اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

رتبه 28 خراسان رضوی در توزیع اعتبارات بخش آب

مدیر دفتر تحقیقات، برنامه ریزی و بررسی های اقتصادی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی با 8 درصد جمعیت و 7 درصد مساحت کشور به عنوان دومین کلان شهر کشور دارای سرانه اعتبارات 78 هزار تومان برای هر نفر در سال است.

رتبه 28 خراسان رضوی در توزیع اعتبارات بخش آب

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مدیر دفتر تحقیقات، برنامه ریزی و بررسی های اقتصادی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی اظهار کرد: استان خراسان رضوی در توزیع اعتبارات بخش آب در رتبه ۲۸ قراردارد.

سید حمید میرقاسمی با اشاره به لزوم توزیع عادلانه اعتبار در فصل منابع آب، افزود: وضعیت اعتبارات استان مناسب نبوده و همین امر باعث کندی و حتی توقف اجرای بعضی از طرح ها و پروژه های آبی گردیده است.

وی ادامه داد: میانگین بارندگی سالانه در جهان ۸۵۰ میلی متر، در ایران ۲۴۰ میلی متر و در استان ۲۰۰ میلی متر است که با این میزان بارندگی مقدار آب تجدید شونده حدود ۴ میلیارد متر مکعب خواهد شد. در این صورت با در نظر گرفتن جمعیت استان و مشهد، سرانه آب برای هر نفر برای تامین نیاز آب شرب، بهداشت، غذا، زیست محیطی و فضای سبز به ترتیب ۶۰۰ و ۲۰۰ مترمکعب در سال است که بسیار اندک می باشد. در حالی که  طبق شاخص مارک سرانه آب باید یک هزار و ۷۰۰ مترمکعب باشد.

میرقاسمی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی به منظور تامین آب مورد نیاز مشهد باید اعتبارات بیشتری در این خصوص تخصیص یابد تا اجرای  به موقع طرح های مهم و الویت دار میسر باشد.

وی با اشاره به اینکه رتبه ۲۸ استان از سرانه اعتبارات بخش آب ناعادلانه است، گفت: سهم استان خراسان رضوی و مشهد در توزیع اعتبارات فارغ از هر گونه محدودیت ها و شاخص ها عادلانه نیست. استانی که شرایط بحرانی را به لحاظ منابع آبی دارد و مشهدالرضا به‌عنوان دومین کلان‌شهر کشور با بیش از شش میلیون جمعیت سیال و میزبانی سالیانه بیش از ۳۰ میلیون زائر امام هشتم (ع)، این را می‌طلبد که نگاه ملی و ویژه ای برای تامین آب پایدار داشته باشد.

مدیر دفتر تحقیقات، برنامه ریزی و بررسی های اقتصادی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: اجرای طرح‌هایی مانند انتقال آب از دریای عمان برای استان‌های شرق کشور و انتقال آب از  یال شمالی کوه‌های هزار مسجد و طرح بازچرخانی و جایگزینی پساب با آب بخش کشاورزی و احداث سد شوریجه مهم و ضروری هست و تکمیل و بهره برداری از آن ها نیازمند تخصیص اعتبار کافی و به موقع خواهد بود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول