اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آغاز ارسال ۳ میلیون جلد کتاب کودک و نوجوان به سراسر کشور

مرحله‌ اول طرح ارسال ۳ میلیون جلد کتاب به مراکز فرهنگی هنری کانون، کتابخانه‌های مناطق محروم و بازار نشر در سراسر کشور از امروز آغاز شد و این روند تا هفته کتاب و کتابخوانی ادامه خواهد داشت.

آغاز ارسال ۳ میلیون جلد کتاب کودک و نوجوان به سراسر کشور

 به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مراسم گرامیداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با عنوان «در مسیر دانایی بر بال کتاب» در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار شد.

از امروز مرحله‌ اول طرح ارسال ۳ میلیون جلد کتاب به مراکز فرهنگی هنری کانون، کتابخانه‌های مناطق محروم و بازار نشر در سراسر کشور آغاز می‌شود و این روند تا هفته کتاب و کتابخوانی ادامه خواهد داشت.

در این طرح تعداد ۹۱ عنوان کتاب چاپ اول از تولیدات کانون و ۲۵ عنوان کتاب از سایر ناشران کودک و نوجوان که به تأیید کمیته کتاب کانون رسیده است به کتابخانه‌های کانون پرورش فکری در سراسر کشور ارسال می‌شود.

در این طرح، فرآیند تأمین کتاب به عنوان اصلی‌ترین موجودی مراکز فرهنگی هنری کانون از طریق چاپ کتاب‌های کانونی و خرید کتاب‌های مناسب از دیگر ناشران حوزه کودک و نوجوان آغاز شده و در مرحله اول آن ۸۴۵ هزار جلد کتاب آماده توزیع به مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری و کتابخانه‌های مناطق محروم سراسر کشور است.

برخی از این کتاب‌ها، برگزیده جایزه کتاب ماه و سال کانون هستند که کانون طبق تعهداتش نسبت به خرید و ارسال آن به استان‌ها اقدام کرده است.

* وضعیت ما در آزمون‌های تیمز و پرلز خوب نیست 

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد مرحوم آذریزدی، اظهار کرد: مسیر توسعه و پیشرفت ایران از خیابان آموزش و پرورش می‌گذرد و ایران قوی با آموزش و پرورش قوی محقق می‌شود. 

وی با بیان اینکه مهم‌ترین ساختار و سازمان پیشرفت کشور مدرسه است و ما از مدرسه غفلت کردیم، اضافه کرد: فراموش کردیم معلمان و مدیران، مسیر پیشرفت کشور را می‌سازند. وقتی درباره آینده حرف می‌زنیم مرکز ثقل آن، آموزش و پرورش و معلمان است؛ پس همه ساختارهای آموزش و پرورش باید حول مدرسه بازتعریف شوند و برای تقویت مدرسه کوشش کنند. 

صحرایی با تأکید بر اینکه بیش از ۱۱۵ هزار مدرسه داریم، ادامه داد: رابطه مدارس با یکدیگر وقتی محقق می‌شود که سایر اجزا و سازمان‌های آموزش و پرورش مرتبط باشند و یک فرایند به نام تعلیم و تربیت ایران باشد. 

وی با بیان همه ما جمع کسانی هستیم که با کتاب زندگی می‌کنیم و آرامش ما وقتی است که با کتاب‌های‌مان هستیم، گفت: واقعیت این است کتاب در دنیای امروز تبدیل به کالایی در قشر خاص تبدیل شده است و وظایف حاکمیت‌ها این است که نگذارند که چنین اتفاقی بیفتد و ما وظیفه داریم که کتاب را فراگیر کنیم به خصوص در شرایطی که کتاب گران شده است. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به گسترش فضای مجازی، اظهار کرد: فضای مجازی جای کتاب را نمی‌گیرد. یک مأموریت مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان علاوه بر تولید و اثرگذاری، رساندن کتاب به دست همه کودکان و نوجوانان است. 

وی با بیان اینکه کانون روی تقویت هویت ملی و دینی کودکان و نوجوانان باید برنامه‌ریزی کند، افزود: سراسر ادبیات ما هویت و غیرت است که باید روی آن کار کرد. نکته بعد امید و ایمان است که باید به آن توجه شود و کار سوم کانون هم رشد تفکر و تعقل در بین کودک و نوجوان است. 

صحرایی به جایگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: کانون می‌تواند در تمام ۶ ساحت تربیتی کار کند. ضمن اینکه اقدام «کانون‌مدرسه» بسیار حرکت خوبی است که با ۲۰ هزار مدرسه شروع شد و باید ادامه‌دار باشد و این طرح ملی شود. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معاونت پرورشی، طرح کتابخانه کلاسی را اجرا می‌کند که درخواست داریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این جهت کمک کند، اظهار کرد: کمک کنید قصه‌گویی رواج یابد و معلمان برای دانش‌آموزان قصه بگویند. نکته دیگر این است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تقویت سواد خواندن کمک کند چرا که در آزمون‌های تیم و پرلز وضعیت ما خوب نیست.

وی افزود: درخواست داریم کانون موضوع مسابقه کتاب و کتابخوانی را دست گیرد. همچنین درخواست داریم کتاب گلستان سعدی در برنامه آموزش برای کودکان و نوجوانان متناسب با سطح آنها اقدام شود. 

* برنامه مطالعه والدین اجرا می‌شود

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد مرحوم آذر یزدی نویسنده کتاب کودک و نوجوان، اظهار کرد: موضوع کتاب و کتابخوانی در کانون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همه فعالیت‌ها در کانون یا از کتاب است یا به کتاب ختم می‌شود. 

وی با بیان اینکه افتخار داریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۳ هزار عنوان کتاب چاپ کرده است، افزود: مجموع کتابخانه‌های کانون بیش از ۴۰ هکتار در ۳۱ استان است؛ این کتاب‌ها به جز ۲۱ هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان در سراسر کشور است. 

علامتی با اشاره به اینکه بیش از ۹ میلیون کتاب در کتابخانه‌های کانون داریم که با فرایند ارسال ۳ میلیون جلد کتاب به ۱۲ میلیون کتاب می‌رسد، ادامه داد: تاکنون برای هر دو دانش‌آموز، یک کتاب داشتیم که این عدد را به ۱.۳ می‌رسانیم و هدف کانون افزایش نرخ مطالعه در بین کودکان و نوجوانان است. 

وی اضافه کرد: جمع‌بندی کارشناسان کانون این است برای افزایش نرخ مطالعه در کودکان و نوجوانان چاره‌ای نداریم جز نرخ مطالعه بر پدر و مادرها بالا ببریم که تأثیر مستقیم دارد و بر این اساس مطالعه والدین را در فعالیت‌های کانون قرار دادیم. 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به تربیت نویسندگان و شاعران در انجمن شعر و قصه کانون، گفت: سطح خوانش کودکان نسبت به دانش‌آموزان بالاست و بحث خوانش متون کهن که در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود مورد توجه نسل جدید است.

وی با اشاره به آغاز فرایند ۳ میلیون جلد کتاب به بیش از یک هزار مراکز کانون و مناطق کمتر برخوردار، بیان کرد: ۱۵۰ عنوان کتاب چاپ اول و ۳۵۰ عنوان کتاب تجدید چاپ داریم؛ فروشی که در نمایشگاه کتاب داشتیم بیش از ۶۵ هزار جلد کتاب بود البته کتاب‌های ما ۲۵ تا ۳۰ درصد تخفیف دارد و رقم درآمدی ما کمتر می‌شود. 

علامتی با بیان اینکه در مرحله اول ارسال کتاب، ۸۴۵ هزار جلد کتاب ارسال می‌شود و در کنار آن اسباب‌بازی و سرگرمی پیش‌بینی کردیم، افزود: ۲۰۰ هزار جلد کتاب هم به مناطق کمتر برخوردار و برای سازمان های مردم نهاد که در زمینه اهدای کتاب کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند، ارسال می‌کنیم. 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در این مرحله از ارسال کتاب، از ۲۵ ناشر کتاب خریدیم و در ۳ مرحله ارسال کتاب، پیش‌بینی می‌کنیم از ۹۰ ناشر کتاب خریداری کنیم؛ همچنین ۲۹ میلیارد برای چاپ این کتاب‌ها هزینه کردیم.

* مرغک بلورین هم به جوایز مرغک اضافه شد

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مراسم اظهار کرد: آن چیزی که در کانون رقم می‌خورد حاصل فعالیت یک فرد و یک بخش نیست بلکه محصول مشورت، تلاش و همفکری همه بخش‌های کانون است.

وی ادامه داد: ارسال کتاب‌ها شاید یک فرایند ساده باشد اما اینکه چه کتاب‌هایی به دست کودکان و نوجوانان می‌رسد حاصل یک فرایند حساب شده و نرم افزار دقیق است. کمیته‌ای در این راستا ۴۰ سال است که فعالیت می‌کند و برترین کتاب‌ها در قالب کتاب جایزه مرغک معرفی می‌شود. 

فلاح با بیان اینکه بزودی فراخوان کتاب مرغک ۱۴۰۲ اعلام می‌شود و برگزیدگان کتاب مرغک ۱۴۰۱ هم معرفی می‌شوند، گفت: اگر کتابی به کتابخانه‌های کانون می‌رود پشتوانه کارشناسی دارد و متقن است.

وی افزود: غیر از جایزه کتاب مرغک که به صورت مرغک طلایی و نقره است، امسال برای اولین بار مرغک بلورین هم اهدا می‌شود که به ترجمه معکوس یعنی ترجمه از زبان فارسی به زبان‌های دیگر اختصاص دارد. 

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: تاکنون بررسی کتاب برای کتاب‌های شعر و داستان بود اما از این به بعد تمام طیف کتاب‌ها بررسی می‌شود؛ در یک بررسی درخواست خانواده کتاب‌های مذهبی و علمی است که بر این اساس از امسال بررسی کتاب‌های مذهبی را داریم و جایزه ویژه مرغک برای آن را اهدا خواهیم کرد. 

در پایان این برنامه رژه خودرویی حامل کتاب‌های ارسالی به ۳۱ استان کشور اجرا شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول