اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

شناسایی ۱۰۰ هزار مودی جدید مالیاتی در مازندران

مدیرکل امور مالیاتی مازندران با اشاره به دریافت ۳۰۲ هزار اظهارنامه مالیاتی از اشخاص حقیقی در استان گفت: تاکنون حدود ۱۰۰ هزار مودی جدید در سال جاری در استان شناسایی شده است.

شناسایی ۱۰۰ هزار مودی جدید مالیاتی در مازندران

محسن اسلامی‌ورکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری اظهار کرد: در سال گذشته ۸۵ درصد از درآمدهای دولت از بخش مالیات‌های وصولی و مالیات بر کالا که از گمرکات بوده و برای سال ۱۴۰۲ نیز همین رقم پیش‌بینی شده است. 

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول شد که این رقم، از رشد ۳۵ درصدی برخورد بوده است، افزود: همچنین پارسال حدود ۹۲۴ میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده وصول شد که این عوارض به‌صورت مستقیم به شهرداری، بخشداری و دهیاری‌ها پرداخت می‌شود.

اسلامی با اشاره به پیش‌بینی ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی درآمد عمومی بودجه استان برای سال جاری، عنوان کرد: حدود ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن باید از وصول درآمدهای مالیاتی وصول شود یعنی ۹۷ درصد از بودجه استان که کار سختی است.

مدیرکل امور امور مالیاتی مازندران ادامه داد: حدود ۲۴درصد از تولید ناخالص استان از بخش کشاورزی بوده و این بخش معاف از مالیات است، حدود ۲۳ درصد نیز مربوط به بخش صنعت است که از این بخش مالیات هنگفتی با توجه به عدم وجود صنعت بزرگ در استان دریافت نمی‌شود، بیشترین عایدی ما از بخش خدماتی با حدود ۵۴ درصد از تولید ناخالص است.

*مازندران رتبه پنجمین از نظر تعداد مودیان حقیقی را دارد

وی گفت: در حوزه منابع مالیاتی در مازندران، در سال گذشته ۱۹ درصد از اشخاص حقوقی و ۴۰ درصد از شرکت‌ها وصولی مالیات داشتیم، البته به لحاظ تعداد مودیان حقیقی جزو پنجمین استان هستیم، کل مالیات وصول شده در سال گذشته در بخش اشخاص حقیقی حدود ۱۲ درصد، در بخش مالیات بر ارث ۱۳درصد، در بخش مالیات‌های مستقیم ۶۱ درصد و در بخش کالا ۳۹درصد بوده است.

اسلامی اظهار کرد: در سال جاری، ۳۰۲ هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی دریافت شد که با رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بود، البته در سال گذشته هم ۲۵۷ هزار اظهارنامه دریافت شد، در سال جدید حدود ۱۰۰ هزار مودی جدید در سطح استان شناسایی شده است.

مدیرکل امور امور مالیاتی مازندران اضافه کرد: در سال گذشته از بخش اصناف حدود ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول شد، در صورتی که امسال با همان ۳۰۲ هزار اظهارنامه حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان با عنوان مالیات ابرازی بوده و به‌صورت تبصره ماده ۱۰۰ به ما ارائه شد.

*مالیات بالای ۵۰ میلیون؛ کمتر از یک درصد

وی از تلاش سازمان برای اخذ اطلاعات و داده‌هایی از شرکت‌های خصوصی و دولتی خبر داد و تاکید کرد: در سنوات گذشته بخش زیادی از داده‌های اظهارنامه غیرواقعی بود، اما امسال با هوشمندسازی گردش مالی مودی اعلام می‌شود، درآمدهایی که مشمول مالیات نمی‌شود در بخش مالیات‌های عادی ثبت می‌شود.

اسلامی با اعلام اینکه در سال جاری مالیات ۵۶ درصد اظهارنامه‌ها صفر بوده است که با عنوان مالیات عادی یا تبصره ۱۰۰ به ما معرفی شد، اظهار کرد: مالیات ۱۴ درصد اظهارنامه‌ها بین صفر تا دو میلیون تومان، مالیات ۹/۷ درصد بین ۵ تا ۱۰میلیون تومان، مالیات ۹/۷ درصد ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان بوده و کسانی که بالای ۵۰ میلیون ابراز کردند کمتر از یک درصد بوده‌اند.

مدیرکل امور امور مالیاتی مازندران ادامه داد: همچنین اظهارنامه ۵۶درصد از مودیان اشخاص حقیقی یا کسبه صفر بوده است، حدود ۱۴ درصد مالیات بین صفر تا دو میلیون تومان به ما ابراز کرده بودند، حدود ۷۰درصد رقم‌های زیر دو میلیون تومان داریم، ۱۰ درصد رقم‌های مالیات بین دو تا پنج میلیون تومان است، حدود ۱۰ درصد از ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان و کمتر از یک درصد یعنی ۰/۶۶ درصد کسانی بودند که اظهارنامه بالای ۵۰ میلیون تومان به ابراز کردند که باید رسیدگی شود.

* لزوم بازنگری در قانون پرداخت عوارض ارزش افزوده به شهرداری‌ها  

وی با اشاره به تلاش برای پیگیری فرارهای مالیاتی، بیان کرد: در سال گذشته تحت قالب ۱۸۱، ۱۰ مودی را شناسایی کردیم که با طی ورود حکم دادستانی دریافتیم که رقم فروش ۱۰ مودی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است و بالغ بر هزار میلیارد تومان کشف فروش و درآمد شده که حدود ۴۹درصد از اشخاص حقوقی درآمدهای خود را ابراز نکردند. 

اسلامی با بیان اینکه در حوزه مالیات در بحث فرهنگی مشکل داریم، گفت: باتوجه به اینکه مردم از عدم وصول مالیات‌ها و هزینه‌کرد آن اطلاعی ندارند عمدتا نگاه بدبینانه‌ای به بحث مالیات‌ستانی دارند که باید اطلاع‌رسانی شود‌.

مدیرکل امور امور مالیاتی مازندران تصریح کرد: در بحث پرداخت ارزش افزوده به شهرداری‌ها نیز به لحاظ قانونی اجازه نظارت نداریم، در حالی که اگر اینطور نبود شاهد هزینه‌کرد در پروژه‌های نیمه‌کاره بودیم، در این مسیر نیازمند اصلاح قوانین یا تعامل با دستگاه‌های اجرایی مربوطه هستیم.

پایان پیام/۸۶۰۴۸/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول