اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ضرورت بهره‌برداری از سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ

مدیرعامل آبفای استان اصفهان با تأکید بر ضرورت بهره‌برداری از سامانه آبرسانی جایگزین گفت: در تابستان سال جاری با وجود کمبود حداقل 2 متر مکعب در ثانیه آب شرب، تامین پایدار و توزیع عادلانه در دستور کار این شرکت قرار دارد.

ضرورت بهره‌برداری از سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ

حسین اکبریان مدیرعامل آبفای اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ بر ضرورت بهره‌برداری از سامانه آبرسانی جایگزین تاکید و اظهار داشت: هم اکنون ظرفیت انتقال سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ حدود ۱۱ مترمکعب بر ثانیه است و با توجه به پیش‌بینی‌های به عمل آمده با توسعه شهری و افزایش جمعیت، کمبود تامین آب شرب از سامانه اول با توجه به نیاز آبی مردم در سال ۱۴۱۰ به بیش از ۹ مترمکعب در ثانیه می‌رسد.

وی با اشاره به کاهش کمیت و کیفیت منابع آب‌های زیرزمینی افزود: در دهه‌های گذشته علاوه بر منابع آب سطحی، منابع زیرزمینی نیز یکی از منابع تامین کننده آب شرب در استان محسوب می‌شد و این درحالی است که هم اکنون ۱۲۴ حلقه چاه در محدود طرح آبرسانی اصفهان بزرگ خشک شده‌ و میزان آب دهی ۱۴۰ حلقه چاه دیگر در این محدوده بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته و پیشرفت خشکسالی از شرق به غرب منجر به از دست رفتن منابع محلی به لحاظ کمی و کیفی در شهرهای غیر تحت پوشش سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ شده است.

اکبریان با اشاره به تاثیر جریان رودخانه زاینده‌رود بر آبدهی چاه‌های فلمن گفت: در دهه ۴۰ تا ۸۰ چاه‌های فلمن یکی از مهم‌ترین منابع تامین آب شرب شهر اصفهان با ظرفیت ۳۲۰۰ لیتر بر ثانیه بوده است که هم اکنون با خشک شدن رودخانه زاینده‌رود این رقم به صفر رسده است.

مدیرعامل آبفای استان اصفهان با تأکید بر تامین پایدار آب شرب مردم در روستاها عنوان کرد: در سال گذشته با اجرای طرح جهاد آبرسانی۳۰ روستا در استان از آب شرب پایدار برخوردار شدند و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این رقم به ۴۰ روستا افزایش یابد.

وی اقدامات فنی و مهندسی در تامین پایدار و توزیع عادلانه آب شرب در سطح استان را بسیار موثر دانست و خاطرنشان کرد: سیستم تله متری و دیسپاجینگ تاسیسات آب در استان اصفهان کامل‌ترین و پیشرفته‌ترین سیستم در تاسیسات آب کشور به شمار می‌آید؛ همچنین نصب و راه اندازی ۵۰۰ تابلو پایش آنلاین فشار شبکه توزیع یکی دیگر از عوامل موثر در تامین و توزیع پایدار آب شرب در شهرها و روستاهای استان قلمداد می‌شود.

اکبریان پویش شهروند مروج آب را یکی از اقدامات فرهنگی به منظور ترغیب مردم به مصرف صحیح آب برشمرد و تصریح کرد: آبفای استان اصفهان در یک طرح خلاقانه تحت عنوان ”پویش شهروند مروج آب» از همه مردم درخواست می‌کند با همکاری با مسؤولان آبفا در سطح استان فرهنگ بهینه مصرف آب را در جامعه نهادینه کنند.

مدیرعامل آبفای استان اصفهان با تأکید بر اینکه در تابستان سال جاری با وجود کمبود حداقل ۲ متر مکعب در ثانیه آب شرب، تامین پایدار و توزیع عادلانه در دستور کار این شرکت قرار دارد، ادامه داد: در حال حاضر سرانه تولید آب در استان ۸ درصد کمتر از میانگین کشوری است و این درحالی است که سرانه مصرف آب در استان اصفهان ۵ درصد کمتر از میانگین در کشور است.

وی اضافه کرد: هم اکنون متوسط مصرف آب خانگی در استان اصفهان ۱۲ مترمکعب در ماه است در حالی که الگوی مصرف ماهانه در کشور ۱۵ مترمکعب است و این بیانگر مصرف بهینه آب توسط مردم در استان است که جای تقدیر و تشکر دارد.

اکبریان خاطرنشان کرد: میزان آب بدون درآمد در استان اصفهان ۳۰ درصد کمتر از میانگین کشور است که این امر حاکی از بازسازی و اصلاح خطوط فرسوده آب در قطرهای مختلف است که مجموع این اقدامات، آبفای استان اصفهان را با وجود محدودیت شدید منابع آبی در تامین و توزیع عادلانه و پایدار آب یاری کرده است.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول