اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مشخص نبودن سرنوشت عضویت سوئد در ناتو پیش از نشست لیتوانی

مقام‌های غربی ضمن اشاره به افزایش فشارها بر ترکیه برای موافقت کردن با درخواست عضویت سوئد در ناتو، گفتند که معلوم نیست در نشست آتی سران این ائتلاف نظامی گشایشی ایجاد شود.

مشخص نبودن سرنوشت عضویت سوئد در ناتو پیش از نشست لیتوانی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با مخالفت دوباره ترکیه با درخواست عضویت سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، منابع مطلع از احتمال تعویق طولانی‌مدت این موضوع خبر می‌دهند.

در تاریخ ۱۸ می سال ۲۰۲۲ بود که پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس و آغاز جنگ اوکراین، دولت‌های سوئد و فنلاند رویکرد عدم تعهد نظامی خود در قبال ناتو را تغییر داده و خواستار عضویت در این ائتلاف نظامی شدند.

یک مقام غربی شامگاه چهارشنبه به خبرگزاری «رویترز» گفت که اعضای ناتو تلاش‌ها برای متقاعد کردن ترکیه جهت موافقت با پیوستن سوئد به ائتلاف نظامی را افزایش داده‌اند اما اینکه بتوانند قبل از برگزاری نشست سران ناتو در لیتوانی طی ماه آینده به گشایشی برسند یا خیر، هنوز مشخص نیست.

فنلاند در ماه آوریل به ناتو ملحق شد اما دولت ترکیه به دلیل نگرانی‌های امنیتی همچنان مانع عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی می‌شود. در ماه جاری آنکارا بار دیگر گفت که سوئد باید تجمعات و راهپیمایی‌های ضد ترکیه در استکهلم را سرکوب کند تا موافقت این کشور را کسب نماید.

این مقام غربی که خواست نامش فاش نشود، توضیح داد: «در روزهای اخیر مقامات مختلفی از کشورهای ناتو برای جلب رضایت آنکارا با عضویت سوئد در ناتو، فعالیت کرده‌اند».

ترکیه معتقد است سوئد اعضای گروهک تروریستی «پ.ک.ک» پناه داده است. جدای از آنکارا، دولت مجارستان نیز هنوز با درخواست استکهلم برای عضویت در ائتلاف نظامی ناتو موافقت نکرده است.

وی با بیان اینکه اعضای ناتو فعالانه با ترکیه در تعامل بوده و از عضویت سوئد در ناتو حمایت می‌کنند، اظهار داشت: «اما مشخص نیست که آنکارا این درخواست را قبل از نشست ویلنیوس تایید می‌کند و این اتفاق ممکن است پس از آن رخ دهد».

سوئد اخیراً قانون جدیدی را برای سخت‌تر کردن تأمین مالی یا حمایت از گروه‌های تروریستی تصویب کرده که به گفته استکهلم، این قانون به معنای اجرای تعهدات توافقنامه با ترکیه است.

پیش از این نیز «توبیاس بیلستروم» وزیر خارجه سوئد ضمن تاکید بر عمل نمودن کشورش به توافقات با آنکارا، گفت که وقت آن رسیده تا پارلمان ترکیه روند تایید درخواست عضویت استکهلم در ناتو را شروع کند. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول