اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

لزوم راه‌اندازی شهرک تخصصی سیر در همدان و واحدهای فرآوری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ایجاد شهرک تخصصی سیر و استقرار واحدهای فرآوری از اوجب اوجبات است و زمینی هم برای این منظور در نظر گرفته شده اما با توجه به مرغوبیت خاک و حاصلخیزی آن پیشنهاد می‌شود محل دیگری ارائه شود.

لزوم راه‌اندازی شهرک تخصصی سیر در همدان و واحدهای فرآوری

رضا بهراملو امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه همدان در تولید سیر رتبه اول کشور را دارد اظهار کرد: با توجه به کم‌آب‌بر بودن، این محصول در الگوی کشت تدوین شده جا دارد و می‌تواند جزو کشت‌های جایگزین در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه از جنبه‌های مختلفی این محصول پراهمیت است افزود: سیر همدان مرغوبیت خاصی دارد و نسبت به سیر دیگر مناطق جهان زبانزد و معروف است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: ثبت جهانی سیر با پیگیری‌های مکرر صورت گرفت که این مهم گامی بزرگ در راستای فرآوری این محصول خاص همدان به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه فرآوری این ماده پرارزش در دستور کار است، چراکه ارزش افزوده و ارزآوری چشمگیری به همراه دارد تصریح کرد: ایجاد شهرک سیر یکی از راه‌های رسیدن به فرآوری این محصول است.

بهراملو در ادامه متذکر شد: در سراسر کشور ۱۲۰ هزار تن سیر تولید می‌شود که ۵۰ درصد از این میزان تازه‌خوری و بقیه در بخش فرآوری مصرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد شهرک تخصصی سیر و استقرار واحدهای فرآوری از اوجب اوجبات است و در این بین زمینی هم برای این منظور در نظر گرفته شده اما با توجه به مرغوبیت خاک و حاصلخیزی این زمین همین طور حفظ امنیت غذایی پیشنهاد می‌شود محل دیگری ارائه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: خاک مرغوب این محل؛ فرصتی است برای کشاورزی و حفظ امنیت غذایی از همین رو به جای تغییر کاربری به نظر می‌رسد می‌توان محل دیگری را برای استقرار شهرک تخصصی سیر پیشنهاد داد.

وی با بیان اینکه این محل علاوه بر خاک مرغوب با مشکلات زیست‌محیطی هم روبروست اضافه کرد: ایجاد شهرک سیر گامی بزرگ است در حوزه تولید پودر سیر و اسلایس، همچنین دیگر فرآوری‌های این محصول که علاوه بر سوددهی به کشاورزان ارزآوری برای کشور در پی دارد.

بهراملو در پایان یادآور شد: اشتغالزایی پایدار نیز دیگر دستاورد ایجاد شهرک تخصصی و فرآوری محصول سیر است اگرچه اسانس‌گیری از سیر نیز در دستور کار است به نحوی که از سرمایه‌گذاران در این حوزه استقبال می‌کنیم چراکه ارزش افزوده و ارزآوری قابل توجهی در این نوع فرآوری موجود است.

پایان پیام/89033/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول