اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اصفهان هفته آینده میزبان نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل است

دبیر کنگره بین المللی دیپلماسی ملل گفت: این کنگره به دو صورت علمی و فرهنگی پیش‌بینی شده و یک‌شنبه آینده مراسم افتتاحیه آن در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

اصفهان هفته آینده  میزبان نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل است

سیدمحمدعلی سیدحنایی دبیر کنگره بین المللی دیپلماسی ملل در گفت و گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به ایده برگزاری کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل برای نخستین بار در اصفهان اظهار داشت: حدود یکسال گذشته این موضوع با برخی از دیپلمات‌های برجسته و پیشکسوت کشور مطرح شد تا از طریق دیپلماسی غیررسمی یا ملل، ارتباطات مؤثری با جامعه جهانی و دیگر کشورها برقرار کنیم.

وی افزود: دیپلماسی به سه دسته تقسیم می‌شود که مشهورترین آن دیپلماسی بین دولت‌ها و سران حکومت‌ها به‌صورت رسمی است و غیر رسمی آن ارتباط تشکل‌های مردم نهاد با مقامات دولتی است و مقامات در جمع رسانه‌ای یا دانشگاهی صحبت می‌کنند و مخاطب آن عامه مردم نیستند بلکه تعدادی از نخبگان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه هستند.

سیدحنایی بیان داشت: دیپلماسی ملل مدلی از دیپلماسی است که کمتر در کشور ما به آن پرداخته شده است در این مدل مقامات و کارگزاران حکومتی و دولتی نقشی ندارند، بلکه دانشگاهیان، خبرنگاران، صاحب نظران، پژوهشگران، اندیشمندان و چهره‌های برجسته علمی و اجتماعی مواضعی که قرار است کشورشان تببین کند به صورت مستقل و علمی نسبت به دولت اعلام می‌کنند.

دبیر کنگره بین المللی دیپلماسی ملل ادامه داد: از این رو تصمیم گرفته شد گفتمانی نو در فضای علوم سیاسی و روابط بین‌الملل ایران ایجاد شود در این راستا نخستین کنگره دیپلماسی ملل طراحی شد و به اجرا درخواهد آمد.

وی افزود: بر این اساس دو موضوع به‌عنوان فرهنگی که ماندگار بوده و در تاریخ در برابرهجمه‌ها نه تنها مقاومت کرده بلکه دشمنان و مهاجمان را به سمت خود جذب کرده و در مواردی دشمنان و مهاجمان به فرهنگ ایرانی علاقه‌مند شده‌اند دنبال خواهد شد.

سیدحنایی افزود: پایه و ستون استوار دیگر این مدل، منطق علمی و دانشگاهی مستقل با نگاه تخصص محور و غیر دولتی است و در نهایت به عنوان ترویج فرهنگ صلح میان ملت‌ها و فراهم آوردن بستری در امتداد دیپلماسی علمی و فرهنگی فراهم شود.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم سیاسی ایران در خصوص جزئیات این برنامه گفت: سفیران، استادان برجسته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل سراسر کشور، نمایندگان دیپلماتیک تعدادی از کشورها، مدیران اندیشکده‌های فعال در حوزه ارتباطات بین‌الملل، دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در ایران و دبیران انجمن‌های فعال علم سیاسی در ایران و روابط بین‌الملل دانشگاه‌های سراسر کشور که اعضای اتحادیه هستند در این همایش حضور خواهند یافت.

وی افزود: برنامه‌های این رویداد، به دو بخش علمی و فرهنگی تقسیم شده و روز یکشنبه افتتاحیه برنامه برگزار خواهد شد. پس از آن دو پنل تخصصی تحت عنوان دیپلماسی عمومی و دیپلماسی علمی برگزار می‌شود که در آن تعدادی از دیپمات‌های کشورهای خارجی پیرامون موضع پنل و اهداف کنگره سخنانی ایراد خواهند کرد.

پایان پیام/۶۳۱۳۸/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول