اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

۳۴ هزار هکتار از مساحت استان زنجان قطعا بیابان است

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه ۵ شهرستان در این استان شامل اراضی بیابانی یا در معرض بیابان شدن هستند، گفت: ۳۴ هزار هکتار از مساحت استان زنجان قطعا بیابان است.

۳۴ هزار هکتار از مساحت استان زنجان قطعا بیابان است

جعفربیات، معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: به غیر از شهرستان‌های ابهر، خرمدره و سلطانیه، ۵ شهرستان دیگر این استان شامل اراضی بیابانی یا در معرض بیابان شدن هستند.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه بیابان تعاریف مختلف و متفاوتی از منظر زمین‌شناسی، گیاه‌شناسی، اقلیم‌شناسی و... دارد، عنوان کرد: مطالعه‌ای که در این راستا انجام شده است و طبق تفسیم بندی که در ۵ شهرستان صورت گرفته، در مجموع ۷۹۰ هزار هکتار یا حدود ۳۶ درصد اراضی استان در تعریف زمین‌شناسی می‌گنجد.

وی با اشاره به اینکه ۶۶۰ هزار هکتار از اراضی در تعریف  ژئومرفولژی، ۲۸ درصد در تعریف اقلیم شناسی و حدود ۲۰ درصد از مساحت استان در تعریف علم خاک‌شناسی می‌گنجد، ادامه داد: ۳۴ هزار هکتار از مساخت استان زنجان قطعا بیابان است.

جعفری با بیان اینکه دو عامل از جمله عوامل طبیعی و عوامل مصنوعی در عامل بیابان‌زایی تاثیرگذار هستند، افزود: از جمله عوامل مصنوعی دخل و تصرف  و دخالت بشر در محیط زیست و منابع طبیعی است و انتشار گازهای گلخانه‌ای که از مهمترین این گازها می‌توان به دی‌اکسیدکربن اشاره کرد که در ۱۰۰ سال گذشته حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تن به دست بشر گاز دی‌اکسیدکربن وارد جو کره زمین شده است که این موضوع از مهمترین عوامل طبیعی در بحث عامل بیابان‌زایی به شمار می‌رود.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی استان زنجان اضافه کرد: از سوی دیگر حرارت ناشی از سوخت‌های فسیلی که گاز و حرارت این سوخت‌ها وارد جو زمین شده و جو زمین را تحت ثاثیر قرار داده و اراضی را به سمت بیان شدن و بیابا‌زایی برده که نسبت به اعصار پیش این مورد یک مقدار محسوس‌تر است.

وی با اشاره به تعریف سازمان ملل از بیابان گفت: در این تعریف به طور خلاصه بیابان به زمین‌ها و عرصه‌های گفته می‌شود که توان این عرصه‌ها برای فعالیت‌های حیوانی، گیاهی و انسانی محدود و یا در حد صفر است.

جعفری ادامه داد: در این راستا اداره‌کل منابع طبیعی مثل سایر اراضی دیگر اقدام به خفاظت و تقویت پوشش گیاهی در عرصه‌های بیایانی کرده است.

پایان پیام/۷۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول