اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

استقرار ۵۰۰ موکب امامزادگان ایران در ایام اربعین

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از پیش‌بینی استقرار و خدمت‌رسانی ۵۰۰ موکب امامزادگان بقاع متبرکه در ایام اربعین در کشور عراق خبر داد.

استقرار ۵۰۰ موکب امامزادگان ایران در ایام اربعین

حجت‌الاسلام محمد نوروز پور مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در حاشیه نشست هم‌اندیشی مسئولان موکب بقاع متبرکه منطقه کاشان و آران و بیدگل در سالن جلسات امامزاده محمد هلال بن علی (ع) در آران و بیدگل در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در کاشان گفت: ۳۵۰ موکب امامزادگان بقاع متبرکه سال گذشته در مرز مهران و کشور عراق از جمله شهرهای نجف، کربلا، سامرا و کاظمین به زائران اربعین حسینی خدمات‌رسانی داشتند.

وی با اشاره به هماهنگی با ۶ استان اصفهان، ایلام، گلستان، گیلان، سمنان و خراسان شمالی برای استقرار موکب امامزادگان این استان‌ها در ۲۰ نقطه از مسیرهای ورودی و خروجی مرز مهران، اضافه کرد: مواکب بقاع متبرکه سال گذشته در ۱۳ نقطه از مسیرهای منتهی به مرز برای ارائه خدمات اسکان، پذیرایی و فرهنگی مستقر بودند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با تأکید بر وجود بقاع متبرکه امامزادگان شاخص با توان اجرای برنامه‌های فرهنگی اجتماعی ازجمله امامزاده محمد هلال بن علی (ع) در آران و بیدگل، سلطان‌علی بن امام محمدباقر (ع) در مشهد اردهال کاشان، امامزاده سید محمد (ع) در خمینی‌شهر، امامزادگان آقا علی عباس و محمد (ع) در بادرود، زینبیه و علامه مجلسی (ره) در اصفهان افزود: با توجه به مصوبه این نشست  مبنی بر حضور دو موکب فعال بقاع متبرکه اصفهان در اربعین در مرز مهران و مسیرهای منتهی به آن، خدمات بیشتری در پذیرایی، اسکان و برنامه‌های فرهنگی به زائران ارائه خواهد شد.

حجت‌الاسلام نوروز پور بابیان اینکه ظرفیت ایلام و مهران برای پذیرایی از انبوه زائران کافی نیست، اظهار کرد: اولویت استقرار موکب‌ها در مرز مهران با ارائه خدمات اسکان و پذیرایی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و توزیع بسته‌های فرهنگی با حضور مبلغان و روحانیون است.

وی اربعین را رویدادی با محوریت مردم دانست و افزود: بقاع متبرکه امامزادگان کشور با حضور ۵۰ هزار نفر از نخبگان به‌عنوان هیئت‌امنا و خدام افتخاری اداره می‌شود.

نوروز پور با اشاره به تردد حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد زائران اربعین حسینی از مرز مهران به دلیل نزدیکی به کربلا و وجود امکانات فراوان رفاهی خدماتی، یادآور شد: سال گذشته ۳۱۳ خادم و ۳۳ مبلغ در ۱۳ موکب در مرز مهران به زائران اربعین حسینی خدمات ارائه کردند.

وی همچنین تصریح کرد: در مرزهای سیستان و بلوچستان، افغانستان، آستارا، اردبیل، خراسان رضوی به زائران غیر ایرانی خدمات‌رسانی می‌شود.

برگزاری پویش‌ها و محافل قرآنی در مواکب اربعین حسینی

حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه هم در گفت‌وگوی با خبرنگار خبرگزاری فارس در کاشان گفت: سال گذشته ۳۵۰ مبلغ از مبدأ همراه مواکب حضور داشتند که این تعداد امسال برای اجرای پویش‌ها و محافل قرآنی افزایش خواهد یافت.

وی همچنین از ارائه مجوز برای راه‌اندازی کاروان‌های زیارتی اربعین بقاع متبرکه از محل نذورات امامزاده و انتقال تا سر مرز خبر داد و گفت: امسال مواکب اوقاف ۶ استان کشور با توزیع خدمات در سامرا و موکب حسینیه اعظم زنجان در مرز خسروی مستقر خواهد شد.

عادل استقرار موکب اوقاف استان مرکزی با ظرفیت ۱۰ هزار وعده در مسجد بُراثا را یادآور شد و گفت: موکب‌های ویژه رخت‌شویی در طریق الحسین (ع) از نجف تا کربلا مستقر خواهد شد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور فعالیت سه کارخانه یخ زینبیه و کارخانه یخ مشهد با تولید شبانه‌روزی ۲۰۰ قالب و یک کارخانه با تولید ۲ هزار قالب یخ در شبانه‌روز را یادآور شد و گفت: اولویت اصلی نیازمندی‌های زائران آب‌معدنی و یخ است که مشارکت مردم و خیران را  برای استقرار کارخانه‌های یخ با هزینه ۲۰ میلیارد ریالی می‌طلبد.

عادل بابیان اینکه ساخت و استقرار کارخانه‌های یخ در مکان‌های موردنظر یک ماه زمان لازم دارد گفت: به دلیل گرمای هوا یخ یکی از الزامات و نیازمندی‌های جدی زائران اربعین حسینی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه بیشترین امامزادگان خاص و خیران در استان اصفهان وجود دارد گفت: بیشترین خدمت به زائران اربعین حسینی  وسیله رستگاری، هدایت و عامل خیر و برکت در دو دنیا می‌شود.

پایان پیام/۶۳۰۲۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول