اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

ضربه های کمر شکن قاچاق سوخت به خراسان جنوبی

روزی نیست که در خراسان جنوبی شاهد خبر پرتکرار قاچاق سوخت و واژگونی خودروهای سوختکش یا همان شوتی ها نباشیم به همین واسطه سوخت در صدر کالاهای قاچاقی این استان قرار دارد و ضربه مهلکی نیز به اقتصاد خراسان جنوبی وارد می کند.

ضربه های کمر شکن قاچاق سوخت به خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس خراسان جنوبی؛ ۱۲ تیرماه سال ۱۳۸۱ با توجه به آثار مخرب معضل قاچاق کالا و ارز، مقام معظم رهبری پیامی تاریخی صادر و به دستگاه های مسئول و متولی امر قاچاق که به نوعی ضابط هستند، دستور دادند که مقابله و مبارزه همه جانبه در خصوص پدیده شوم قاچاق داشته باشند.

 معظمُ له چند موضوع را در این پیام مورد تأکید قرار دادند اول این که مسئولیت ستاد را باید فردی به عهده داشته باشد که در سطح عالی و نزدیک رئیس دولت باشد دیگر این که در این زمینه تبلیغات هوشمندی هم صورت بگیرد و عوارض مخرب قاچاق به مردم گفته شود و به قاچاقچیان کالا و ارز هم هشدار لازم داده شود.

هچنین بنا برتأکید رهبری باید با قاچاقچیان برخورد قاطع و قضایی صورت بگیرد تا از امر قاچاق جلوگیری شود و مقابله باید از مبادی ورودی تا مقصد باشد تا افراد فکر نکنند اگر کانال ورودی و مبدأ را رد کنند تا مقصد هیچ مشکلی ندارند.

اما خراسان جنوبی به واسطه ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و چهار شهرستان مرزی و به همین تعداد معبر تجاری خارجی یکی از مقاصد قاچاق کالا به حساب می آید هرچند که اکنون فقط تنها معبر رسمی فعال ماهیرود است و در این گذرگاه تجاری مبادلات صورت می گیرد اما آن چه در صدر کالاهای قاچاق در این استان قرار دارد سوخت است.

به واسطه این قاچاق نیز خراسان جنوبی هزینه های جانی و مالی بسیاری  در طول سال آن هم بر اثر واژگونی و برخورد خودروهای سوخت کش یا همان شوتی با دیگر خودروها می پردازد.

طوری که از ابتدای امسال تاکنون یک میلیون ۵۵۰ لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی از قاچاقچیان کشف شد و دود عواقب ناشی از آن هم به چشم مردم این استان رفت.

حال پرسشی که به ذهن متبادر می شود پیامد های قاچاق کالا چیست و خراسان جنوبی در چه حوزه ای دارای بیشترین فراوانی قاچاق است؟

آن طور که سید محمد رضا طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی امروز به رسانه ها اعلام کرد: مقابله با قاچاق کالا در استان به صورت جدی دنبال می شود چراکه ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد می آورد.

پیامدهای مخرب قاچاق کالا

وی با اشاره به پیامدهای مخرب قاچاق کالا و ارز، متذکر شد: قاچاقچیان عوارض دولتی را  نمی پردازند که در اقتصاد کشور اثر می گذارد، تعادل عرضه و تقاضا به هم می‌خورد و محاسبه آن از دست ما خارج می شود.

وی با بیان این که کالای قاچاق، نامرغوب است و استاندارد لازم را ندارد افزود: قاچاقچیان کالا، بازار را تحت الشعاع خود قرار می دهند و سودهای کلانی را کسب می کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی مختل شدن تولید کشور، کاهش تولیدات داخلی و فروش آن، بروز ارتشاء و اختلاس در سیستم های اداری، خطر پذیری در رقابت تجاری لازم، بیکاری و کاهش درآمدهای دولت را از آثار مخرب قاچاق کالا عنوان و تصریح کرد: به ازای هر میلیارد دلار قاچاق کالا، صد هزار فرصت شغلی از دست می رود.

سوخت در صدر کالاهای قاچاقی 

به گفته وی فراوانی قاچاق کالا در استان بیشتر در مبحث سوخت است و کشفیات لوازم خانگی، البسه و پارچه، لوازم بهداشتی و آرایشی، سیگار و دخانیات از دیگر کالاهای قاچاق است و زمانی که کشف شد به انبار منتقل می شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: برخی اقلام سریع‌الفساد هستند که با دستور مرجع تعزیرات حکومتی به فروش می رسند و پول آن به حساب خزانه واریز می شود و اگر این کالا، کالای قاچاق محسوب نشود، پول افراد به حساب آنها برگشت داده می شود.

طالبی با ذکر این نکته که رسوب کالاهای قاچاق در انبارها نداریم چراکه تعزیرات حکومتی  پرونده ها را به موقع رسیدگی می کند  اضافه کرد: کالای قاچاق بعد از رسیدگی پرونده، در انبار نگهداری شده و بعد از تأیید صلاحیت بهداشتی توسط مجموعه بهداشت و درمان در سایت اموال تملیکی به مزایده گذاشته می شود.

وی با بیان این که در استان قاچاق ارز نداریم متذکر شد: برای نگهدای کالاهای قاچاق به ویژه دام در انبار مشکلاتی داریم که در حال پیگیری برای رفع است.

به گفته وی اقدامات مقابله ای برای قاچاق کالا را به صورت جدی دنبال می کنیم چراکه اقتصاد کشور به دنبال قاچاق کالا به مخاطره می افتد.

 

رشد ۷۰ درصدی کشفیات قاچاق کالا

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی تأکید کرد: سال ۱۴۰۱ میزان کشفیات قاچاق کالا و اجناس معادل ۱۴۷ میلیارد تومان بود.

طالبی با بیان این که در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱  کشفیات قاچاق کالا و اقلام رقمی معادل ۲۳ میلیارد بوده، متذکر شد: این رقم در مقایسه با مدت مشابه امسال که مبلغ ۴۰ میلیارد است، بیش از ۷۰ درصد رشد را نشان می دهد.

وی با تأکید بر این که قاچاق کالا از داخل به خارج کشور و چه از خارج به داخل ایران از استان سیستان و بلوچستان و هم از سمت افغانستان صورت می گیرد، گفت: بیشترین حجم قاچاق شامل فرآورده های سوخت، دام های سبک و سنگین، مواد خوراکی و آرایشی است.

قاچاق کالا، یکی از ابرازهای تهاجم فرهنگی 

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی هم در این زمینه گفت: قاچاق کالا که با هدف و انگیزه سود آوری صورت می گیرد، علاوه بر اینکه اصول ملی، قانونی، اخلاقی و  بهداشتی را متأثر می سازد، یکی از بهترین راه‌های ورود ابزارهای تهاجم فرهنگی به داخل کشور شناخته شده که می تواند با هدف گرفتن نسل جوان جامعه، ارزش‎ ها، آداب، سنن و مذهب را تحت الشعاع قرار دهد.

به گفته وی قاچاق کالا به‌ شکل غیرمستقیم زمینه ساز بحران‌های اجتماعی است، به این ترتیب که با ورود کالای قاچاق، تولید ملی ضربه خورده، تقاضا برای تولیدات داخلی کمتر شده و متعاقب آن کاهش سود آوری و سرمایه‎ گذاری در بخش تولید داخلی و در نهایت رکود اشتغال و افزایش نرخ بیکاری را به همراه خواهد داشت که این همه زمینه ساز بحران‌های اجتماعی و به خطر افتادن امنیت ملی است.

وی ادامه داد: وجود چنین تبعات منفی و آثار سوئی است که سبب شده موضوع مبارزه با پدیده قاچاق کالا و ارز به طور ویژه در دستور کار نظام جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم قرار گیرد و تحقق سیاست های اعمال شده در این زمینه نیز به اولویت برنامه های مدیران دستگاه های متولی در خراسان جنوبی تبدیل شود.

استاندار خراسان جنوبی ابراز امیدواری کرد: امید که بتوانیم در راستای توسعه و تعالی روزافزون خراسان جنوبی، با پیش‌ بینی سازوکارهای پیشگیرانه و بازدارنده در حوزه‌های سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، پایش، رسیدگی و نظارتی، در ریشه کن کردن این پدیده شوم و در نتیجه ایجاد امنیت و ثبات اقتصادی و نیز رشد تولید ملی موفق تر عمل کنیم.

توقیف ۴۹۵ دستگاه خودروی شوتی

سرهنگ غلامرضا زاهدی پور، معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی هم ۶ تیرماه امسال در جمع خبرنگاران اظهارداشت: از ابتدای سال در رابطه با قاچاق سوخت و سوخت کش‌ها در استان ۹ طرح اجرا شده و در سه ماهه سال جاری ۴۹۵ دستگاه خودروی شوتی توقیف کردیم.

وی با اشاره به این که در طرح اخیر نیز ۸۵ دستگاه خودروی شوتی توقیف و به پارکینگ‌ها منتقل شده است بیان کرد: با هماهنگی دستگاه قضائی و امنیتی خودروهای قاچاقچی سوخت از سه ماه تا ۶ ماه توقیف خواهند شد که تا حدی بازدارنده است.

وی با تأکید بر اینکه با همکاری فرمانداری‌ها به ویژه فرمانداری نهبندان و قاین ظرفیت پارکینگ‌ها افزایش یافت گفت: خودروهای قاچاق سوخت به محض اینکه تحت تعقیب قرار می‌گیرند، گالن‌های سوخت را به سمت خودروی مأموران پرتاب می‌کنند که عواقب و حوادث خطرناکی را رقم می‌زند.

وی بیان کرد: جاری شدن سوخت در سطح جاده هم آلودگی آب و هم خاک را به همراه داشته و از طرف دیگر حوادث ترافیکی سنگینی را به وجود می‌آورد.

افزایش ۱۱۵ درصدی کشف قاچاق سوخت

معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به این که از ابتدای سال یک میلیون و ۵۵۰ هزار لیتر انواع سوخت را در استان کشف کرده و تحویل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی داده ایم، گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۵ درصد رشد داشته است.

زاهدی پور اظهار کرد: بیشترین تصادف ناشی از خودروهای شوتی و سوخت کش‌ها را در محور نهبندان داریم که پنج فقره تصادف در این محور با ۶ فوتی داشته ایم که به عبارت دیگر متأسفانه این افراد سوختند.

وی با بیان این که در مجموع در محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی ۱۰ فقره تصادف فوتی ماشین‌های سوخت کش رخ داده است، بیان کرد: در این تصادفات ۱۵ نفر فوت کردند که یک آمار تأسف آمیز در استان ما محسوب می‌شود.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فوتی ناشی از تصادفات ماشین‌های سوخت کش ۱۱۴ درصد افزایش داشته است، یادآور شد: همچنین ۱۲ فقره تصادف جرحی در این زمینه رخ داده که چهار مجروح داشته است.

زاهدی پور گفت: از ابتدای سال فوتی‌های تصادفات در خراسان جنوبی یک درصد کاهش داشته است که اگر تصادفات خودروهای قاچاق سوخت نبود این کاهش به ۳۰ درصد می‌رسید.

پایان پیام/۶۹۰۷۵

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول