اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

پورغلامحسین: اتفاقِ خوب جشنواره تئاتر عروسکی، فرصت تماشای دیگر آثار است

مرجان پورغلامحسین، نویسنده و کارگردان نمایش «280مین شب سال» یکی از اتفاقات خوب جشنواره نمایش عروسکی را برنامه‌ریزی اجرایی آن می‌داند که فرصت تماشای آثار گروه‌های مختلف را به شرکت‌کنندگان می‌دهد.

پورغلامحسین: اتفاقِ خوب جشنواره تئاتر عروسکی، فرصت تماشای دیگر آثار است

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نوزهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک روزهای پایانی خودش را تجربه می‌کند، در این روزها به تماشای نمایش اثری نشستیم که روایتی کودکانه و عروسکی از جنگ داشت.

نمایش «280مین شب سال» به نویسندگی و کارگردانی مرجان پورغلامحسین روز سه‌شنبه (سیزدهم تیرماه) با استفاده از تکنیک میکروتئاتر در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک روی صحنه رفت.

پورغلامحسین، درباره داستان این نمایش گفت: «این نمایش داستان یک پسر جوان اصفهانی است که به جنگ رفته و اکنون خاطرات 12 ساعت از زندگی خود را روایت می‌کند.»

او با اشاره به اینکه دفاع مقدس از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران است، ادامه داد: «جنگ عجیب‌ترین، تلخ‌ترین و بزرگ‌ترین اتفاق 50 سال گذشته این سرزمین است.»

این هنرمند افزود: «به‌نظرم، ما خیلی کم و یا ناقص به موضوع جنگ ایران و عراق پرداخته‌ایم. تمام دوران کودکی من و هم‌نسلانم  با استرس و دغدغه جنگ گذشت و تاثیر این رویداد تلخ و تاثیرگذار تاریخ معاصر ایران در زندگی ما این‌قدر زیاد بوده است که به‌شخصه نیاز دارم مدت‌ها درباره آن حرف بزنم.»

پورغلامسین ادامه داد: «جنگ در تمام دنیا بد است، به ویژه اگر یک طرف آن، به اندازه ما مظلوم باشد.»

وی همچنین با اشاره به استفاده از تکنیک میکروتئاتر، توضیح داد: «پیش از هر چیز باید از حسن معجونی به عنوان اولین هنرمندی که تکنیک میکروتئاتر را در ایران معرفی کرد، تشکر کنم. او این شانس را به من و دیگر بچه‌ها داد تا این تکنیک را بشناسیم و با استفاده از آن کار کنیم.»

این هنرمند افزود: «میکروتئاتر ویژگی درخشانی دارد. این تکنیک امکانات را توسعه می‌دهد و مرزی که بین سینما و تئاتر به وجود می‌آورد، بسیار جذاب است.»

کارگردان نمایش «280مین شب سال» در ادامه گفت: «من معتقدم تئاتر امکانات خاصی دارد، تئاتر عروسکی این امکانات را چندبرابر کرده و میکروتئاتر چندین‌برابر بیشتر. در واقع میکروتئاتر دریایی است که می‌توانی از امکاناتش استفاده کنی و به شیوه جذاب‌تری از اجرا برسی.

او درباره ارتباط تماشاگران با اجرا گفت: «با وجود اینکه میکروتئاتر به اندازه کافی در ایران شناخته‌شده نیست اما خوشبختانه مخاطبان با کار ارتباط خوبی برقرار کردند و استقبال آن‌ها باعث شد تا نمایش به سئانس ویژه برسد.»

این هنرمند استقبال مخاطبان را تنها مختص به اجرای «280مین شب سال» ندانست و افزود: «خدا را شکر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک برخلاف آنچه تصور می‌کردم، با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شده است و این موضوع اتفاق مهم و خوشایندی است.»

وی توضیح داد: «یکی از اتفاقات خوب جشنواره فرصتی است که به کارگردانان حاضر در این رویداد هنری برای تماشای آثار دیگر هنرمندان شرکت‌کننده داده شده است.»

پورغلامحسین با اشاره به بخش داوری هم گفت: «حضور به‌عنوان داور کار سختی است. من در طول سال‌های فعالیتم در این عرصه همیشه و تا جایی که امکان داشته‌ از داوری فرار کرده‌ام. در داوری باید منصف باشی و ضروری است که با اثر سلیقه‌ای برخورد نکنی. 

وی به نکته جالب اشاره کرد و افزود: «از آنجا که داوران با هنرمندان گروه‌های دیگر در شرایط مشابهی روی صحنه هستند، با کوچک‌ترین ناهماهنگی روی صحنه استرس می‌گیرند و نگران اجرای همکاران‌شان هستند.»

این هنرمند درباره کمک هزینه‌های این دوره از جشنواره توضیح داد: «همانطور که گفته  نام این مبالغ کمک‌هزینه است و قطعا در برابر هزینه بالای تولید آثار نمایشی نمی‌تواند پاسخگوی تمام و کمال باشد اما باز هم بابت چندین برابر شدن کمک هزینه‌ها از دبیر این رویداد و همچنین اداره کل هنرهای نمایشی تشکر می‌کنم. نوزدهین دوره جشنواره عروسکی تهران-مبارک به دلیل حضور همدلانه مدیران تئاتری کشور و مدیریت کارآمد ستاد برگزاری آن، منظم و بدون حواشی معمول این‌گونه رویدادها برگزار شد.»

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول