اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

ورود دستگاه قضایی به ماجرای ادامه‌دار مرگ یوزهای ایرانی

بارقه‌های امیدی این روزها با ورود دستگاه قضایی استان سمنان برای پیشگیری از انقراض یوز آسیایی شکل گرفته است.

ورود دستگاه قضایی به ماجرای ادامه‌دار مرگ یوزهای ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، محمدجعفر عبداللهی، رئیس کل دادگستری استان سمنان در حاشیه بازدید از زیستگاه یوز ایرانی، موضوع حفاظت و صیانت مؤثر از حیات‌وحش و گونه‌های نادر در معرض انقراض به‌ویژه یوز آسیایی را حائز اهمیت دانست و گفت: به همین منظور، بازدید میدانی از زیستگاه این گونه وحشی را در دستور کار قرار دادیم.

رئیس کل دادگستری استان سمنان افزود: متأسفانه علی‌رغم اینکه جلساتی در گذشته در شهرستان برای حفاظت و صیانت از گونه در معرض انقراض یوز آسیایی تشکیل شده بود؛ اما اهتمام و جدیت کافی برای تحقق تصمیمات مشاهده نمی‌شود.

وی ادامه داد: پس از آن که دستگاه قضایی استان سمنان از تلف شدن دومین گونه نادر حیات‌وحش از نوع یوزپلنگ آسیایی در اثر بروز حادثه جاده‌ای در منطقه میامی در سال جاری مطلع شد، دستورات قانونی لازم را برای جلوگیری از ادامه این اتفاق صادر کرد.

عبداللهی تصریح کرد: به همین منظور، با حضور در منطقه حفاظت‌شده توران و محل‌های تلف یوز آسیایی از نزدیک بازدید انجام شد تا با شناسایی و بررسی آسیب‌های منجر به وقوع حوادث برای یوز آسیایی راهکارهای منتهی به وقوع این حوادث را کاهش دهیم.

رئیس کل دادگستری استان سمنان از فراخوان دستگاه‌های مسؤول در این موضوع گفت: با دعوت از مدیرکل حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست کشور و مدیران کل استانی شامل سازمان حفاظت محیط‌زیست، توزیع برق، حمل‌ونقل جاده‌ای، راه و شهرسازی شرق استان و رئیس پلیس راه و همچنین مسؤولان قضایی و اجرایی شهرستان میامی علاوه بر بازدید میدانی، با تشکیل جلسه فوق‌العاده مطالب مطرح و مصوباتی برای حفظ این گونه نادر حیات‌وحش اتخاذ شد.

عبداللهی به برخی از مصوبات اشاره کرد و افزود: در این جلسه، تأکید شد چنانچه هر یک از دستگاه‌های مسؤول وظایف محوله و مصوبات را در مهلت مقرر به سرانجام نرساند، با برخورد بدون اغماض مرجع قضایی مواجه خواهند بود.

وی عنوان کرد: طرح جامعی برای حفاظت از محیط‌زیست گونه‌های نادر از نوع یوز آسیایی با همکاری دستگاه‌های مربوط توسط سازمان محیط‌زیست تهیه، تدوین و ابلاغ شود و همچنین ایجاد روشنایی به میزان چهار کیلومتر ظرف سه ماه آینده و ۶ کیلومتر تا پایان آذرماه سال جاری به همت اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان انجام می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان سمنان تأکید کرد: تعداد دوربین‌های این منطقه به ۶ دستگاه دوربین طی یک ماه آینده توسط سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای افزایش می‌یابد و پیگیری‌های لازم برای انتقال اعتبار فنس‌کشی میزان پنج کیلومتر از مسیرهای طرفین جاده در منطقه حفاظت‌شده طی ماه‌های آتی اقدام تا نصب و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: ایجاد پاسگاه دائم محیط‌بانی در منطقه میان‌دشت و نظارت و حفاظت مداوم از این منطقه باید توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست استان سمنان حاصل شود.

رئیس کل دادگستری استان سمنان گفت: اولویت‌بندی اجرای این مصوبات پیگیری خواهد شد و وقتی در مسأله‌ای دستگاه قضایی استان وارد می‌شود، یقیناً نتیجه محور عمل می‌کند و برای حفظ امنیت روانی جامعه در موضوع صیانت از حیات‌وحش و گونه‌های جانوری در معرض خطر آسیب از هیچ اقدام موثر قانونی دریغ نخواهد کرد.

مدیران حاضر در این جلسه از اهتمام دستگاه قضایی استان سمنان در ورود متنوع و نتیجه محور در موضوعات مختلف عام‌المنفعه تقدیر کردند.

پایان پیام/74001/ک/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول