اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

پدر صنعت خراسان جنوبی، ایستاده بر قله رفیع تولید

از بانی ابر واحد صنعتی خراسان جنوبی که به‌عنوان پدر علم و صنعت استان یاد می‌شود ۱۰ تیر ماه 1402 روز صنعت و معدن، به‌عنوان چهره ماندگار صنعت خراسان جنوبی در سطح ملی تکریم و قدردانی شد.

پدر صنعت خراسان جنوبی، ایستاده بر قله رفیع تولید

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ اینجا (خراسان جنوبی) مرکز ثقل نخبگان، سرآمدان، مشاهیر، مفاخر، هنرمندان، معماران، معلمان، استادان، علما و... طراز اول کشور است و از این بابت با این همه غنای علمی، فرهنگی، هنری، مذهبی به خویش می بالد.

صدر نشینی خراسان جنوبی در پرورش مفاخر و مشاهیر همیشه زبانزد عام و خاص است و این استان به داشتن پدران علم جغرافیا و دانشمند برتر هواشناسی (پروفسور محمد حسن گنجی)، پدر علوم ارتباطات نوین ایران (دکتر کاظم معتمد نژاد)، پدر علم تعلیم و تربیت ایران (غلامحسین شکوهی) و پدر علم سم شناسی ایران (دکتر بلالی مود) به خویش می بالد و سربلند است در ایران و جهان به واسطه این پدران نخبه و مشهور.

اما این استان پدر دیگری هم دارد و آن هم پدر علم صنعت خراسان جنوبی‌ست و این نخبه اهل صنعت استان هم کسی نیست جزء سید محمد حسین زینلی، موسس، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت لاستیک سازی مرکز خراسان جنوبی.

سرآغاز ایستادن ابر مرد صنعت خراسان جنوبی بعد از حدود چهار دهه طی کردن صخره‌ها و ارتفاعات پر پیچ‌و‌خم و پر فراز و نشیب تولید به دوره‌های قرآن معتمدان بیرجندی بر می‌گردد که در دهه ۶٠ برپا بود.

او و همدوره‌هایش در یکی از این دورهمی‌های نورانی تصمیم فروزنده و پر فروغ برای آینده صنعت خراسان جنوبی می‌گیرند و هر‌کدام سهمی اندک برای عملیاتی شدن این تصمیم کنار می‌گذارند تا این که با همراهی دیگر سهامداران که از ۴٢ شهر کشور در این همراهی سهیم می‌شوند بزرگترین واحد صنعتی استان یک هفته مانده به آغاز سال جدید (سال ۶٧) با سرمایه اولیه ١٠٠ هزار تومان و شرکت ۴ هزار و ۵٣٢ سهامدار تاسیس می‌شود.

این مشعل پرفروغ عملیات اجرایی احداث کارخانه نیز براساس موافقت اصولی صادره از وزارت صنایع با ظرفیت اسمی بیش از ۵۰۰ تن از نیمه‌دوم سال ٧٠ آغاز شد و هفت سال بعد هم در ١٩ مهر ١٣٧٧ با صرف ۳۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و ارزبری ۸۴ میلیون دلار به بهره‌برداری رسید.

اکنون این واحد تولیدی بزرگ‌ترین واحد صنعتی خراسان جنوبی‌ست و ٢٠ درصد تایر سواری کشور را تامین می‌کند.

از بانی ابر واحد صنعتی خراسان جنوبی که به‌عنوان پدر علم و صنعت استان یاد می‌شود ۱۰ تیر ماه روز صنعت و معدن به‌عنوان چهره ماندگار صنعت خراسان جنوبی در سطح ملی تکریم و قدردانی شد.

به طور حتم نخبه پروری خراسان جنوبی سبب شد تا سید محمد حسین زینلی هم به فهرست پدران علم آن هم صنعت این استان اضافه شود و بر خود ببالد به واسطه این نخبه پروری.

ضرورت الگوسازی از سرآمدان و نخبگان برای نسل جوان

عباس ابراهیمی، معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان کشور در آیین تکریم ملی چهره ماندگار صنعت (سید محمد حسین زینلی) اظهار داشت: تکریم و الگوسازی از سرآمدان و نخبگان کشور برای نسل جوان و مستعد ضروری است.

وی افزود: این مراسم برای پاسداشت زحمات، خدمات و فعالیت‌های مهندس زینلی نسبت به خراسان جنوبی، کشور و مردم و همچنین بابت سازندگی و فعالیت‌های چشمگیری است که در این مرز و بوم داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان در رویکرد جدید خود در چند سال اخیر علاوه بر سرآمدان علمی، سرآمدان حوزه صنعت، فناوری، نوآوری و کارآفرینی را هم مورد توجه قرار داده، گفت: سرآمدی در حوزه صنعت، فناوری، نوآوری و کارآفرینی شایسته مهندس زینلی است.

به گفته وی توجه ویژه مدیرعامل شرکت کویر تایر به عنوان چهره ماندگار صنعت خراسان جنوبی به دانش، فناوری، توسعه کار آفرینی، تولید داخلی، تمرکز بر صنعت و نوآوری و ترویج آن در لایه‌های مختلف صنعت را در کمتر مدیری می‌توان تجمیع این ویژگی‌ها را پیدا کرد.

وی ادامه داد: توفیقات صنعت تایر در این استان در حالی بوده که مشکلات زیادی در چند سال اخیر از جمله تحریم‌ ها، کاهش قدرت خرید مردم، تأمین مواد اولیه، منع صادرات، واردات محصولات کم‌کیفیت، نرخ گذاری دستوری، افت تولید ناشی از قطع برق و گاز و کرونا همانند جاده‌های سنگلاخی عمل کرده اند اما توفیق در این جاده ناهموار باعث شده که امروز مدیر عامل کویر تایر جزو چهره‌های ملی صنعت کشور قرار گیرد.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه تکریم و الگوسازی از سرآمدان و نخبگان کشور برای نسل جوان و مستعد ضروری است، افزود: هدف از برگزاری این مراسم بحث الگوسازی از شخصیت ایشان و بزرگ مردان صنعت کشور است.

وی عنوان کرد: جوانان کشور نیاز به سرلوحه قراردادن افراد شاخص در بخش‌های مختلف دارند و امیدواریم که مهندس زینلی در تربیت جوانان مستعد موفق باشند.

مهندس زینلی، منشاء کارهای بزرگ در حوزه صنعت کشور است

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در توصیف مهندس زینلی بیان داشت:  معرفی مهندس زینلی به‌عنوان چهره ماندگار صنعت خراسان جنوبی در سطح ملی اقدام فاخر و ارزشمندی است، می‌توان از وی به‌عنوان یک مدیر موفق، ارزشمند و با سواد یاد کرد که منشاء کارهای بزرگی در حوزه صنعت کشور و حتی می تواند در سطح بین‌الملل باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، مهندس زینلی را یکی از چهره‌های پر افتخار خراسان جنوبی اعلام کرد که هم در حوزه اجرا، هم حوزه قانون‌گذاری زمانی که نماینده مجلس شورای اسلامی بود و چه در زمانی که به حوزه صنعت ورود کرد، توانست این مجموعه را به بالاترین سطح از توسعه آن هم در حوزه دانش‌بنیان برساند.

وی ادامه داد: اگر نوجوانان و جوانان با این‌گونه افراد اثر‌گذار که با دست خالی و در بدترین زمان ممکن گام در راه‌های بزرگ نهاده‌اند آشنا شوند به طور حتم انگیزه‌ای مضاعف می‌گیرند برای این که تلاش کنند و قدم در راهی بگذارند که پایان آن افتخار‌آفرینی و غرور‌آفرینی باشد همچنان که مهندس زینلی بعد از سال‌ها تلاش و طی کردن راه‌های پر فراز و نشیب به این مهم دست یافت.

الگوسازی از چهره های ماندگار

جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم تأکید کرد: الگوسازی از شخصیت افراد، مهمترین هدف در برپایی مراسم تکریم چهره های ماندگار است.

وی اظهارکرد: تکریم سرآمدان و نخبگان استان در بخش‌های مختلف تداوم خواهد داشت.

وی تصریح کرد: برای اینکه بدانیم مدیری موفق و سرآمد است باید ببینیم نگاهش به سازمان توانسته یک سازمان شهروندی ایجاد کند؟!

به گفته وی خیلی‌ها پول و کارخانه دارند اما نتوانسته اند مقبولیت و احساس تعلق را در بین جامعه برای خودشان ایجاد کنند.

اشرفی خاطرنشان کرد: مجموعه کویر تایر امروز توانسته حس تعلق را در سطح اجتماع ایجاد کرده و به عنوان یک سازمان شهروندی مایه افتخار خراسان جنوبی است.

وی با تأکید بر اینکه از بنیاد ملی نخبگان انتظار است که ماحصل این تقدیر یک سبک مدیریتی باشد، متذکر شد: آقای مهندس زینلی یک سازمان خودکفا و تولیدمحور را مدیریت می‌کند که برگ موفقی در کارنامه خراسان جنوبی است.

اشرفی با اشاره به اینکه عصر جدید، عصر تولید ناب است بیان کرد: تولید ناب همین است که مهندس زینلی حفظ ارزش افزوده برای رسالت اجتماعی مجموعه کویر تایر کرده و فلسفه کویر تایر در سطح جامعه عملی و نهادینه شده است.

وی از بنیاد ملی نخبگان خواست به عنوان خروجی و ماحصل این مراسم تقدیر و تکریم، یک کتابچه یا دست نوشته را از شخصیت مهندس زینلی برای مدیریت سایر نهادها منتشر کند.

شهدا، نخبگان واقعی هستند

سید محمد زینلی، پدر صنعت خراسان جنوبی در مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، تأکید کرد: نخبگان واقعی جامعه، شهدایی هستند که با اهدای خون خود، فضای کسب و کار را برایمان رقم زدند.

وی در ادامه افزود: امروز نخبگان جامعه ما همسران، فرزندان و مادران شهدا هستند که با صبر و بردباری پای نظام ایستاده‌اند.

مدیرعامل بزرگترین واحد صنعتی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۴۳ ساله خود در استان گفت: روستا زاده‌ای هستم که امروز به برکت نظام، رو به روی شما ایستاده‌ام، من غیر از کار، تلاش، خلاقیت و ایجاد فضای کار برای جوانان مستعد این منطقه کار دیگری انجام نداده‌ام.

زینلی با بیان اینکه باید زیر چتر نظام اسلامی همه مسائل و مشکلات برای ما شیرین باشد، افزود: لحظه‌ای از کار و تلاش غافل نبودم. وی تأکید کرد: تلاش همکاران در توفیق بنده نقش مؤثری داشته و همیشه قدران زحمات و تلاش آنان هستم چرا که همراهی آنها باعث شده که کویر تایر در سطح کشور مطرح شود.

چهره ماندگار صنعت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شرکت لاستیک سازی بیرجند بنگاه اقتصادی مردم پایه است، تصریح کرد: باید اقتصاد ما نیز مردم پایه باشد و کویر تایر به عنوان نمادی از مردم پایه بودن امروز توفیقات فراوانی دارد.

زینلی با اشاره به اینکه کویر تایر طی چند ماه آینده و در سال «مهار تورم، رشد تولید»، ظرفیت خود را ۴۵ درصد افزایش خواهد داد، گفت: با اجرای طرح توسعه کویر تایر بیش از هشت هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید خواهیم داشت و برای تحقق این مهم، همچنان نیازمند همراهی مردم در سرمایه‌گذاری هستیم.

وی، پایمردی، مداومت، دغدغه‌مند بودن، اخلاص و خرد جمعی را از رموز موفقیت شرکت کویر تایر در چند سال اخیر اعلام کرد.

سخن پایانی: نه تنها خراسان جنوبی ها بلکه ایران زمین به داشتن چنین ابر مردان مقاوم یا مردان آهنین صنعت برخود می بالد و آرزوی هر پدر و مادری داشتن فرزندی چون زینلی ها ست تا هم مایه مباهات خانواده و هم ایران زمین باشند. باشد که قله تولید را بیش از این ها فتح کنی و باز افتخار آفرین باشی برای خراسان جنوبی و ایران زمین.

پایان پیام/۳۶۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول