت اظهار کرد: اسلام دین عقل، منطق، برهان و تفکر است و آیات و روایات متعددی بر این معنا وجود دارد.

وی با بیان اینکه آیت الله حسن‌زاده آملی مقاله ای دارند بر این مبنا که قرآن، عرفان و برهان از یکدیگر جدایی ندارند گفت: ما بعد از کتاب شریف الغدیر علامه امینی، ناگفته نداریم.

این استاد فلسفه و عرفان افزود: گاهی پیش می‌آید با وجودی که مواردی را که باید بیان می‌شده را گفتیم، اما عده‌ای همچنان بر مواضع لجوجانه خود قرار دارند و بر آن پافشاری می‌کنند، چه باید بکنیم؟! مانند زمانی که صحبت از خدا و رویکرد معنویت است اما حضرت عیسی مسیح (ع) را فرزند خدا می‌دانند، اینجا دیگر جای مباهله است.

وی تصریح کرد: مباهله زمانی باید اتفاق بیفتد که کسی نشانه‌ها و واقعیت‌ها را می‌بیند اما حاضر به پذیرش آن نباشد.

حسینی آملی با تأکید بر پیام‌های جانبی واقعه مباهله، گفت: توجه به جایگاه فرزندان و زنان در آیه مباهله قابل توجه است، جایی که می‌فرماید «أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ» و تأکید دارد که به فرزندان خود جایگاه بدهید.  

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر استمرار رسالت نبی مکرم اسلام (ص) است، سراسر قرآن را کتاب الولایه و سفرنامه رسول خدا (ص) از معراج عنوان کرد.

این استاد حوزه علمیه قم سرآمد اوصاف ائمه اطهار(ع) را آیه تطهیر دانست و افزود: سرآمد توصیف امیرالمومنین (ع) هم آیه مباهله است، جایی که می‌فرماید «وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ» یعنی علی(ع) جان پیامبر(ص) است.

وی با بیان اینکه باید غدیر و مباهله را در جامعه تبیین کرده و جایگاه واقعی آن را معرفی کنیم، تأکید کرد: باید با رود زلال ولایت جامعه را سیراب کنیم، زیرا ائمه اطهار (ع)، خطبه غدیر و آیه مباهله محور وحدت جهان اسلام هستند.

پایان پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول