اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

چرا پژوهش‌ها به سرانجام نمی‌رسد؟

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: یکی از دلایلی که پژوهش‌ها به سرانجام نمی‌رسد این است که بعضاً برخی دستگاه‌ها به کاری که می‌کنند اعتقادی ندارند و علاقه‌ای برای انجام کار از خود نشان نمی‌دهند.

چرا پژوهش‌ها به سرانجام نمی‌رسد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،  جهانبخش سلمانیان امشب در کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری (آپفن) اظهار کرد: محورهای پژوهشی اولویت‌دار استان در سال‌جاری پنج محور اقتصاد، حفاظت محیط‌زیست، چالش‌های فرهنگی و اجتماعی، حوزه فناوری و هوشمندسازی و چالش‌های آب و انرژی است که بر اساس شاخص‌های ضرورت، کاربردی‌بودن، میزان انطباق با محورهای اولویت‌دار، استانی بودن و عمومیت و دامنه اثربخشی ارزیابی خواهند شد.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی در پژوهش‌های خود باید این نکته را مدنظر قرار دهند که پژوهش‌های انجام‌ یافته تا چه حد در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های مدیریتی تأثیرگذار بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری آذربایجان‌شرقی بر نتیجه‌گرا بودن پژوهش‌ها تأکید کرد و گفت: اگر قرار است پژوهش‌های انجام‌ یافته توسط دستگاه‌ها اجرایی نشده و عملی نشوند، بهتر است روی آنها هزینه‌ای انجام نشود.

سلمانیان افزود: باید مشخص شود پژوهش‌های انجام‌ یافته تا چه میزان در تصمیم‌گیری‌های مدیران نقش داشته و چند درصد از آنها به مرحله اجرا و عمل رسیده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار آذربایجان‌شرقی به مؤلفه‌های توسعه استان اشاره کرد و یادآور شد: باید پژوهش‌هایی در اولویت قرار گیرند که در استان مبنای توسعه قرار گیرند. تمرکز اصلی باید بر روی این باشد که پژوهش مورد نظر را برای چه چیزی می‌خواهیم و چه تأثیری دارد؟

وی تأکید کرد: پژوهش‌ها را باید از لحاظ کیفی و قابلیت تبیین به مرحله‌ای برسانیم که واقعاً مفید و در جامعه تأثیرگذار بوده و به نقطه‌ای برسد که پژوهش‌ها عملیاتی و کاربردی باشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار آذربایجان‌شرقی به موانع موجود در این کار اشاره و تصریح کرد: یکی از دلایلی که این پژوهش‌ها به سرانجام نمی‌رسد این است که بعضاً برخی دستگاه‌ها به کاری که می‌کنند اعتقادی ندارند و علاقه‌ای برای انجام کار از خود نشان نمی‌دهند.

سلمانیان به عملکرد دستگاه‌های استان در حوزه پژوهش تأکید کرد و گفت: تمرکز ما در سال ۱۴۰۲ این است که دستگاه‌های از عملکرد خود گزارشی تهیه کرده  و در گزارش خود  اشاره کنند که در پژوهش‌های خود در کدام تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های دستگاه مطبوع‌شان استفاده کرده‌اند.

وی به استفاده از مراکز علمی کاربردی در انجام پژوهش‌ها تأکید کرد و متذکر شد: اولویت کاری، مراکز علمی کاربردی باشند که هم دستی در اجرا دارند و هم در حوزه  علم شاخص هستند، چرا که این شرایط بهتر از مراکزی است که صرفاً در حوزه علم و تئوریک فعالیت می‌کنند.

رئیس کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری آذربایجان‌شرقی به نقش صداوسیما در پیشبرد این حوزه تأکید و خاطرنشان کرد: جای یک برنامه تلویزیونی برای تثبیت و کارگروه آپفن در جامعه خالی است، بنابراین نهادهای مسؤول این موضوع را در اولویت قرار دهند تا از فعالیت‌های آپفن در چند سال اخیر برنامه‌هایی تهیه و تولید شود تا یک مطالبه عمومی در سطح جامعه ایجاد شود.

پایان پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول