حمیدرضا آیت اللهی
تربیت دینی ما توسط مربیانی انجام می شود که برخی مفاهیم و باورهای بنیادین دینی برای آنها هنوز واضح و روشن نشده است به همین جهت سلسله گفتارهایی بر اساس تجربیات علمی و فلسفی چند دهساله تنظیم شده است تا قدم قدم این مفاهیم و باورها روان و بدور از اصطلاحات فنی بگونه ای بازگو شود که بتواند راهنمایی برای مربیان برای نحوه انتقال آن ها به متربیان بگردد.
در گفتار قبل، نحوه ارتباط خدا با عالم (فاعلیت او) و چگونگی تدبیر امور جهان تبیین شد. در این گفتار، به نحوه تبیین برهان نظم خواهیم پرداخت و همچنین خواهیم یافت که چرا به جای برهان نظم از راه نظم استفاده می کنیم.
نظم یکسان بودن یک مجموعه نیست بلکه نظم مورد بحث، در هماهنگی بین اجزاء یک مجموعه است.
نظم یکسان بودن یک مجموعه نیست، بلکه در هماهنگی بین اجزاء یک مجموعه است.
برای مثال وقتی به گل نگاه می کنیم ریشه، ساقه، برگ و ... دارد ما از هماهنگی بین اجزای گل پی به نظم می بریم.
هماهنگی بین اجزای یک مجموعه نیاز به هماهنگ کننده دارد.
وقتی هماهنگی بین اجزای یک مجموعه وجود داشته باشد که اجزاء نسبت به هم آگاهی ندارند و نیاز به هماهنگ کننده دارد برای مثال هماهنگی بین اجزای گل نیاز به هماهنگ کننده دارد.
در عالم هماهنگی برقرار است این هماهنگی به قوانین برمی گردد اماخداوند قوانین را به گونه ای گذاشته است از طریق قوانین عالم هماهنگی بین اجزاء عالم برقرار می کند.
برهان نظم دلیل کاملا قطعی نیست ولی بسیار ملموس است.
برهان نظم دلیل کاملا قطعی نیست ولی بسیار ملموس است. قران از آن به آیه یا نشانه تعبیر می کند که با دلیل فرق می کند.
بهتر است بجای برهان نظم از تعبیر راه نظم استفاده کنیم.
بهتر است بجای برهان نظم از تعبیر راه نظم استفاده کنیم و بجای تاکید بر برهانی بودن آن به نشانه ای بودن آن تاکید گردد.
با نشان دادن نشانه های بیشتر از هماهنگی در عالم متربی توجهش به خداوند بیشتر می شود.
با نشان دادن نشانه های بیشتر از هماهنگی در عالم متربی توجهش به خداوند بیشتر می شود.
ادامه دارد.
انتهای پیام/
از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.