اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تشکر اردوغان از بایدن و توافق برای دیدار در نشست ناتو در لیتوانی

رئیس جمهور ترکیه در تماس با همتای آمریکایی خود ضمن تشکر بابت حمایت از فروش جت «اف 16» به آنکارا، در خصوص پیوستن سوئد به ناتو گفت، تظاهرات هواداران «پ‌ک‌ک» در سوئد اقدامات مناسب اخیر این کشور را از بین برد.

تشکر اردوغان از بایدن و توافق برای دیدار در نشست ناتو در لیتوانی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری یکشنبه شب به وقت تهران از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری ترکیه و آمریکا پیرامون مسائل منطقه و جهان از جمله خرید جنگنده «اف-۱۶» از سوی ترکیه و پیوستن سوئد به ائتلاف ناتو خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» در این گفت‌وگوی تلفنی که به ابتکار «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه صورت گرفت قرار شد که او با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در نشست سران ناتو در «ویلنیوس» در لیتوانی که چندی دیگر برگزار می‌شود، دیدار کنند.

اردوغان در زمینه سوئد نیز به بایدن گفت که این کشور با تصویب اصلاحیه‌های ضد تروریسم گام‌های مناسبی برداشت، اما با تظاهرات آشکار هواداران گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» آن‌ها را از بین برد.  

 

ترکیه معتقد است سوئد اعضای گروهک تروریستی پ‌ک‌ک پناه داده است. جدای از آنکارا، دولت مجارستان نیز هنوز با درخواست استکهلم برای عضویت در ائتلاف نظامی ناتو موافقت نکرده است.

اردوغان در خاتمه به بایدن گفت که پیشنهاد ترکیه برای خرید جنگنده‌های «اف-۱۶» از ایالات متحده با پیوستن سوئد به ناتو مرتبط نیستند. اردوغان از بایدن بابت حمایت از فروش هواپیماهای جنگنده به آنکارا تشکر کرد.

در رویدادی دیگر، 6 عضو مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه از «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه خواستند تا اطمینان حاصل کند که جت‌های اف-۱۶ جدیدی که ترکیه از آمریکا دریافت می‌کند علیه یونان استفاده نخواهد شد.

به گزارش وبگاه «تاکینگ گریس» این ۶ قانونگذار در نامه‌ای به بلینکن گفتند: «با توجه به سابقه ترکیه در استفاده از جت‌های اف-۱۶ آمریکایی برای پروازبر فراز "دریای اژه" و به چالش کشیدن حاکمیت یونان، ما سازو کارهایی را درخواست می‌کنیم که توقف انتقال یا بازپس‌گیری هواپیماها را فراهم کند.»

خرید‌های تسلیحاتی سنگین یونان به ویژه تلاش برای کسب برتری هوایی، نگرانی‌هایی را در ترکیه موجب شده است.

یونان و ترکیه، هر دو متحد ناتو اما دشمنان تاریخی هستند. این دو کشور چندین دهه است بر سر طیفی از مسائل از حریم هوایی گرفته تا مناطق دریایی در شرق مدیترانه، مهاجرت و موضوع قبرس باهم اختلاف دارند.

روزنامه «دیلی صباح» در زمینه خرید‌های تسلیحاتی یونان نوشت، همانطور که وزیر دفاع یونان روز شنبه (دیروز) اعلام کرد جنگنده‌ها و ناوچه‌های جدید در فهرست خرید قرار دارند و پیش بینی می‌شود آتن در چهار سال آینده ۱۲.۶۲ میلیارد دلار برای تسلیحات هزینه کند.

«نیکوس دندیاس» وزیر دفاع یونان در سخنرانی خود در پارلمان گفت که ۱۹ خرید عمده در چهار سال آینده از جمله خرید دستکم ۲۰  جنگنده« اف-۳۵» و نوسازی ۳۷ فروند هواپیمای «اف-۱۶ بلاک» برنامه ریزی شده است(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول