اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

گمرک «مسیر سبز» برای صادرات شرکت‌های تعاونی ایجاد می‌کند

در تفاهم‌نامه‌ای که امروز بین معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران امضا شد، قرار است مبادله اطلاعات بخش تعاون بین گمرک و معاونت تعاون وزارت کار به صورت برخط انجام شود و مسیر سبز برای تسهیل صادرات کالاهای بخش تعاون در گمرک در نظر گرفته شود.

گمرک «مسیر سبز» برای صادرات شرکت‌های تعاونی ایجاد می‌کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد رضوانی‌فر امروز در همایش توسعه صادرات بخش تعاون با بیان اینکه صادرات بخش تعاون 2.8 درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: حجم صادرات غیرنفتی تعاون در سال گذشته 1.5 میلیارد دلار بود که این رقم نسبت به سال قبل خود 20 درصد افزایش یافته است در حالی که کل صادرات غیرنفتی کشور با افزایش 10 درصدی مواجه بوده است، بنابراین صادرات بخش تعاون نسبت به سایر بخش‌ها 2 برابر رشد کرده است.

وی اظهار داشت: ما برای توسعه صادرات در بخش تعاون 4 نوع امکانات فراهم کرده‌ایم که اولا اینکه صادرات تعاون نسبت به سایر بخش‌ها از تنوع و پایداری برخوردار است و ثبات در صادرات تعاون حتی در زمان‌های نوسان نرخ ارز مشاهده می‌شود؛ همچنین صادرات تعاون دارای پراکندگی جغرافیایی مناسبی در کشور است که به ثبات صادرات کمک می‌کند، از طرفی 75 درصد صادرات غیرنفتی کشور به مقصد 5 بازار چین، هند، ترکیه، عراق و امارات انجام می‌شود، در حالی که صادرات بخش تعاون به 12 کشور مختلف صادر می‌شود، بنابراین از نظر مقاصد صادراتی هم بخش تعاون دارای تنوع بیشتری است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به‌ یادداشت تفاهمی که امروز با معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا کرد، گفت: براساس این تفاهم‌نامه قرار است یک مسیر سبز برای صادرات شرکت‌های تعاونی در گمرک درنظر بگیریم که صادرات محصولات تعاون به آسانی انجام شود.

در ادامه این جلسه، یکی از مدیران تعاونی تولید و صادرات گلخانه در استان بوشهر نسبت به کندی صادرات محصولات گل و گیاه از گمرک بازرگان انتقاد کرد که رضوانی‌فر در این‌باره‌ پاسخ داد: ما برای آسانی صادرات غیرنفتی موضوع حمل یکسره را درنظر گرفتیم در حالی که این موضوع فقط برای صادرات دارو و کالاهای فسادپذیر بود. برای صادرات محصولات گلخانه هم موضوع حمل یکسره را انجام می‌دهیم.

رئیس کل گمرک اضافه کرد: گاهی مشکلات صادرات غیرنفتی مربوط به گمرک نیست و دستگاه‌های همجوار مانند سازمان حفظ نباتات و جهاد کشاورزی که باید پاسخ استعلام قرنطینه را بدهند، در مدت پنج روز پاسخ می‌دهند، البته سازمان حفظ نباتات نسبت به سایر سازمان‌ها مانند سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو سریع‌تر پاسخ می‌دهد، اما به هر حال تا مجوز قرنطینه حفظ نباتات نباشد، امکان ترخیص کالاهای صادراتی وجود ندارد.

به گزارش فارس، در این مراسم تفاهم‌نامه همکاری بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و معاونت تعاون، وزارت کار و رفاه اجتماعی به امضای محمد رضوانی‌فر رئیس گمرک و مهدی مسکنی معاون تعاون وزیر کار رسید.

براساس این تفاهم‌نامه، مبادله برخط اطلاعات بخش تعاون بین گمرک و معاونت تعاون انجام می‌شود. همچنین قرار است مسیر سبز برای صادرات کالاهای بخش تعاون در گمرک درنظر گرفته شود.

براساس یکی از بندهای این تفاهم‌نامه، برای صادرات کالاهای شرکت‌های تعاونی، انبار اختصاصی و گمرک اختصاصی هم می‌توان درنظر گرفت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول