اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

بخشنامه‌های دانش‌آموزی معاونت‌ها پیش از ابلاغ توسط دانش‌آموزان بررسی می‌شود

یازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی برگزار شد و وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه این دوره گفت: همه معاونان بخشنامه‌های دانش‌آموزی را پیش از ابلاغ در اختیار مجلس دانش‌آموزی قرار دهند تا بررسی و تأیید شود.

بخشنامه‌های دانش‌آموزی معاونت‌ها پیش از ابلاغ توسط دانش‌آموزان بررسی می‌شود

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی صبح امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان وزیر آموزش و پرورش در محل مجلس ملی برگزار شد.

همچنین در یازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی، نمایندگان منتخب دختران و پسران استان‌ها، دانش‌آموزان خارج از کشور و اقلیت‌های دینی حضور دارند. 

هیأت‌ رئیسه سنی مجلس دانش‌آموزی طبق آیین‌نامه مشخص شده است و رئیس و سایر اعضای هیأت‌ رئیسه همزمان با حضور وزیر آموزش و پرورش توسط نمایندگان دانش‌آموزان انتخاب خواهند شد.

رئیس و اعضای کمیسیون‌های مجلس دانش‌آموزی نیز بعدازظهر امروز انتخاب شده و فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

رضامراد صحرایی در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش‌آموز و معلم، اظهار کرد: امروز یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، چالشی است که آن را خلأ ادراکی، شناختی و ارتباطی بین نسلی نامیده‌اند. خلأ بین دانش‌آموز و معلم از یک سو و دانش‌آموزان و نسل قبلی خود از سوی دیگر، فاصله ادراکی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه ظهور فناوری‌های نوین و پیشرفت‌های سریع موجب شده است نسل قبلی نتواند با نسل فعلی تعامل برقرار کند، عنوان کرد: این خلاء متاسفانه فاصله بین نسلی ایجاد کرده است و باید سعی کنیم آن را از بین ببریم تا ارتباط موثر برقرار شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این موضوع که در سند تحول بنیادین، دانش‌آموز دارای جایگاه محوری است، گفت: در این سند که به دنبال تحول بنیادین است، تحول در سازوکارهای مدیریتی و تربیتی یک هدف بزرگ دارد و آن استیفای حقوق دانش‌آموز است. البته این سند بزرگ چند هدف عملیاتی و کلان دارد که نخستین آنها ارتقای شایستگی‌های مهارتی و مدیریتی دانش‌آموزان است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین‌ معیارهای عملکرد آموزش و پرورش این است که چقدر توانسته حقوق دانش‌آموز را استیفا کند، افزود: نقش دانش‌آموز در روند تحولی یک نقش راکد و منفعل نیست، بلکه عضوی است که هر اتفاقی با کمک و نهایتا توسط او انجام می‌شود. دانش‌آموز باید بتواند با خود، خدا و خلق ارتباط برقرار کند و مدرسه در این راستا نقش بسترساز را دارد.

صحرایی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین، مدرسه یک چهار دیواری بسته نیست، اظهار کرد: در تحول بنیادین عده‌ای بزرگسال مدرسه را مدیریت نمی‌کنند بلکه مدرسه تبدیل به میدانی برای معلم، مدیر، دانش‌آموز، خانواده، مسؤولین و نهادهای اجتماعی تبدیل خواهد شد که هرکدام نقشی دارند و در این بین، نقش دانش‌آموزان از باقی اجزا جدی‌تر است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین شاخص ارزیابی در سند تحول بنیادین این است که این سند چقدر توانسته دانش‌آموز را برای کنشگری مسؤولانه در حل مسائل فردی و اجتماعی یاری کند. باید پذیرفت اگر معلم و مدیر تلاش کنند اما نتوانند مشارکت دانش‌آموز و خانواده را جذب کنند، آن مدرسه در راستای سند فعالیت نکرده است.

وی گفت: برای تبدیل ایران به یک کشور پیشتاز و زمینه‌ساز برای تمدن نوین اسلامی باید توجه ویژه به آموزش و پرورش شود، یعنی باید همه مسؤولان بدانند این امر، مگر با آموزش و پرورش ممکن نیست.

صحرایی ادامه داد: مدرسه، چشمه جوشان تحول است، نقطه آغاز هر تغییر در اقتصاد، جامعه و فرهنگ مدرسه است، در همین راستا تربیت برای آینده از شعارهای کلیدی آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه تشکیل مجلس شورای دانش‌آموزی اتفاقی مبارک است، تصریح کرد: بسیاری تشکیل این مجلس را یک موضوع ظاهری و نمادین می‌دانند اما در واقع امری حقیقی و اثرگذار خواهد بود. در راستای حقیقی بودن و اثرگذار بودن این مجلس نیز اعضای هیأت رئیسه مجلس پس از انتخاب به عنوان مشاوران وزیر منصوب خواهند شد. همچنین کمیسیون‌های پنج‌گانه با معاونان مربوطه جلسات مستمر خواهند داشت تا ارتباطی دوسویه و موثر بین آنها برقرار شود.

صحرایی خطاب به نمایندگان مجلس شورای دانش‌آموزی گفت: برنامه پیشنهادی من به مجلس شورای اسلامی را با دقت مطالعه، بررسی و نقد و همچنین عوامل موفق بودن و موفق نبودن آن را بررسی کنید.

وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین تقاضا دارم با یکدیگر بحث کنید تا بدانیم برای زنده نگهداشتن بذر امید و ایمان در دل دانش‌آموزان سراسر کشور چه باید کرد. علاوه بر این، طرح‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش در حوزه‌های مختلف را با دقت رصد، ارزیابی و ارزشیابی کنید و درباره نحوه ادامه آنها مشارکت فعال داشته باشید. تقاضای دیگر این است که با یکدیگر به صحبت بنشینید که چه برنامه‌هایی می‌تواند هویت دینی و ملی را تقویت کند و چگونه می‌توانیم نقش‌آفرینی خانواده‌ها را تقویت کنیم.

صحرایی خطاب به اعضای مجلس دانش‌آموزی گفت: از این به بعد همه معاونان بخشنامه‌های دانش‌آموزی را پیش از ابلاغ در اختیار مجلس دانش‌آموزی قرار دهند تا بررسی و تأیید شود. همچنین شما نیز در رویدادهای مختلف آموزش و پرورش مشارکت داشته باشید و حتی خود را متولی تصور کنید، به‌خصوص در رویداد جدیدی که از فردا شروع به‌کار خواهد کرد؛ رویداد الف‌تا در حقیقت الفبای تحولی است و دستاوردهای حوزه آموزشی و تربیتی در آن به نمایش گذاشته می‌شود تا برای تحول در آموزش و پرورش الگوسازی کنیم.

* امور مجلس دانش‌آموزی از این پس بر عهده خود دانش‌آموزان خواهد بود

اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی نیز در این مراسم اظهار کرد: مجلس دانش‌آموزی با هدف ایجاد موقعیت‌های موثر تربیتی، سیاسی اجتماعی، بهره‌مندی از پیشنهادات و نظرات دانش‌آموزان، تقویت روحیه خودباوری و خوداتکایی در دانش‌آموزان، استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان برای بررسی و حل مسائل مختلف و تقویت هویت ایرانی - اسلامی دانش‌آموزان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه مجلس دانش‌آموزی طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در ۲۰ مرداد ۷۹ تشکیل و دبیرخانه آن در سازمان دانش‌آموزی مستقر شد، خاطرنشان کرد: دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی، نظرات، پیشنهادات، انتقادات، راهکارها و مشورت‌های دانش‌آموزان سراسر کشور را جمع‌آوری می‌کند و این ‌پیشنهادات و نظرات در کمیسیون‌های مختلف مجلس دانش‌آموزی نقد و بررسی شده و در نهایت در صحن مجلس به تصویب می‌رسد

رئیس سازمان دانش‌آموزی افزود: اعضای مجلس دانش‌آموزی ۱۵۰ نفر هستند که ۴ کرسی متعلق به اقلیت‌های دینی، ۲ کرسی متعلق به دانش‌آموزان استثنایی و ۲ کرسی هم متعلق به مدارس خارج از کشور و مابقی، دانش‌آموزان سراسر کشور هستند.

وی با بیان اینکه در ۱۰ دوره قبلی مجلس دانش‌آموزی، ۱۴ سند مربوط به کمیسیون‌ها در مجلس به تصویب رسیده است، اظهار کرد: کارشناسی مسائل توسط دانش‌آموزان صورت می‌گیرد و پس از تصویب، تقدیم وزیر آموزش و پرورش می‌شود.

باقرزاده با اشاره به اقداماتی که برای افتتاحیه مجلس دانش‌آموزی انجام شده است، خاطرنشان کرد: آموزش و توجیه نمایندگان درباره آیین‌نامه و شرح وظایف و برگزاری مراسم تحلیف نمایندگان مجلس دانش‌آموزی از جمله برنامه‌ها است که اعتبارنامه نمایندگان نیز در ادامه این روند اعطا می‌شود. همچنین سخنرانی وزیر آموزش و پرورش، نطق تعدادی از نمایندگان مجلس و برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه توسط هیات سِنی در این آیین انجام می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تصویب سند مجلس یازدهم، بیعت با آرمان‌های امام خمینی(ره)، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، بازدید از اماکن فرهنگی و اجرای برنامه‌های متنوع از دیگر بخش‌های این آیین است

وی تصریح کرد: امور مجلس دانش‌آموزی از این پس بر عهده خود دانش‌آموزان خواهد بود و ما به عنوان مشاور در کنارشان خواهیم بود

باقرزاده با بیان اینکه تحقق تربیت چندساحتی در مجلس دانش‌آموزی محقق می‌شود، گفت: تجارب ساحت‌های مختلف تربیتی که در موقعیت‌های مختلف فرهنگی، تربیتی، آموزشی و هنری به وجود می‌آید در رویداد الف‌تا که فردا افتتاح می‌شود به نمایش درخواهد آمد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: معتقدیم با تقویت ایمان، امید و هویت دانش‌آموزان ضمن از بین بردن عوامل بروز آسیب‌های اجتماعی می‌توان با تقویت نسلی استوار، و آینده‌ساز، ایران باد، آزاد و بالنده را تقویت کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول