اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

اطلس سرمایه‌گذاری رفسنجان تهیه می‌شود

فرماندار رفسنجان گفت: اطلس سرمایه‌گذاری شهرستان رفسنجان تهیه می‌شود و به کمک و جهت‌دهی این اطلس، سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن را پیش می‌بریم.

اطلس سرمایه‌گذاری رفسنجان تهیه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، فرماندار رفسنجان امروز در همایش بزرگداشت روز صنعت، معدن و تجارت در سرچشمه با نگاهی به آمار و ارقام در صنعت و کشاورزی اظهار داشت: در کشاورزی سیاست‌های اشتباهی داریم،  به‌دلیل اهمیت خودکفایی در تولید گندم، ۲۷ میلیاد متر مکعب آب مصرف می‌شود و ۱۵ میلیون تن گندم مصرف کشور است.

حسین رضایی توضیح داد: در حال حاضر میانگین تولید گندم در کشور ۳ تن در هکتار بوده و میانگین تولید هندوانه ۳۰ تن است که ۴ میلیارد متر مکعب برای آن آب مصرف می‌شود که می‌توانیم به دنیا بفروشیم و حدود ۱۵ میلیون تن گندم در ازای آن بگیریم و حدود ۲۳ میلیارد متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

رضایی تصریح کرد: این عدد برای کشوری که آب‌های تجدیدپذیر آن حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد متر مکعب بیشتر نیست، عدد بسیار بزرگی‌ست و ما قبول داریم در کشاورزی بعضی سیاست‌ها اشتباه است.

وی به سهم اشتغال در کشاورزی، صنعت و خدمات پرداخت و اظهار داشت: سهم اشتغال استان کرمان در کشارزی حدود ۳۸ درصد است در حالی که میانگین کشوری ۱۶ درصد است و نشان می‌دهد استان کرمان استانی کشاورزی است.

فرماندار رفسنجان افزود: سهم اشتغال استان کرمان در بخش صنعت نیز ۲۲ درصد بوده و در کشور ۳۴ درصد است که سرمایه‌گذاری استان در حوزه صنعت کمتر بوده است و میانگین سهم اشتغال در بخش خدمات در کشور حدود ۵۰ درصد و استان کرمان ۴۰ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: استان کرمان بهشت معادن و بهشت کشاورزی است که هر دو را حفظ کرده و پیش می‌بریم.

 رضایی از حوزه مصرف آب در صنعت مس سخن به میان آورد و افزود: برای تولید یک تن مس حدود ۱۰۰ متر مکعب آب به روش لیچینگ مصرف می‌کنیم اما به روش‌های فلوتاسیون و غیره تقریبا ۲۱۵ متر مکعب آب مصرف می‌شود که در مقایسه  با کشاورزی مصرف آب کمتری دارد. اما ۲۶۵ متر مکعب گاز برای هر تن مس مصرف داریم در حالی که کشاورزی نیازی به گاز ندارد، از طرفی بخش صنعت یارانه‌های پنهان انرژی را می‌بلعد، بنابراین نگاه به صنعت باید منطقی و دقیق باشد.

وی با بیان اینکه برای تولید یک تن مس ۲۰ تا ۳۰ تن اسید سولفوریک تولید می‌شود که اگر تبدیل نمی‌شد، روزانه حدود ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تن گاز so۲  تولید می‌شد، تصریح کرد: برای تولید یک میلیون تن مس که در افق این شرکت دیده شده، مباحث زیست‌محیطی حتما باید در نظر گرفته شود.

فرماندار رفسنجان در ادامه سخنانش گفت: هر یک تن نفت ۶۰۰ دلار ارزآوری دارد و محصولات کشاورزی هر تن ۶۲۰ دلار ارزآوری دارند، که مزیت کشاورزی را در مقابل صنعت، نفت، معدن و... نباید نادیده گرفت.

وی از تهیه اطلس سرمایه‌گذاری شهرستان با حمایت شهرداری و همکاری شورای شهر خبر داد و ابراز کرد: با تهیه این اطلس برای جایگاه کشاورزی، معدن و صنعت شهرستان کمک بزرگی خواهد بود و می‌توانیم جهت‌دهی خوبی به سرمایه‌گذاری شهرستان بدهیم.

شرکت مس به صنایع کوچک نگاه ویژه کند

 مهدی حسینی اسماعیل‌زاده نیز اظهار کرد: اولین صنعت ماشینی و مکانیزه کشور در سال ۱۲۷۵ در کشورمان افتتاح شد و این صنعت، ریسمان‌بافی بود.

سرپرست صمت رفسنجان ادامه داد: علت اینکه تولید ناخالص ملی در بخش صنعت خیلی پایین است، ساختار انگیزشی نامناسب است. در بحث سرمایه‌گذاری‌ها اعتماد مهمترین عامل است که توده سرمایه مردم که سرگردان است به سمت تولید جذب نمی‌شود.

 وی ادامه داد: سیاست‌های ارزی اشتباه، دولتی شدن صنایع و نبود ساختار مشارکتی و عدم حمایت از بخش خصوصی و عدم تشکیل نهادهای خصوصی مشکلاتی است که در سر راه صنعت ایران در دوره‌های مختلف تاریخی قرار گرفته است.

 حسینی تصریح کرد: بعضی مواقع بلندپروازی مسؤولان سیاسی کشور در گذشته یکی از موانع پیشرفت کشور و موجب هدررفت سرمایه‌های کشور شده است.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم و هفتم توسعه، صنایع متوسط و کوچک بیشتر دیده شد که رشد صنعتی کشور را در پی خواهد داشت.

حسینی با اشاره به مشکلاتی که باعث می‌شود صنایع را به تعطیلی بکشاند، گفت: اما هرچه در توان و اختیارمان باشد به کار می‌گیریم که مشکلات را رفع کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: اخیرا یک فایل تهیه کردیم تقریبا ۱۱ واحد صنعتی شهرستان که در حد ۸۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت دارند، با ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری زمینه اشتغال پایدار ۸۰۰ نفر را ایجاد می‌کنند این موضوع را به همه مسؤولان منعکس کردیم و این رقم با توجه به صنایع مس و وجود سرمایه‌های کشاورزی در شهرستان قابل تأمین است.

 حسینی متذکر شد: از شرکت مس درخواست داریم در تکمیل و توسعه این صنایع همراهی کنند.

پایان پیام/۸۰۰۱۶/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول