اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رقابت جت‌ نسل پنجم ترکیه و کره جنوبی با «اف-35 »

اگر اعراب منطقه نتوانند جنگنده «اف-35» ساخت آمریکا را تهیه کنند، ممکن است به دنبال جنگنده‌های نسل پنجم ساخت کره جنوبی یا ترکیه بروند.

رقابت جت‌ نسل پنجم ترکیه و کره جنوبی با «اف-35 »

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس علیرغم داشتن ثروت هنگفت و سابقه چندین دهه خرید جنگنده‌های پیشرفته از آمریکا، تاکنون جنگنده‌های رادارگریز نسل پنجم ساخت ایالات متحده را خریداری نکرده‌اند.

وبگاه «بیزینس اینسایدر» روز سه شنبه در این باره نوشت، اگر اعراب حاشیه جنوبی خلیج فارس نتوانند جنگنده «اف-۳۵» ساخت آمریکا را تهیه کنند، ممکن است به دنبال جنگنده‌های نسل پنجم دیگری باشند یا به یکی از تلاش‌های چند ملیتی برای توسعه آن بپیوندند، اما چالش‌های فنی و موانع سیاسی ممکن است جستجوی آنها برای جت‌های رادارگریز طولانی کند.


جت اف-۳۵

 

«سباستین رابلین» از تحلیلگران نظامی در این باره گفت: «وقتی صحبت از گزینه‌های جنگنده‌های رادارگریز به میان می‌آید، کشورهای عرب خلیج‌ فارس با انتخاب‌های دشواری روبرو هستند زیرا به دنبال صادرکنندگانی می‌گردند که به مواردی همچون مسئله حقوق بشر اهمیتی نمی‌دهند.»

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر پیشروترین و ثروتمندترین کشورهای عربی خلیج فارس و سه مشتری از ۱۰ مشتری اصلی تسلیحاتی ایالات متحده در سه دهه گذشته بسیاری از پیشرفته‌ترین انواع جنگنده‌های «اف-۱۵» و «اف-۱۶» را خریداری کرده هر کدام درخواست خرید اف-۳۵ داده‌اند، اما واشنگتن تنها تمایل خود را برای فروش این نوع تحت شرایط خاص نشان داده است.

اگر این کشورها ابتدا به توافقنامه ابراهیم یا طرح عادی سازی مشابه روابط با رژیم صهیونیستی در آینده نپیوندند، این تردید وجود دارد که ایالات متحده جت اف-۳۵ را به سعودی‌ها یا قطری‌ها بفروشد. این امر کشورهای عرب خلیج فارس را با گزینه‌های مختلف غیرآمریکایی مواجه می‌کند.

این رسانه در ادامه نوشت، اعراب خلیج فارس ممکن است در مکان دیگری به دنبال جنگنده در حال توسعه نسل بعدی بگردند. «هاثورن» دیگر تحلیلگر نظامی در این زمینه معتقد است: «عربستان، امارات و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به طور فزاینده‌ای به فناوری نظامی کره جنوبی علاقه مند هستند.»

هاثورن گفت: «کره جنوبی شریک آمریکا با دانش فنی است که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به آن احترام می گذارند.»

رابلین در این بار گفت که جنگنده کی اف-۲۱ ساخت کره جنوبی رادارگریز نیست و شاید بعداً به یک جت رادارگریز واقعی تبدیل شود.


کی اف-۲۱

 

از دید تحلیلگران، چین نیز شاید در نهایت جنگنده رادارگریز جی-۳۱ خود را برای صادرات عرضه کند، البته ابتدا باید کارآمدی این جت را برای جذب خریداران نشان دهد.


جی-۳۱

 

رابلین گفت که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ممکن است در نهایت در جنگنده نوظهور نسل پنجم «تی اف کان» ترکیه سرمایه گذاری کنند. ترکیه البته احتمالا قادر به ساخت جنگنده هم تراز با اف-۳۵ نخواهد بود و جت تی اف کان ترکیه در نهایت شبیه کی اف-۲۱  ساخت کره جنوبی خواهد بود. هاثورن نیز معتقد است که اعراب در نهایت خواهان اف-۳۵ خواهند بود.


جت تی اف کان

 

 صنایع هوافضای ترکیه  اخیرا به طور رسمی اعلام کرد که جنگنده رادار گریز نسل پنجم «تی‌اف‌کان»  از آشیانه بیرون آمده و بر رو باند پرواز حرکت کرده است. ترکیه مدعی شده که این یک جنگنده برتری هوایی در تمام شرایط آب و هوایی است و قرار است جایگزین جنگنده‌های «اف-۱۶ فالکون» نیروی هوایی ترکیه و به کشورهای خارجی صادر شود.

صنایع هوافضای ترکیه مدعی است که این جنگنده دارای فناوری‌ها و ویژگی‌های موجود در هواپیماهای جنگی نسل پنجم است و به اهداف هوا به هوا و هوا به سطح حمله می‌کند و مجهز به قابلیت هوش مصنوعی است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول