اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

برنامه‌ریزی برای تدوین آیین نامه استاد راهنمای دوره کارشناسی

وزیر علوم از تدوین آیین نامه استاد راهنمای دوره کارشناسی خبر داد و گفت: با تدوین این آیین‌نامه برای دانشجویان دوره کارشناسی از بدو ورود به دانشگاه یک استاد راهنما داریم که به دانشجویان مشاوره و راهنمایی می‌دهد.

برنامه‌ریزی برای تدوین آیین نامه استاد راهنمای دوره کارشناسی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در پنجمین اجلاس ملی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و اولین اجلاس سرآمدان آموزشی کشور گفت: دانشگاه باید پیشرو باشد نه پیرو؛ اما من این سوال را طرح می‌کنم که دانشگاه پیشرو چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ در بحث مرجعیت علمی، فناوری، نوآوری، مسائل فرهنگی، اجتماعی، شاگردپروری، بحث اساتید چطور باید باشد؟ منابع و محتوای دانشگاه پیشرو باید به چه شکل باشد؟ فضای فیزیکی دانشگاه، امکانات خوابگاهی و ورزشی به چه صورت باید باشد؟ ما باید شرایط را برای تحقق دانشگاه پیشرو فراهم کنیم.

وی افزود: به نظر من دانشگاه پیشرو نیازسنج و نیازآفرین است، دانشگاه باید نیازهای روز جامعه را تشخیص داده و فراهم کند.

وزیر علوم اظهار داشت: دانشگاه پیشرو در بحث یاوران علمی و دانشجویان و اساتید باید نیازسنجی کند تا جامعه در بخش سیاسی، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و اقتصادی به چه چیزهایی نیاز دارد و در راستای رفع آن گام بردارد.

به گفته وی، دانشگاه پیشرو نیازآفرین هم هست، مزیت‌های نسبی امروز جامعه را احصا می‌کند، از خام فروشی جلوگیری می‌کند، دانشگاه باید حتی بررسی کند که نسل آینده ما در چند سال بعد چه چیزهایی نیاز دارد از همین حالا به فکر رفع آن نیازها هم باشیم.

زلفی‌گل عنوان کرد: دانشگاه پیشرو سرمایه جدید ایجاد می‌کند، صادرات جدید ایجاد می‌کند و مزیت سازی می‌کند؛ ما اگر می‌خواهیم کشور قدرتمندی داشته باشیم باید مزیت سازی جدید کنیم، ما باید از طریق فناوری و نوآوری دانش و ثروت و قدرتی را خلق کنیم که وجود نداشته است.

وزیر علوم گفت: در بحث هوافضا و اقیانوس‌ها و هوش مصنوعی هم ما باید به دانشمند و اندیشمند نگاه ویژه داشته باشیم و روی این‌ها سرمایه گذاری کنیم، باید به اینها اعتماد کنیم و اجازه پرواز به این‌ها دهیم، قوانین و مقررات برای دانشمندان نباید سقف داشته باشد، اینکه ما برای یک استاد دانشگاه سقف پرواز یا محدودیت درآمد تعیین کنیم خوب نیست.

وی اضافه کرد: شاید استاد دانشگاه ما بتواند قراردادی با صنعت داشته باشد که فرد دیگری این توانمندی را ندارد، ما نباید در نظام سنجش و انگیزشمان سقف قرار دهیم، باید اجازه دهیم هرکسی براساس استعداد خدادادی و تلاش خودش بتواند پرواز کند.

زلفی گل عنوان کرد: کسی که اثربخشی بیشتری دارد باید بهره مندی بیشتری هم داشته باشد، پس باید در قوانین و مقرراتمان هم حواسمان باشد که فکر و اندیشه انسان ها را محدود نکنیم، این کرسی‌های آزاداندیشی در واقع این پیام را می‌دهد که سقف پرواز انسان آزاداندیش محدود است، خداوند علم مطلق است و ما بنده خدا هستیم بنابراین باید بتوانیم به سمت خدا پرواز کنیم، این مسأله یکی از ایراداتی است که در شیوه مدیریتی ما وجود دارد و قوانین ما ظرفیت و استعداد متفاوت افراد را در نظر نمی‌گیرد.

اینکه در این دوره از وزارت علوم به سرآمدان آموزشی توجه شد، به این دلیل است که اگر ما به آموزش توجه کنیم پژوهش و نوآوری خوب هم خواهیم داشت، در برهه ای فقط به پژوهش توجه می‌شد اما توجه به یک بعد نباید سبب شود که ما از بعد دیگر غافل شویم.

وزیر علوم گفت: در حال تدوین آیین نامه بحث استادراهنمای دوره کارشناسی هستیم که برای دانشجویان دوره کارشناسی از بدو ورود یک استاد راهنما داشته باشیم که به دانشجویان مشاوره و راهنمایی دهد و در تمام زمینه‌ها با دانشجویان همراه و همگام باشد. باید یادمان باشد مردم به ما اعتماد می‌کنند و ناموس و جگرگوشه‌هایشان را به دانشگاه‌ها میفرستند پس ما هم باید تلاش کنیم و از خدا بخواهیم که بتوانیم امانتدار خوبی برای مردم باشیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول