اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

فرودگاه سقز شهریورماه امسال افتتاح می‌شود

استاندار کردستان گفت: فرودگاه سقز از پروژه‌های تاریخی کردستان است که مطالعات آن به دهه 70 و شروع آن به دهه 80 بر می‌گردد که به شرط تامین سهم سازمان مدیریت، شهریور ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

فرودگاه سقز شهریورماه امسال افتتاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، اسماعیل زارعی کوشا ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان کردستان اظهار کرد: مشکلات اقتصادی استان و پرداخت تسهیلات در بانک‌ها  ناشی از ناترازی و محدود بودن منابع است.

وی با بیان اینکه مضیقه استان در تسهیلات بانکی از مشکلاتی بود که در نشست با رییس جمهور مطرح کردیم، گفت: رویکرد بانک‌های استان رویکرد خوبی است، عمدتا فعالیت خوبی در این خصوص داشته‌اند اما این مضیقه که به شدت از سوی بانک مرکزی اعمال می‌شود مشکلاتی را برای استان ایجاد کرده است.

استاندار کردستان افزود: منابع استان کردستان محدود و در حدود نیم درصد منابع کشور است، چاره اندیشی در این خصوص از سوی بانک‌ها در نشست استانداران با رییس جمهور مورد تاکید قرار گرفت.

زارعی کوشا در ادامه گریزی به پروژه‌های نیمه تمام در استان زد و گفت:  پروژه‌های زیادی در استان داریم که سالیان سال است آغاز شده و تاریخچه برخی از آنها به چند دهه بر می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: پروژه راه آهن را که جزو مطالبات جدی مردم است در حالی این دولت تحویل گرفت که با مطالبه 700 میلیارد تومانی پیمانکاران مواجه بود و امروز برای اتمام آن نیاز به 2 هزار میلیارد تومان اعتبار داریم.

بهره‌برداری از پروژه راه آهن همدان ـ سنندج 

وی با بیان اینکه پروژه راه آهن همدان ـ سنندج در حال حاضر فعال است و 400 تا 500 نفر مشغول به کار هستند، عنوان کرد:  حدود 800 میلیارد تومان اعتبار از محل سفر ریاست جمهوری برای تکمیل پروژه راه آهن هزینه شده  و امیدواریم که در ماه‌های آینده و طی سفر ریاست جمهوری به استان به اتمام و  بهره‌برداری برسد.

استاندار کردستان اضافه کرد: برای پروژه سد ژاوه بیش از 300میلیارد دلار هزینه شده ولی بدون اینکه بهره‌برداری شود رها شده است.

وی همچنین از عزم جدی دولت برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام وزارت نیرو و سد‌های نیمه تمام در استان خبر داد.

به گفته زارعی‌کوشا، برای پروژه فرودگاه سقز هم به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های تاریخی استان که مطالعات آن به دهه 70 و شروع آن به دهه 80 بر می‌گردد، به شرط تامین سهم اعتبار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در شهریورماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین گفت: تا پایان امسال، پروژه سد سیازاخ و سد چراغ ویس و انتقال آب به شهر سقز به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار کردستان تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته، مشکل پروازهای فرودگاه سنندج نیز در یکی دو ماه آینده به صورت کامل حل می‌شود.

تامین 3 هزار میلیارد از محل مولدسازی برای پروژه کریدور شمال به جنوب 

وی تصریح کرد: کریدور شمال به جنوب  از دیگر پروژه‌های مهم و نیمه‌کاره استان است که برای تکمیل قطعات در داخل استان از محل مولدسازی بیش از 3 هزار میلیارد تومان می‌توان تامین منابع کرد.

زارعی‌کوشا عنوان کرد: انتقال آب سد آزاد به دهگلان و قروه پروژه اولویت‌دار امسال در استان است هر چند قرار بود این پروژه تا پایان دولت به اتمام برسد، اما عزم ما اجرای آن تا پایان سال‌جاری است.

وی اذعان کرد: در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری اتفاقات خوبی در استان افتاده است در همین راستا بزرگترین مجموعه کنسانتره سنگ آهن با سرمایه‌گذاری 7 هزار و 500 میلیارد دلاری دولت در استان شروع شده است.

استاندار کردستان با بیان اینکه پروژه سرمایه‌گذاری تولید لوازم خانگی بزرگ در سنندج توسط سرمایه‌گذار عراقی انجام شده است، گفت: تولید کولرگازی کم مصرف که یک دهم مصرف کولرهای فعلی را دارد دیگر پروژه سرمایه‌گذاری است که به زودی در سنندج آغاز می‌شود.

وی افزود: برای ترمیم فضای بعد از اغتشاشات سال گذشته، رویکرد فرهنگی دنبال شد و غالب فعالیت‌ها در چند ماه گذشته بر این محور بود و موفقیت‌های خوبی هم بدست آوردیم.

وی اذعان کرد: در سقز، مریوان، بانه سنندج قروه و بیجار تقریبا در همه نقاط جشن ها و جشنواره های مردمی با حضور چند هزار نفری مردم برگزار شد.

وی گفت: هماهنگی خوبی بین مسئولان دستگاه اجرایی و نمایندگان مردم در مجلس وجود دارد که این موضوع آورده‌ها را به صورت تساعدی برای استان افزایش داده است.

استاندار کردستان در ادامه تاکید کرد: تمام دستگاه‌های اداری نسبت به نظارت تیم میدانی شرکت برق باید تمکین کامل داشته باشند.

وی گفت: اعتباراتی امروز در حساب دستگاه‌های اجرایی است که باید تا 25 شهریور ماه کارسازی شود.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول