اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

پرونده ویژه «اشتغال خُرد»| قلب خانه در این کارگاه تولیدی می‌تپد

قلب تپنده خانه در کارگاه تولیدی مفتولی وسایل آشپزخانه و اتاق خانه این کارآفرین کوچک که پایتخت را بعد از فراگیر فوت و فن کار رها کرده و به شهر خودش باز می گردد، می‌تپد.

پرونده ویژه «اشتغال خُرد»| قلب خانه در این کارگاه تولیدی می‌تپد

خبرگزاری فارس؛ خراسان جنوبی: عمر کار تولیدیش به بیش از یک دهه می‌رسد و با اینکه کارفرمایش در پایتخت رضایت به ترک کارش نداشت وقتی که فوت و فن کار دستش آمد دیار غربت را ترک کرد و برای کسب روز حلال خود و خانواده‌اش و چهار نفر دیگر به زادگاهش قاین آمد و کارگاه تولیدی تجهیزات آشپرخانه و اتاق خواب را که می‌توان از آن به عنوان قلب تپنده هر خانه‌ای یاد کرد را راه انداخت.

اما اصل داستان چیست و چطور شد که آقای «عرب» روی به این کار آورد تا خود کارآفرین و تولیدکننده باشد نه مصرف کننده؟

۱۲ سال قبل او برای آموختن فوت و فن هنر و کار تولیدی که دارد به تهران رفت و در یک کارگاه بزرگ مشغول به فراگیری و آموزش‌های لازم شد و بعد از یک سال کارآموزی با این که صاحب کارش از او خواست کارگاهش را ترک نکند اما او که به راه‌اندازی کارگاه در زادگاهش و ایجاد زمینه اشتغال برای چند نفر دیگر می‌اندیشید راهی قاین شد و از سال ۸۹ اقدام به راه‌اندازی کارگاه تولیدی تجهیزات آشپزخانه و اتاق خواب کرد.

اما اوضاع نابسمانان اقتصادی بر کسب و کار این کارآفرین هم بی‌تاثیر نبوده به‌طوری که می‌گوید: در ابتدای شروع کار اوضاع بر وفق مراد بود اما اکنون چندان تعریفی ندارد.

دلایل بر وفق مراد نبودن اوضاع

دلیل اینکه اکنون اوضاع کار چندان مناسب نیست این است که باید مواد اولیه و آن چه نیاز دارد را  نقد بخرد اما فروش تولیداتش اقساطی است یعنی۶ ماه بعد حساب و کتاب دستش می‌آید و همین وقفه سبب می‌شود تا حقوق چهار نفر کارگر به علاوه همسرش که در این کار از ابتدا همراهش بوده است به‌موقع پرداخت نشود و از همه مهم‌، حق بیمه تامین اجتماعی هم با تاخیر پرداخت شود.

اکنون در کارگاهش سه نفر نیرو به همراه خود و همسرش مشغول به کار هستند و جالب اینجاست که تولیداتش در قاینات چندان مشتری ندارد اما در دیگر نقاط مشتری خاصش را دارد.

 

دولت حمایت کند

وی که در این کارگاه تولیدی لوازم داخل آشپزخانه مانند سبد آبچکان، جا قاشقی، جا لیوانی و... و برای اتاق خواب هم جالباسی پشت دری و دیوار کوب و... تولید می‌کند چون حمایتی از جانب دولت نمی‌شود توسعه کارش را مقرون به‌صرفه نمی‌داند.

علاوه براین اگر بخواهد توسعه‌ای در کارش داشته باشد نیاز به دریافت مدارک مانند استاندارد و... دارد که به گفته خودش گرفتن این مدارک جز دردسر چیزی برای او ندارد.

او که مدرک فنی و حرفه‌ای و پروانه کسب و کار دارد برای توسعه کارش نیاز به دریافت پروانه از صنعت، معدن و تجارت دارد که دریافت این مدارک هم هزینه‌بر و زمان‌بر است به‌طوری که اگر بخواهد به دنبال این مدارک باشد باید کارش را تعطیل کند.

راضی به سود اندک

این کارآفرین که به دنبال دستیابی به سود کلان در کارش نیست و به همان سود اندکی که نصیب او و نیروهایش می‌شود راضی‌ست این طور بیان می‌کند: با اینکه مواد اولیه مورد نیاز مانند مفتول قیمت آن سه برابر شده است اما سود را صفر کردیم تا مشتری‌هایمان را از دست ندهیم.

وی می‌گوید: دلیل دیگری که سود چندانی روی محصول تولیدی نمی‌زنم این است که کارگاه تولیدی که دارم ملک شخصی است و اجاره‌ای بابت آن نمی‌پردازم و این حقوق من و همسرم و نیروهایم از تولیداتی که داریم درآید کفایت می‌کند.

آقای عرب که دوست دارد چهار دستگاه دیگر هم خریداری کند تا کارش را توسعه و نیروهایش را دو برابر کند اما با وضعیت حال حاضر بازار دست نگه داشته تا ببیند در آینده چه می‌شود و می‌تواند آنچه در ذهن دارد عملیاتی کند.

پایان پیام/۶۹۰۷۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول