اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دبیر کل ناتو شرط پیوستن اوکراین به این ائتلاف را بازگو کرد

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی روز چهارشنبه شرط پیوستن اوکراین به این ائتلاف را بیان کرد.

دبیر کل ناتو شرط پیوستن اوکراین به این ائتلاف را بازگو کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ینس استولتنبرگ، دبیر کل «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) امروز چهارشنبه شرط پیوستن اوکراین به این ائتلاف را بیان کرد. 

استولتنبرگ در یک نشست خبری با نخست‌وزیر استونی گفت که پیوستن اوکراین به ائتلاف ناتو تنها پس از اتمام درگیری با روسیه امکان‌پذیر خواهد بود.

استولتنبرگ در این کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره چشم‌اندازهای ملحق شدن اوکراین به ناتو گفت که همه اعضای این ائتلاف موافقند که کی‌یف در نهایت به ناتو خواهد پیوست. دبیر کل ناتو با وجود این از ارائه تاریخ برای این رویداد خودداری کرد.

او خاطرنشان کرد: «خطیرترین وظیفه پیش روی ما در حال حاضر این است که اطمینان حاصل کنیم که اوکراین یک کشور مستقل و دارای حاکمیت ملی در اروپا باقی می‌ماند. چون اگر پوتین در این جنگ پیروز شود دیگر صحبتی برای عضویت باقی نمی‌ماند.»

استولتنبرگ اضافه کرد که پیروزی اوکراین «پیش‌شرط لازم برای رایزنی‌های معنادار درباره عضویت این کشور در ناتو است.»

دولت اوکراین در سال‌های گذشته در تلاش بوده به ائتلاف ناتو بپیوندد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین سپتامبر سال گذشته درخواست کشورش برای عضویت سریع در ناتو را ارائه کرد. با وجود این، ناتو تا  کنون تمایلی برای پیوستن اوکراین نشان نداده است.

در همین راستا، چند هفته پیش استولتنبرگ صدور دعوتنامه برای پیوستن اوکراین در اواسط ماه جولای را رد کرد. این مواضع ناتو اعتراض زلنسکی را به همراه داشته که کشورش را با وعده غرب برای الحاق به ناتو وارد جنگ با روسیه کرد.

مقام‌های روسیه بارها درباره توسعه ناتو به شرق هشدار داده‌اند. «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین گفته یکی از اهداف عملیات نظامی روسیه در اوکراین جلوگیری از پیوستن کی‌یف به این بلوک است.

تنش بین روسیه و اوکراین به دوران شوروی باز می گردد، زمانی که اوکراین یک جمهوری در داخل اتحاد جماهیر شوروی بود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ اوکراین استقلال خود را اعلام کرد و روابط بین دو کشور تیره شد.

یکی از منابع اصلی تنش بین روسیه و اوکراین شبه جزیره کریمه است. در سال 1954، نیکیتا خروشچف، رهبر شوروی، کریمه را از جمهوری سوسیالیستی فدراتیو شوروی روسیه به جمهوری سوسیالیستی شوروی اوکراین منتقل کرد. پس از استقلال اوکراین، کریمه با وجود جمعیت زیادی از مردم روس، بخشی از اوکراین باقی ماند.

منبع دیگر تنش، درگیری در شرق اوکراین است. در سال ۲۰۱۴ استقلال‌طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین استقلال خود را از اوکراین اعلام کردند و کنترل چندین شهر را به دست گرفتند. دولت اوکراین عملیات نظامی را برای بازپس گیری این قلمرو آغاز کرد، اما درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

اختلافات میان دو کشور از فوریه ۲۰۲۲، پس از حمله روسیه به اوکراین به طرز بی‌سابقه‌ای شدت گرفته است.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده است.

دولت اوکراین اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول