اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

رسیدن به آرزوها با گذر از هفت خان کنکور تجربی

آزمون سراسری گروه تجربی صبح امروز برگزار شد، برای اطلاع از حال و هوای کنکوری‌ها به حوزه برگزاری آزمون رفتیم و با موارد قابل توجهی مانند حضور مادر با فرزند خردسالش و خانواده‌های پر حاشیه در آزمون مواجه شدیم.

رسیدن به آرزوها با گذر از هفت خان کنکور تجربی

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ـ فاطمه سلمانی ـ  آزمون کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ از صبح روز گذشته چهارشنبه ۱۴ تیر با کنکور گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و گروه آزمایشی علوم انسانی آغاز شده و با برگزاری آزمون‌ گروه آزمایشی علوم تجربی ادامه می‌یابد و با برگزاری آزمون‌ گروه آزمایشی زبان خارجی در بعدازظهر امروز پایان می‌یابد.

تعداد ۳۱۸ هزار و ۸۱۱ نفر داوطلب زن و ۱۶۶ هزار و ۲۲۴ نفر داوطلب مرد و در مجموع ۴۸۵ هزار و ۳۵ داوطلب شرکت کننده که به طور کلی نزدیک به ۴۵ درصد از داوطلبان کل این نوبت از آزمون را این گروه تشکیل می‌دهند.

با توجه به سوالات و زمان پاسخگویی کنکور تجربی و بر اساس اطلاعات سازمان سنجش آموزش کشور، در گروه علوم تجربی چهار پرسشنامه و چهار پاسخنامه برای داوطلبان در این گروه در نظر گرفته شده است. پرسشنامه‌ اول شامل ۴۵ سوال زیست شناسی است که داوطلبان باید در ۴۵ دقیقه پاسخ دهند، دفترچه دوم شامل سوالات ۳۰ سوال فیزیک و ۳۵ سوال شیمی ۷۵ دقیقه است.

دفترچه سوم شامل ۳۰ سوال ریاضی و ۱۵ سوال زمین‌شناسی است که داوطلبان ۶۰ دقیقه وقت برای پاسخگویی به آن دارند. داوطلبان شرکت در رشته بهیاری باید به یک دفترچه دیگر با ۳۰ سوال در مدت زمان ۲۰ دقیقه پاسخ دهند. در نهایت داوطلبان این گروه (بدون احتساب رشته بهیاری) ۱۸۰ دقیقه وقت دارند به سوالات این آزمون پاسخ دهند،ماهم یکی از حوزه‌های برگزاری آزمون رفتیم تا حال‌ و هوای داوطلبان را بیشتر حس‌کنیم.

برای رفتن به حوزه برگزاری آزمون هیجان داشتم چونان که خودم امروز داوطلب آزمون هستم، رأس ساعت ۶:۱۵ صبح  از همان جلوی میدان المپیک ‌و حتی قبل از آن ازدحام خودروها جلب توجه می‌کرد، برخی از داوطلبان در ماشین از استرس زیاد ناخن‌هایشان را می‌جویدند و برخی دیگر کتاب به دست. بعضی از آنها جزوات لحظه آخری خود را ورق می‌زدند، ترافیک به قدری شدت گرفته بود که داوطلبان کلافه شده بوده‌اند و در نزدیک‌ترین مکان از ماشین‌های شخصی خود پیاده تا دانشگاه را طی می‌کردند.
حجم استرس بین داوطلبان بسیار زیاد بود به حدی که من نیز احساس می‌کرده‌ام یک داوطلب کنکوری هستم، جلوی دانشگاه علامه طباطبایی منتظر مانده‌ام تا نشانی از داوطلبان آزمون بیابم، حجم استرس بین داوطلبان به حدی زیاد بودکه کسی تمایل به مصاحبه نداشت.

والدین که با وجود استرس خودشان، آن را در گلو خفه می‌کردند و فرزندان خود را در آغوش می‌گرفتند اما سعی می‌کردند تا آخرین لحظه به فرزندان خود روحیه دهند، اما بلعکس والدینی را هم می‌دیدیم که نمی‌توانستد استرس خود را خفه کنند و به جای آرامش تنش به فرزند خود انتقال می‌دادند.

* خانواده‌های پرحاشیه

همانطور که داوطلبان کنکوری‌ را زیر نظر داشتم، مادری که کنار من ایستاده‌ بود می‌گفت: من امسال با دخترم پیر شده‌ام، در این یکسالی که گذشت، ریزش موی شدید گرفتم، پا به پای دخترم آمده‌ام از مهمانی، سفر و تفریح هایمان زد‌یم تا دخترم به آن نتیجه‌ دلخواهش برسد.
مادر یکی دیگر از داوطلبان به صحبت ما اضافه شد و گفت: من معلم سال دبیرستانم، سعی کرده‌ام که دخترم را در فشار درسی قرار ندهم. از همان اوایل دبیرستان علاقه‌ای نداشتم که دخترم به رشته تجربی برود اما با پا فشاری‌های دخترم درباره کنکور تجربی با مشاوره‌های سرشناس مشورت کردم تا جایی که مجبور به پرداخت ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان برای مشاوره‌اش شدم.

در کنکور تجربی امسال، پدران نیز نقش بسزایی داشته‌اند، پدری‌که سایه سفیدی بر صورتش هویدا می‌کرد،کنار دخترش که از استرس می‌لرزید نشسته بود و سعی داشت آرامش را با در آغوش گرفتند دخترش منتقل کند.

* کنکور غول نیست

وارد محوطه دانشگاه شدم، به سمت داوطلبان رفتم و خواستم تا با آن‌ها کمی صحبت کنم، بعضی‌ها با خوشرویی برخورد می‌کردند و برخی دیگر تا به سمتشان می‌رفتم با لحن تندی صحبت می‌کردند که نشان از استرس پیش از آزمون بود؛ با تمام چالش‌هایی که پیش رو بود توانستم با چند نفر صحبت کنم، یکی از داوطلبان دختر که ریز نقش و به ظاهر درس خوان بود گفت: من تا به الان یک بار کنکور و آزمون‌های آزمایشی مختلفی را داده‌ام به همین دلیل الان استرسی ندارم، چون کنکور برای من غول نیست! یک سری طراحان سوال هستند که از قسمت های مشخص سوالات متفاوت و سخت می‌دهند اما کافیست به کتاب‌های درسی خود تسلط کامل داشته باشید و تکنیک‌های تست زنی را برای هر درس را بلد باشید تا در کنکور موفق شوید، کنکور غول نیست و دانشگاه‌هارفتن هم همه چیز نیست. 

*سخت کوشی با وجود کودک خردسال 

توجهم را داوطلبی جلب کرد که با کودک خردسالش آمده بود؛ وقتی برای مصاحبه جلوتر رفتم بعد از سلام و سر سلامتی ازش پرسیدم شرکت در کنکور با کودک خردسال سخت نیست؟ با قاطعیت جواب داد«اصلاً» همچنین دغدغه اصلی این مادر به عنوان یک داوطلب، تقلب در کنکور بود.کنکور گذشته در دی ماه اینترنت قطع شد، درست است که برای اصناف و مردم عادی سخت بود اما برای داوطلبان کنکوری آرامش بود.

در این میان افرادی بودند که دسته جمعی و گروهی آمده بودند اما داوطلب پسری را دیدم که از سر رویش خستگی می‌بارید، در جواب سوالم که چقدر درس خوانده و آمادگی کامل برای کنکور دارد گفت: مهم نیست که نتیجه کنکور چه می‌شود، من تلاش خودم را کرده‌ام هرچند که  اطرافیانم از دستم راضی نیستند! « امسال نشد سال دیگه» بالاخره خانواده‌ها باید داوطلبان را درک کنند.

با شروع شدن کنکور از محوطه دانشگاه خارج شدم، خانواده‌ایی را دیدم که زیر انداز انداخته بودند به سمتشان رفتم و از حال و هوایشان در رابطه با کنکور فرزندشان سوال پرسیده‌ام، در جواب به سوال من گفت: الحمدالله دختر من استرسی نداشت و با آرامش خاطر به سمت حوزه رفت. 

والدین کنار خیابان نشسته بوده‌اند و همه همه‌ای کل فضا را فرا گرفته بود و مادران برای موفقیت و آرام شدن قلب فرزندان خود با طمأنینه قرآن می‌خواندند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول