سمیه حسینی روانشناس تربیتی در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا گفت: هر فردی در زندگی ممکن است با اهمالکاری و به بهانههای مختلف کارهای خود را به تعویق بیندازد؛ مثل پروژههای ناتمام یا جلساتی که بدون دلیل به تأخیر انداخته میشوند؛ در حالی که آن فرد می داند این تاخیر به ضرر اوست.
وی افزود: اهمالکاری و تعلل یکی از مشکلات شایع در بین دانشجویان است و بسیاری از دانشجویان برای رفع این مشکل به مراکز مشاوره مراجعه می کنند. زیرا اهمالکاری بخشهای مختلفی از کارکردهای ذهنی دانشجو را درگیر میکند و باارزشترین سرمایه زندگی که همان زمان هست را از دانشجو میگیرد.
این روانشناس درتعریف اهمالکاری گفت: تعاریف زیادی درمورد اهمالکاری وجود دارد.اهمالکاری به تاخیر انداختن اختیاری یا غیرضروری یک کار به امید آن که در آینده با کیفیت بهتری انجام شود. منظور از این تعریف این است، تنها فکر کردن در مورد کیفیت کار نیست بلکه گاهی منظور حوصله و علاقه به انجام دادن آن کار مورد نظر است که دانشجو با بیحوصلگی با آن برخورد میکند. بنابراین اهمالکاری یک رفتار ارادی است. مثلاً دانشجویی بین گزینه الف و ب گزینه ب را که گزینه راحتتر است انتخاب میکند یعنی به جای انجام کاری که باید انجام دهد کار دیگری را انجام میدهدکه لزوماً ضرورتی هم ندارد.
وی با تأکید به این که اهمالکاری به تدریج در سبک زندگی برخی از دانشجویان تاثیرگذار است، گفت: این دانشجویان وقت شناس و سخت کوش نیستند. معمولاً از کنترل شدن میترسند وبرای همین اهمالکاری میکنند. اهمالکاری نوعی ناتوانی در شروع، تداوم و اتمام کار است. مثلا دانشجویی نمیتواند یک پروزه تحقیق را شروع کند و اگر اقدامی هم کند قادر به ادامه دادن آن به شیوه صحیح نیست.
این روانشناس گفت: عده ای نیز اهمال کاری را نوعی اجتناب از کار میدانند، تا عزت نفس دانشجو لطمه بیشتری نبیند. خصوصاً در مورد دانشجو کمالگرا .در واقع دانشجویان کمالگرا کاری را که قصد انجام آن را دارند؛ چون احتمال ارزیابی را در مورد کار خود میدهند؛ فکر میکنند؛ پس بهتر است انجام ندهند تا ضرری نکنند. در حقیقت اجتناب ازانجام کار برای گریز از شکست است. دانشجو اهمالکار از شکست میترسد و تمایل ندارد به غرورش لطمهای وارد شود، پس اهمالکاری صورت میگیرد.
حسینی در ادامه گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده؛ درصد بالایی از دانشجویان با اهمال کاری مواجهند. یکی از دلایل رجوع انها به مراکز مشاوره به خاطر پیامدهای ناشی از اهمالکاری است که زندگی آنها را تحت الشعاع خود قرار داده است.
وی به پیامدهای اهمالکاری دانشجویان اشاره کرد و از کاهش عملکرد تحصیلی، کاهش رغبت به فعالیتهای موفقیت آمیزبه عنوان مهمترین آثار آن نام برد.
حسینی با تاکید بر کاهش خویشتنداری گفت: معمولاً این گونه دانشجویان فعالیتهایشان تابع احساساتشان میشود و به سمت وابستگیهایی (مثل مواد مخدر اینترنت پرسه گردی و.....) میروند. از دیگر عوامل اهمالکاری در دانشجویان کاهش سازماندهی وخود نظمدهی را میتوان نام برد.
این کارشناس همچنین ترک تحصیل، عادات غذایی ناسالم، بینظمی وناتوانی در خود تنظیمی، افزایش استرس، چالش گریزی، نافرمانی و طغیان، ترس از اشتباه، دوری از کمالگرایی، خودناتوان سازی به عنوان دیگر آثار اهمال کاری دانست و گفت: اهمالکاری در دانشجویان سبب استرس و اضطراب در دانشجویان میشود. دانشجویانی که مضطرب یا افسرده هستند. در برابر استرس آسیب پذیرترند.
حسینی به دانشجویان پیشنهاد داد: از آنجایی که اهمالکاری تاتیر منفی بر زندگی دانشجو دارد پس اگر احساس میکنید؛ جز آن دسته از دانشجویانی هستید که کارهایتان را به تعویق میاندازید و مدام امروز و فردا میکنید بهتر است هر چه زودتر برای حل این مشکل اقدام کنید.
وی گفت: یکی از راههای درمان اهمالکاری مبتنی بر سبب شناسی است یعنی باید علت اهمالکاری را جستجو کرد تا بتوان به درمان آن پرداخت. معمولا دانشجویی که اهمالکار است در مدیریت زمان مشکل دارد. اما اگر علت اهمالکاری دانشجو رسیدن به کمالگرایی او باشد آموزش مدیریت زمان هیچ کمکی به او نخواهد کرد.
حسینی تصریح کرد یکی از شیوههای کمک به دانشجو اهمالکار، بررسی مزایا ومعایب اهمالکاری به کمک خود دانشجو و اراده دانشجو است. این امر موجب میشود اضطراب دانشجو در کوتاه مدت کاسته شود.
حسینی با تاکید بر تمرکز دانشجو بر یک کار گفت: دانشجویان با تمرکز بر انجام یک کار به جای انجام چندین کار مختلف به خودشان فرصت دهند تا به جای تعویق انداختن همه کارها حداقل یک کار را با شرایط عالی به اتمام برسانند.
پایان پیام/